بر اثر کرونا ویروس؛

وضعیت شهرستان مرزی نهبندان قرمز شد

۱۳۹۹/۰۳/۱۷ - ۱۲:۱۵:۳۸
کد خبر: ۱۰۱۱۴۴۱
وضعیت شهرستان مرزی نهبندان قرمز شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متاسفانه شاهد افزایش شدید موارد بیماری در برخی شهرستان‌ها بخصوص نهبندان بودیم و وضعیت نهبندان را از سفید به قرمز تغییر داد و همچنان شاهد افزایش موارد در این شهرستان هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، کامبیز مهدی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شامگاه جمعه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که اواخر اردیبهشت و ابتدای خرداد امسال در استان روی داد و شاهد کاهش موارد مثبت بیماری بودیم همین طور بازگشایی برخی صنوف، تصور بر این شد که بیماری کرونا محدود شد در حالی که این طور نبود و همان طور که می‌بینیم شاهد افزایش مجدد موارد مثبت هستیم.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه برخی مناطق استان سیستان و بلوچستان (مجاورت خراسان جنوبی) شاهد افزایش موارد مثبت بوده و همین طور ایجاد تسهیلاتی که منجر به افزایش رفت و آمدها در استان شد، متاسفانه شاهد افزایش شدید موارد بیماری در برخی شهرستان‌ها بخصوص نهبندان بودیم و وضعیت نهبندان را از سفید به قرمز تغییر داد و همچنان شاهد افزایش موارد در این شهرستان هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته از مجموع ۸۹ آزمایشی که در استان انجام شده، ۱۵ مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شد که ۲ مورد بستری و ۱۳ مورد سرپایی از اطرافیان بیمار بودند.

وی بیان کرد: همچنین از مجموع موارد شناسایی شده در این مدت تعداد ۱۲ مورد مربوط به شهرستان نهبندان است.

مهدی‌زاده گفت: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته فوت ناشی از بیماری کرونا در استان نداشتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت‌ها باز می‌گردد گفت: باید ببینیم روزهای آینده وضعیت چطور خواهد شد؛ اگر افزایش موارد به همین ترتیب پیش برود قطعا در ستاد استانی مدیریت کرونا باید تصمیماتی در این زمینه لحاظ شود و اگر مردم رعایت کنند و موارد بیماری محدود شود، طبیعتا محدودیت‌ها هم کمتر خواهد بود.

وی همچنین گفت: غربالگری مرحله دوم بیماری کرونا به ۴۷۵ هزار و ۷۷۲ مورد رسیده است که پوشش ۸۱.۳ درصد را برای استان ایجاد می‌کند.

روند ابتلا به ویروس کرونا به ویژه موارد بستری و فوت بر اثر بیماری کووید ۱۹ از اردیبهشت امسال در خراسان جنوبی کاهشی بوده است به طوری که در برخی روزها موارد مثبت جدید در این استان به صفر رسید و در اغلب روزها نیز تک رقمی بود.

موارد مثبت جدید از چند روز گذشته در خراسان جنوبی افزایشی و در ۲ روز گذشته دورقمی شده که زنگ خطر را در این استان هم به صدا درآورده است.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و با ۶ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کرمان همجوار است.

پیش از این شهرستان‌های زیرکوه، نهبندان و درمیان در خراسان جنوبی به عنوان مناطق سفید (کم خطر) اعلام شده بود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (شانزدهم خرداد) براساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و از بین مبتلایان جدید، ۵۲۷ مورد بستری و ۲ هزار و ۳۵۹ مورد (حدود ۸۲ درصد) از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است و استان‌های هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌های شرقی و غربی در وضعیت هشدار قرار دارند. در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۳ استان هیچ موردی از فوتی و در ۵ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید۱۹ گزارش شده است.

وی گفت: توصیه اکید وزارت بهداشت همچنان این است که مردم از تردد غیرضروری خودداری کنند. حتما در اماکن عمومی از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کنند. به جز این توصیه ها در هیچ جای دنیا توصیه دیگری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد. این توصیه اصلی وزارت بهداشت به طور عام در کل کشور و به طور خاص در استان‌هایی است که در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند.

 

نظر شما
پرونده ویژه