۴۶خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۳:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۰۰۳۸۳۹
۴۶خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری فعال می‌شود
مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از فعال شدن ۴۶ خانه بهداشت سیار در مناطق عشایری استان در سالجاری خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یحیی حسین‌پور روز دوشنبه به مناسبت سالروز تاسیس بسیج عشایر در دیدار جمعی از عشایر با نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه جمعیت عشایری استان بیش از ۱۲۶ هزار نفر است، گفت: این خانه‌های بهداشت به منظور خدمات‌رسانی مطلوب به این قشر بنابر تصویب و ابلاغ شورای‌عالی عشایر کشور آغاز شده است.

وی گفت: این مراکز سیار در شهرستان‌های عشایرنشین فارسان، کوهرنگ، کیار، اردل و لردگان در زمان استقرار عشایر کوچرو فعال و خدمات‌رسانی خواهند کرد و در زمان کوچ پاییزی نیز همراه عشایر به مناطق گرمسیری قشلاق خوزستان عزیمت خواهند کرد.

وی با اشاره به پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در بخش‌های مختلف به خصوص پرواربندی دام و کشت گیاهان دارویی برای جامعه عشایری اشاره کرد و گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در راستای حمایت، ایجاد و توسعه اشتغال برای عشایر در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل امور عشایری استان گفت: هم‌اکنون بِرندسازی گوشت ارگانیک دام عشایر استان در دست اجراست و از مرحلهگذار عبور کرده و امسال مجور برندسازی گوشت ارگانیک دریافت خواهد شد.

حسین‌پور به آغاز عملیات احداث پنج پل و ایل راه در مناطق عشایری استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: احداث پل و ایل راه "دماب دهدلی" از مهمترین طرح‌هاست که برای اجرای این طرح ۱۰ میلیارد ریال با بنیاد برکت قرارداد منعقد شده و نیاز به صدور مجوز از منابع طبیعی را دارد.

وی اظهار داشت: امسال برای اجرای طرح‌های آبرسانی سیار، تامین آب شرب و چاه‌های مالداری در مناطق عشایری ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است.

حسین‌پور، به توزیع علوفه برای دام عشایر و همچنین تامین و توزیع ارزاق مورد نیاز عشایر از جمله آرد اشاره کرد و گفت: ماهانه ۹۵۰ تن آرد بین عشایر توزیع می‌شود.

فرمانده ناحیه مقاومت عشایری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای اجرای طرح رزمایش مواسات و همدلی ۲ هزار و ۳۰۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین آسیب‌دیدگان و نیازمندان جامعه عشایری استان توزیع شده است.

سرهنگ علی اصغر ایزدی افزود: با اجرای طرح شناسایی آسیب دیدگان و نیازمندان برای اجرای طرح مواسات و همدلی سه هزار نیازمند شناسایی و در بانک اطلاعاتی ثبت شده است.

وی اظهار داشت: در مرحله سوم رزمایش مواسات نیز به مابقی آسیب دیدگان جامعه عشایر از ویروس کرونا کمک‌های معیشتی توزیع خواهد شد.

وی به تشکیل مجمع خیران جامعه عشایری در سال ‌گذشته در استان اشاره کرد و گفت:پارسال ۱۴ واحد مسکن برای نیازمندان مناطق  عشایری استان احداث و واگذار شد.

به گفته وی، احداث ۳۰ مسکن دیگر برای نیازمندان و به خصوص عشایر چادرنشین در سال‌جاری نیز آغاز شده است و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نظر شما