جای خالی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت استان یزد احساس می‌شود

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۱۰:۱۶:۴۴
کد خبر: ۸۴۳۴۴۱
جای خالی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه سلامت استان یزد احساس می‌شود
مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری یزد تأمین سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی را نیازمند مشارکت تشکل‌های اجتماعی و مردم محلی دانست و گفت: جای خالی فعالیت سمن‌های حوزه سلامت در شهرستان ها احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از یزد ، فخرالسادات خامسی هامان صبح امروز  در مراسم تجلیل از تلاشگران عرصۀ سلامت شهرستان تفت که در محل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان برگزار شد،  با بیان اینکه بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه سلامت در سه بُعد جسمی، روانی و اجتماعی حائز اهمیت است، افزود: بدون تضمین ابعاد روانی، جسمی و اجتماعی حوزه سلامت، برنامه‌های مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ممکن نمی‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری گفت: پایش، ارزیابی، نظارت و سیاست‌گذاری حوزه سلامت استان از وظایف این اداره است اما باید توجه داشت که این موارد بدون توجه به مشارکت بخش مردمی محقق نمی‌شود.

خامسی تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد را ارزشمندترین گزینه‌ها برای اجتماعی شدن سلامت عنوان و تصریح کرد: 20تا25 درصد تحقق برنامه‌های حوزه سلامت در اختیار وزارت بهداشت است و بقیه آن در اختیار مردم و بستگی به تلاش‌های مردمی دارد.

وی وجود کانون‌های سلامت، مجامع سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤسسات خیریه را مؤثر در تأمین سلامت جامعه دانست و گفت: به طور خاص در شهرستان تفت سازمان‌های مردم‌نهاد از نظر کمی و کیفی وجود ندارند و بارها این مسئله بررسی شده، اما هنوز به نتیجه دلخواه نرسیده است.

به گفتۀ وی، امروزه اذعان می‌کنیم آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم نقش به‌سزایی در اطلاع‌رسانی به جامعه دارد پس باید نقش سمن ها و انجمن‌های خیریه را نیز در کنار رسانه ها در ارتقای سطح سلامت جامعه مؤثر بدانیم.

خامسی توجه و همراهی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در آگاه‌سازی مردم لازم است و خواستاریم افراد علاقه‌مند به این حوزه به ویژه در شهرستان‌ها نقش خود را در ارتقای مباحث حوزه سلامت ایفا کنند.

وی دغدغه‌های دیگر در حوزه اجتماعی شدن سلامت را وجود موازی‌کاری‌ها و وجود نابرابری‌های این حوزه بیان کرد و گفت: در این میان، مردمی شدن حوزه سلامت از همۀ فاکتورها مهمتر است.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری گمان من این است که اگر این یک شاخص پررنگ شود می‌تواند در برآورده‌ شدن شاخص‌های حوزه سلامت کمک کننده باشد و بتوانیم به زودی شاهد ایجاد و گسترش سازمان‌های مردم نهاد حوزه سلامت باشیم.

 

نظر شما