نهایی شدن برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۱:۲۹:۱۶
کد خبر: ۸۶۰۵۲۲
نهایی شدن برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه جامع مدیریت زیست بوم تالاب بین المللی گندمان نهایی شده و پس از تائید نهایی در شورای برنامه ریزی استان امسال اجرایی می شود.

به گزارش گروه استان های برنا؛ شهرام احمدی افزود: در گام نخست این برنامه تحلیل ذینفعان تالاب مورد بررسی، در گام دوم و سوم تهدیدات و مشکلات تالاب گندمان شناسایی و مشکلات ترسیم و راهکارهای مقابله با آنها در پیش نویس اولیه تدوین شده است.

وی با اشاره به تهیه پروتکل پایش تالاب در ۳ سطح، آب و خاک، تنوع زیستی و معیشت جوامع محلی در گام چهار افزود: این برنامه با چشم انداز ۲۵ ساله تعریف و تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه این تهیه این طرح از اوایل سال گذشته در راستای تهیه برنامه جامع مدیریت تالاب های ایران آغاز شده است، افزود: در این طرح با همکاری بهره برداران محلی و ذینفعان تالاب در حفاظت پایدار و خردمندانه برای دستیابی و رسیدن به توسعه و حفاظت پایدار تالاب برنامه ریزی می شود.

احمدی گفت: ۲ سال گذشته نیز طرح مدیریت تالاب بین المللی چغاخور در استان تهیه و تدوین شد.وی در ادامه به وضعیت چند سال قبل این تالاب که به دلیل خشکسالی و بهره برداری غیر اصولی به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شده بود و چندین بار نیز دچار حریق شده بود، اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های مدیریتی و همچنین همکاری و همراهی جوامع محلی و ذینفعان از سال گذشته وضعیت تالاب بهبود یافته است.

وی به آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب در سال گذشته و همچنین سرریز شدن ابن تالاب در بارش های سال جاری اشاره کرد و گفت: در زمستان سال گذشته و بهار امسال این تالاب مامن بیش از ۱۳۰ هزار پرنده مهاجر بود.

تالاب بین المللی گندمان با یکهزار و ۷۰ هکتار وسعت در شهرستان بروجن و فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال وبختیاری واقع شده است. این تالاب جز و۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است. این تالاب در دفتر بین المللی تحققیات پرندگان آبزی لندن به ثبت رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز