معاون بهداشتی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبرداد:

سومین استان پهناور ایران زمینی با کاربری بهداشتی درمانی ندارد / قیمت زمین به اندازه اعتبار کل پروژه است

۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ۱۱:۴۲:۵۴
کد خبر: ۸۳۶۹۳۸
سومین استان پهناور ایران زمینی با کاربری بهداشتی درمانی ندارد /  قیمت زمین به اندازه اعتبار کل پروژه است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به دستاوردهای سال حوزه بهداشت در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: از 101 پروژه حوزه سلامت فقط 6 پروژه آن به علت نبود زمین کلنگ زنی نشد.وی افزود: قیمت زمین به اندازه اعتبار کل پروژه تخمین زده می شود که بیشترین زمین ها در اختیار بنیاد مستضعفان است و در طرح تفصیلی شهر بیرجند هم دیده نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست خبری هفته ملی سلامت  به دستاوردهای در حوزه سلامت اشاره و عنوان کرد: دست یابی عادلانه خدمات اولیه به مردم شعار روز اول است که یکی از پر چالش ترین موضوعات روز دنیاست.

وی با اشاره به اینکه یکی از بهترین راه ها عدالت خدمات درمانی و بهداشتی به مردم مراقبت های اولیه سلامت است افزود: در مراقبت های اولیه هزینه های بسیار کم باید پرداخت کنند.

مهدی زاده گفت: سلامت حق مردم و وظیفه حاکمیت ها است و افراد نباید گرفتار موضوعات مالی نظام سلامت شوند و همه جمعیت باید تحت پوشش را قرار گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای پراکندگی زیادی است بیان کرد: هزینه ارائه خدمات در این گونه استان ها همچون خراسان جنوبی بالا است. وی افزود: جمعیت کل تحت پوشش روستایی  481 هزار نفر  است.

وی افزود: از 48 پایگاه سلامت شهری به 64 پایگاه شهری رسیده است که برخی از روستاها به شهر تبدیل شده و ارتقاء این پایگاه را داشتیم.

مهدی زاده با بیان اینکه دو پایگاه سلامت مرزی در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: با وجود زیرساخت های خوبی که در طرح تحول نظام سلامت برای استان ایجاد شده است.وی ادامه داد: خوشبختانه در سال های گذشته تعداد زیادی بهورز وارد چرخه سلامت و بهداشت استان خواهند شد.

وی افزود: جمعیت استان تحت مراقبت های اولیه بهداشتی نظام سلامت هستند 4 صدم درصد از جمعیت استان فاقد بیمه هستند که این آمار نوزادان تازه متولد شده می باشند. مهدی زاده گفت: به ازاری هر 3 هزار 536 نفر یک پزشک داریم، متوسط ماندگاری پزشکان افزایش نسبتا خوبی دارد که از 31 ماه به 39 ماه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: هزینه اقلام بالا رفته است اما سرانه ما ثابت ماند که یکی از چالش های ما می باشد و در مراکز جامع سلامت داروخانه با حضور بخش خصوصی ایجاد شده است. وی به پرونده الکترونیکی سلامت اشاره کرد و افزود: 833 هزار و 669 نفر پرونده تشکیل دادند و هر نفری که کد ملی ایرانی داشته باشد پرونده الکترونیکی دارد.

مهدی زاده بیان کرد: تا پایان سال 96 بالغ بر 65 درصد از جمعیت استان حداقل یک بار و سال گذشته 79 درصد مراجعه کرده است اما 21 درصد تاکنون هیج مراجعه نکرده اند.

مهدی زاده بیان کرد: 93 در صد از جمعیت استان از این سامانه ارائه خدمت می گیرد و 7 درصد از دیگر از بسترهای مخابراتی از این سامانه استفاده نمی کنند.

وی به دستاوردهای سال حوزه بهداشت در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: 20 پروژه مرکز خدمات سلامت در سالجاری در دست بررسی است که از 101 پروژه فقط 6 پروژه آن به علت نبود زمین کلنگ زنی نشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علومپزشکی بیرجند بیان کرد: به علت پراکندگی جمعیت استان 4 واحد آزمایشگاهی جدید رو راه اندازی کردیم.

وی ادامه داد: 31 دندونپزشک خانواده داریم که 106 بهورز در حال آموزش هستند و طی دوسال آینده به شبکه سلامت افزوده خواهند شد.

وی به مهمترین شاخص های مدیریت سلامت خانواده اشاره کرد و افزود: بعد از سال 94 میزان مرگ و میر نوزدان زیرساخص کشوری هستیم. وی ادامه داد: 12.8 درصد شاخص مرگ و میر نوزدان زیر یک سال است.

مهدی زاده بیان کرد: کودکان زیر 6 سال به جز نوزادان در سال گذشته به علت حوادق ترافیکی و معیشت مردم افزایش داشته است.

وی بیان کرد: مرگ مادران باردار در سال گذشته افزایش داشته است اما از متوسط کشوری پایین تریم که 15.7 به ازای 100 هزار تولد می باشد.

مهدی زاده با بیان اینکه مرگ زود رس افراد زیر 70 سال همیشه خراسان جنوبی کمتر از میانگین کشوری بوده است افزود: در هر 100 هزار نفر 291 درصد می باشد.

 

 

نظر شما