مدیرکل محیط زیست البرز خبر داد:

ثبت نشدن آلودگی ازن در هوای استان

۱۳۹۸/۰۴/۲۶ - ۱۴:۰۶:۱۶
کد خبر: ۸۷۲۱۴۳
ثبت نشدن آلودگی ازن در هوای استان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که از ابتدای سال جاری تا کنون آلودگی ازن در هوای این استان به ثبت نرسیده است.

به گزارش گروه استان های برنا؛  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که از ابتدای سال جاری تا کنون آلودگی ازن در هوای این استان به ثبت نرسیده است.

گاز ازن (O3) از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می شود و یک اکسید کننده قوی می باشد.

ازن گازی بی رنگ با بویی خاص شبیه بوی هوای تازه که در دمای معمولی به صورت گاز بوده و چگالی آن ۵.۱ برابر اکسیژن در شرایط استاندارد است.

ازن در سطوح بالایی اتمسفر که به ازن خوب هم نامیده می شود از ورود اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به زمین جلوگیری می کند و ازن در سطح زمین یا ازن بد که به عنوان آلاینده از آن یاد می شود، جزو آلاینده های ثانویه می باشد.

این آلاینده به طور مستقیم در هوا منتشر نمی شود بلکه توسط واکنش های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلی فرار(VOCs) با نور خورشید ایجاد می شود و به همین علت، میزان ازن در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است.

ازن هنگامی تشکیل می شود که آلاینده های منتشره ازخودروها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها، کارخانه های شیمیایی و سایر منابع همزمان با نور خورشید واکنش شیمیایی انجام می دهند.

طبق بررسی های علمی، در کشور ما به ویژه در شهرهای بزرگ و صنعتی و مناطق مجاور به دلیل آلودگی شدید هوا، وجود گازهای آلاینده اولیه در روزهای آفتابی شرایط برای انجام واکنش های اکسیداسیون فتوشیمیایی فراهم می شود.

فردین حکیمی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون عمده آلودگی‌های استان در فصل گرما از نوع گرد و غبار بوده و خوشبختانه آلودگی اُزن در کرج و دیگر مناطق استان گزارش نشده است.

وی، در خصوص اهمیت جلوگیری از انتشار آلاینده‌های هوا به خصوص خودداری از آتش زدن بقایای مزارع کشاورزی گفت: طبق قانون هوای پاک، آموزش و اطلاع‌رسانی برای خودداری از آتش‌زدن بقایای مزارع بر عهده جهاد کشاورزی است و با وجود اقدامات صورت گرفته باز هم در استان شاهد آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی هستیم.

حکیمی با بیان اینکه آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی طبق قانون جرم محسوب می‌شود، افزود: تاکنون تعداد زیادی از کسانی که به این کار اقدام کرده‌اند در استان به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه آیا در البرز و به خصوص کلانشهر کرج آلودگی اُزن ثبت شده یا خیر؟ گفت: خوشبختانه تاکنون آلودگی اُزن در استان ثبت نشده و عمده آلاینده‌های استان در فصل گرما از نوع ذرات بالاتر از ۲.۵ میکرون یعنی گرد و غبار بوده است.

در استان البرز ۹ ایستگاه سنجش آلودگی هوا مستقر است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز