به همت شهرداری سمنان انجام شد:

احیای باغ سنتی و نهر ۸۰۰ ساله مسجد جامع سمنان

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۲:۳۹:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۹۱۲۲
احیای باغ سنتی و نهر ۸۰۰ ساله مسجد جامع سمنان
احیای باغ سنتی و نهر 800 ساله مسجد جامع سمنان به همت شهرداری سمنان انجام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنانغ  احسان صائمی ، دبیر هیت امنای مسجد جامع سمنان گفت : مسجد جامع سمنان واقع در مرکز شهر سمنان در خیابان امام خمینی(ره) در قرن نخست هجری و بر روی خرابه‌های آتشکده بنا شده، اما از اثرهای به جا مانده دراین بنا رد پایی از دوره سلجوقی و تیموری به چشم می خورد؛ به گفته کارشناسان سبک معماری مسجد جامع سمنان، به شیوه معماری آذری است.

صائمی گفت : مسجد جامع سمنان تنها مسجدی در میان مساجد جامع ایران است که دارای چشم انداز باغ بوده و در سال 1349 ه. ق توسط مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف گردید. وی اشاره کرد: از امتیازات فاخر این باغ، مسیر سنتی آبیاری آن می باشد که قدمتی بالغ بر 800 سال دارد که از میان راسته بازار سمنان عبور کرده و پس از گذر از خیابان امام (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می گردد. از امتیازات مهم نهر ناسار که ریشه در اعتقادات کهن مردم سمنان دارد، وقف آب سحر برای ساکنین و کسبه شهر بوده و واقف به نیت طهارت، وضو و استحمام، قبل از نماز صبح این آب را برای مدتی وقف کرده بوده است تا ساکنین این نهر در ابتدای سحر به منظور وضو و طهارت واجبه و نیز پر کردن آب انبارها و خوت های منازل از این آب بهره جویند.

صائمی با اشاره به اینکه 120 سال این نهر لایروبی نشده بود گفت : این نهر و باغ سنتی مسجد جامع به همت شهرداری سمنان و تدبیر خاص سید محمد ناظم رضوی شهردار سمنان مورد مرمت و بازپیرائی قرار گرفت. وی به دیگر اقدامات انجام شده شهرداری سمنان در خصوص رسیدگی به مسجد جامع اظهار داشت : 700 متر دیوار باغ مسجد جامع نیز توسط مدیریت بافت تاریخی شهرداری سمنان بازسازی و مشبک شد تا جلوه خاصی به باغ بدهد . همچنین کتیبه ای با همت شهرداری سمنان در محل باغ مسجد جامع نصب شده که در آن تاریخچه باغ و مسجد و سال اجرا حک شده است .

دبیر هیت امنای مسجد جامع به پاکسازی صحن زیرزمینی مسجد اشاره کرد و گفت : به همت و تلاش نیروهای سازمان پسماند شهرداری سمنان این صحن پاکسازی شد و بنا به پیشنهاد شهردار سمنان ، به موزه مردم شناسی و موقوفات مسجد جامع تبدیل می شود . شایان ذکر است مسجد جامع سمنان در سال 1310 به شماره 163 در فهرست آثار ملی ثبت شده و مناره مسجد جامع سمنان که بیش از 31 متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن که مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی است دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز