گزارش اولین تور تخصصی گردشگری معدن به پیشنهاد خبرنگار برنا خراسان جنوبی :

راه اندازی ۳۰ معدن و اشتغال ۵ هزار نفر فقط با اتصال برق سراسری یه منطقه رباط خان و کمرمهدی طبس

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۴:۰۵:۵۵
کد خبر: ۸۴۲۷۹۲
راه اندازی ۳۰ معدن و اشتغال ۵ هزار نفر فقط با اتصال برق سراسری یه  منطقه رباط خان و کمرمهدی طبس
به گفته مشاور معدنی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی راه اندازی 30 معدن و اشتغال 5 هزار نفر فقط با اتصال برق سراسری یه منطقه رباط خان و کمرمهدی طبس امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، اولین تور تخصصی گردشگری معدن خراسان جنوبی به پیشنهاد خبرنگار صمت و به دستور محمدصادق معتمدیان استاندارخراسان جنوبی به همت خانه مطبوعات، سازمان صمت خراسان جنوبی و استانداری به میزبانی شهرستان طبس به مدت دو روز از 4 معدن راهبردی برگزار شد.

اشتغال 1500 نفر بعد از راه اندازی نیروگاه حرارتی شهرستان طبس

مرتضی جلالی فرد مشاور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در امور معدن گفت: با  راه اندازی نیروگاه ذغالی شهرستان طبس بالغ بر  20 معدن ذغال سنگ حرارتی فعال می شود و ظرفیت تولید را به چندین برابر خواهند رساند. وی با اشاره به اینکه نیروگاه به تنهایی 2 تا 3 میلیون تن ذغال سنگ مصرف خواهد کرد افزود: با فعال شدن این نیورگاه بالغ بر 1500 شغل ایجاد می شود.

تنها معادن خاورمیانه فلورین در شهرستان طبس وجود دارد

وی به ماده معدنی فلورین اشاره کرد و ادامه داد: تنها معادن خاورمیانه فلورین در شهرستان طبس وجود دارد و با اینکه دو واحد فرآوری کوچک در این منطقه است اما بازهم می توان واحد های فرآوری دیگری در این منطقه ایجاد کرد که مستلزم جاده و اتصال آن به برق سراسری است.

اتصال برق سراسری در منطقه رباط خان 40 معدن کوچک راه اندازی خواهد شد

جلالی فرد بیان کرد: در منطقه رباط خان که مجتمع های خاک نسوز شهرستان در این منطقه قرار دارد از نبود برق فشار قوی واحد های فراوری ایجاد نشده اند که اگر برق و روکش آسفالت این منطقه تامین شود بالغ بر 40 معدن کوچک فعال خواهد شد.

گردشگری با نمک در شهرستان طبس / بیش از 90 درصد معادن پتاس در خراسان جنوبی قرار دارد

وی با اشاره به معادن پتاس شهرستان طبس بیان کرد: بیش از 90 درصد معادن پتاس در خراسان جنوبی قرار دارد. جلالی فرد افزود: در مطالعات فرآوری و به علت شیب زمین کارخانه فرآوری پتاس در خوربیابانک استان اصفهان ساخته شده است. وی با بیان اینکه ایران وارد کننده کودهای شیمایی است تصریح کرد: یکی از مهمترین کاربردهای پتاس استفاده در کودهای شیمیایی است که طی فرایندی و کانال هایی از دل کویر این مواد معدنی ارزشمند را استخراج می کنند. مشاور رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با تاکید براینکه طبق پروانه بهره برداری معادن حقوق دولتی خود را پرداخت می کنند خاطرنشان کرد: در حاشیه این کویر خانه ها و آبشاری بانمک ساخته شده است که گردشگر می تواند شب را در آنجا اقامت داشته باشد.

فلورین باخلوص 97درصدی فقط در شهرستان طبس است

در دومین روز از تور بازدید خبرنگاران خراسان جنوبی از ظرفیت های معدنی شهرستان طبس، خبرنگاران از  معادن فلورین کمر مهدی در شهرستان طبس بازدید کردند. علی مراد زاده سرپرست معدن شماره فلورین با اشاره به اینکه این معادن با خلوص 97 درصد در خاورمیانه بی نظیر است بیان کرد: فلورین به عنوان یکی از 5 عنصر راهبردی جهان به شمار می رود و بیشترین کاربرد آن در صنایع فولادسازی اهواز، خمیره روی الکترودها، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع شیشه سازی، صنایع نظامی و هسته ای، فلورایت خمیردندان ها، در صنایع چینی و بهداشتی است. وی ادامه داد: 130 نفر به صورت مستقیم در این معدن فعالیت دارند. وی افزود: معادن فلورین کمر مهدی در 24 کیلومتر مربع محدوده معدنی فعال است

که رشته کوه 8 کیلومتری با 34 رگه فلورین وجود دارد. مراد زاده بیان کرد: 40 هزار تن ماده معدنی استخراج می کنیم و میانگین استخراج واقعی  روزی 100 تن سنگ فلورین با عیار 70 درصد به فروش می رسد. وی با تاکید براینکه ماهیانه 2 هزار تن فلورین بعد از فراوری به فروش می رسد خاطرنشان کرد: در سال حدود 27 هزار تن ماده فلورین به فروش می رسد و به علت نبود برق سراسری مجبور هستیم تا باطله های ماده معدنی را دپو می کنیم. وی با اشاره به اینکه صادرات ما بیشتر به کشور ترکیه و ارمنستان انجام می شود گفت: در صورت روکش آسفالت به طول 40 کیلومتر و اتصال این معادن به برق سراسری و پوشش اینترنت می توان اشتغال موجود را به چندین برابر رساند.

ژئوپارک طبس بزرگترین سایت ژئوپارک جهان است

محمد موسوی یکی از اعضای هیئت مدیره ژئوپارک طبس در جمع خبرنگاران گفت: احداث این ژئوپارک از دو سال نیم قبل آغاز شد. وی با اشاره به اینکه رئیس شورای عالی ژئوپارک های جهان از مناطق معدنی بازدید کرد و افزود: در کوتاه ترین مسیر بزرگترین و بیشترین ژئوسایت ها را می توان در شهرستان طبس بازدید کرد. موسوی با بیان اینکه میتوان شهرستان طبس را به عنوان پزرگترین ژئوپارک جهان معرفی کرد افزود: هدف از تشکیل ژئوسایت ها حفظ آثار تاریخی و طبیعی زمین شناسی طبق فرهنگ مردم است. موسوی از واگذاری  ژئوسایت کال جنی با 40 درصد پیشرفت فیزیکی خبرداد و بیان کرد: ژئوسایت پیکوه، خرو و ازمیغال در دست مطالعات است که به زودی به بخش خصوصی واگذار خواهدشد. وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مهمترین برنامه های ما احداث موزه بزرگ پتانسل های معدنی در حاشیه جاده خرو شهرستان طبس است.

سورواجین، نگینی در رباط خان طبس

عباس رحیمی مدیربهره برداری مجتمع معادن سوراجین عقیق که بیش از 40 سال در منطقه رباط خان شهرستان طبس بیان کرد: معدن خاک نسوز سوراوجین عقیق دارای پروانه 1 میلیون 300 هزار تن ذخیره قطعی است و استخراج سالیانه آن 50 هزار تن با 36 نفر اشتغال مستقیم می باشد.

وی با اشاره به عدم وجود زیرساخت ها برق سراسری و جاده مناسب واحدهای فراوری این ماده معدنی در شهرنطنز استان اصفهان ساخته شده است گفت: واحد فرآوری دیگری در دست مطالعات است که برای ساخت نیازمند 3 میلیارد تومان می باشد که در صورت تامین 30 الی 50 نفر دیگر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهدشد. وی برق و جاده را یکی از مهمترین نیازهای توسعه معادن منطقه رباط خان دانست و بیان کرد: این جاده فقط نیازمند روکش اسفالت است و در گذشته جاده ابریشم نام داشته است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز