امروز با حضور وزیر نیرو تاکید کرد:

تأمین ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای ۳ سد تغذیه ای / تضمین وزارت نیرو در خرید انرژی تولیدی

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۲۰:۰۶:۰۴
کد خبر: ۱۰۰۸۷۹۰
تأمین ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای ۳ سد تغذیه ای / تضمین وزارت نیرو در خرید انرژی تولیدی
معتمدیان افزود: با تأمین 45 میلیارد تومان اعتبار 3 سد تغذیه ای تعیین شده برای درمیان، سربیشه و زیرکوه نیز به بهره برداری می رسند تا با ذخیره سازی 10 میلیون مترمکعب آب در حوزه های آب، کشاورزی و دامداری استان تحول ایجاد نمایند.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،معتمدیان استاندارخراسان جنوبی  در مراسم افتتاح سد سیاهو در سربیشه که با حضور وزیر نیرو همراه بود، به تشریح اقدامات و برنامه های حوزه آب و برق استان در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: بعد از طرح مسایل استان در اولین جلسه دیدار با وزیر نیرو، اقداماتی در راستای ارائه نقشه راهی در قالب سند جامع آب استان صورت گرفت و به این ترتیب توانستیم اولین استانی باشیم که سند توسعه سازگاری با شرایط کم آبی را تدوین نماییم.

وی ادامه داد: با تصویب این سند در کارگروه ملی و ابلاغ آن به استان، تکالیف استان مشخص شد و از مهرماه سال گذشته در همین راستا اتفاقات خوبی رخ داد.

به گفته وی؛ اجرایی شدن طرح عظیم نهضت گلخانه ای و ایجاد هزار هکتار مجتمع گلخانه ای در همین زمینه یکی از مهمترین اقدامات استان در راستای تحقق سند سازگاری با کم آبی است .

استاندار با اشاره به جذب اعتبارات قابل توجه برای اجرای سیستم های نوین آبیاری تصریح نمود: سال گذشته با هزینه کرد این اعتبارات 13 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری درآمد و امسال نیز با جذب حداکثری اعتبارات از ردیف های ملی، این برنامه مؤثر همچنان ادامه خواهد یافت.

وی یکی از رویکردهای وزارت نیرو را توجه به مدیریت روانآب ها و آبهای مرزی عنوان کرد و گفت: در همین زمینه در گذشته مطالعاتی برای ایجاد 4 سد در شهرستان های مرزی استان صورت گرفته بود که با مطالعات جدید وزارت نیرو این سدها به سدهای تغذیه مصنوعی تبدیل شد.

به گفته وی؛ سدهای تغذیه مصنوعی ضمن مهار آبهای مرزی به تقویت سفره های زیرزمینی و در نتیجه تقویت بخش کشاورزی و دامپروری استان کمک می کند.

استاندار با اشاره به روند اجرای کار در بحث ایجاد این 4 سد تغذیه ای گفت: سد بندان نهبندان در حال حاضر 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تزریق حدود 7 میلیارد تومان اعتبار تا 4-5 ماه آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

معتمدیان افزود: با تأمین 45 میلیارد تومان اعتبار 3 سد تغذیه ای تعیین شده برای درمیان، سربیشه و زیرکوه نیز به بهره برداری می رسند تا با ذخیره سازی 10 میلیون مترمکعب آب در حوزه های آب، کشاورزی و دامداری استان تحول ایجاد نمایند.

وی سپس رفع مشکل آبرسانی به 500 روستا را از دغدغه هایی برشمرد که از سال 97 در اولویت برنامه های استان قرار گرفته و خاطرنشان کرد: با عنایت وزارت نیرو و با انعقاد تفاهم نامه ای در زمان حضور معاون اول رئیس جمهور در استان(15 مهر 98، همایش روز ملی روستا و عشایر) تکمیل و بهره برداری از 37 مجتمع آبرسانی روستایی استان عملیاتی شد.

به گفته وی؛ تکمیل این 37 مجتمع در شرایط عادی 12 سال زمان نیاز داشت اما با انعقاد این تفاهم نامه و تأمین 500 میلیارد تومان اعتبار، این مجتمع ها طی 2 سال به بهره برداری می رسند.

 

استاندار در ادامه به استعداد استان در زمینه انرژی های نو اشاره کرد و تصریح نمود: قرار گرفتن استان در مسیر تونل های بادی و وجود بادهای 120 روزه سیستان فرصت مناسبی است که مورد توجه قرار گرفته و در همین راستا امروز نیروگاه بادی 50 مگاواتی درح کلنگ زنی می شود.

معتمدیان با اشاره به این که از جمله طرح هایی که در سفر گذشته وزیر نیرو در استان به بهره برداری رسید ، نیروگاه های خورشیدی با سرمایه گذاری سرمایه گذارانی از چین و آفریقای جنوبی بود خاطرنشان کرد: این سرمایه گذاران درخواست ایجاد نیروگاه هایی بزرگتر با رویکرد صادراتی دارند که حمایت وزارت نیرو را می طلبد.

وی از تلاش استان برای ایجاد 10 هزار پنل خورشیدی خانگی در مناطق مستعد تا پایان دولت گفت و متذکر شد: این طرح با هدف تولید انرژی و ایجاد درآمد ثابت برای خانواده های ساکن در مناطق مرزی و کمتر برخوردار اجرا می شود.

به گفته وی؛ لازمه اجرای مطلوب این طرح، تضمین وزارت نیرو در خرید انرژی تولیدی از طریق این پنل هاست.

استاندار خراسان جنوبی به اقدام وزیر و فعال کردن نیروگاه حرارتی طبس هم اشاره کرد و تصریح نمود: با اتمام این طرح 5 هزار شغل در استان ایجاد می شود.

معتمدیان افزود: در ادامه این طرح و در پی تفاهم نامه وزارت های نیرو و صنعت، معدن و تجارت ، به زودی شاهد بهره برداری از معدن ذغالسنگ حرارتی در شهرستان طبس خواهیم بود.

شایان ذکر است: در این مراسم، سد سیاهو به عنوان بزرگترین سد خاکی استان و دومین سد به لحاظ حجم ذخیره افتتاح شد.

 

نظر شما