کاندیدای انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج:

شطرنج حال و روز خوشی ندارد /امیدوارم شاهد برگزاری یک مجمع قانونمند و آزاد باشیم / برنامه مدونی برای حل مشکلات مالی فدراسیون دارم

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۰۹:۴۵:۱۸
کد خبر: ۱۰۱۶۱۷۱
شطرنج حال و روز خوشی ندارد /امیدوارم شاهد برگزاری یک مجمع قانونمند و آزاد باشیم / برنامه مدونی برای حل مشکلات مالی فدراسیون دارم
ثبت نام انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج در حالی چندی پیش برگزار شد که در کنار برخی افراد باسابقه شاهد حضور چهره های جوان در انتخابات پیش رو بودیم.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز ،ایمان امیدوار طهرانی از جمله کسانی است که برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون خود را کاندید کرده و تلاش دارد خود را در معرض انتخاب ورای اعضای مجمع قرار دهد.

گفتگویی با این جوان البرزی در ارتباط با شرایط کنونی شطرنج و انتخابات پیش رو انجام شده که در ادامه می خوانید:

در آغاز اشاره ای به سوابق خود داشته باشید وعلت ثبت نام شما در انتخابات ریاست فدراسیون شطرنج چیست؟  

به عنوان عضوی  کوچک در جامعه شطرنج و با حداقل  درجه مربیگری در شطرنج (درجه 3) و دیپلم شطرنج افتخاری شطرنج از روسیه و  همچنین سابقه بازیکنی در شطرنج از سن 8 سالگی و نیز مربیگری و کاپیتانی تیم های  دانشگاه آزاد و نیز  جمعیت هلال احمر و همچنین سابقه مدیریت دبیری و ریاست در هیات های مختلف شطرنج شهرستان های استان تهران و البرز از سال 86 تا 95  و مدیریت به عنوان دبیر کانون های دانشجویی هلال احمر در دانشگاه ها ، مشاور اجرایی شهردار ، تصمیم مبنی بر ثبت نام در این انتخابات را گرفتم .

 وقتی دیدم به غیر از تعداد معدودی از افراد غیر شطرنجی  افرادی که سمت رسمی هم دارند ، و صرفا پشت میز نشین بودند و دستگاه امضاء بوده اند کاندیدای فدراسیون هم شده اند تصمیمم جدی تر شد و با خودم گفتم  چرا نباید  زمانی که در رشته مدیریت دولتی که کاملا با موضوع شغلی ارتباط دارد و مفاهیم پایه و مدیریتی را میشناسم و اجزای  محیط سازمانی مرتبط با شطرنج را میشناسم  و میتوانم به خوبی در سازمان هدف گذاری نمایم و تئوری مدیریت را بصورت عملی در سازمان و فدراسیون شطرنج پیاده سازی کنم . به خود گفتم در این شرایط حساس که چشم ملی پوشان و بازیکان و مربیان و داوران به تغییر اوضاع و مشکلات موجود است چرا کاندید نشوم  و احساس مسئولیت نکنم. تصمیمم جدی تر شد تا وارد این عرصه شوم .  

تحصیلات شما چیست؟   

بنده دارای مدرک لیسانس مهندسی  تکنولوژی معماری و نیز فارغ التحصیل کارشناس ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین هستم و در حال حاضر هم به عنوان دانشجوی رشته حقوق نیز مشغول به تحصیل میباشم و البته شغل رسمی ندارم و به همین دلیل انگیزه  و نیز وقت کافی جهت قبول مسئولیت به عنوان سمت ریاست فدراسیون  را  دارم و  به خوبی میتوانم برای تغییر و تحول در مدیریت فدراسیون  تلاش مضاعف کنم و برنامه هم دارم.

 البته  رشته شطرنج آمیزه ای از علم و هنر و ورزش است و افراد تحصیل کرده ای در این رشته حضور دارند و من مدعی نیستم . اما متاسفانه  گاها شاهد عدم حضور این افراد در سیاست گذاری های فدراسیون هم در استان ها و هم در شهرستان ها بودیم و شاهد سیاست گذاری در خارج از فدراسیون که یک موسسه عمومی غیر دولتی هست بوده ایم و قطعا همین یکی از برنامه های جدی بنده وعلت ثبت نام و حضورم به عنوان کاندیدا بوده است و در صورت حضورم در انتخابات قطعا از  تجربیات  افراد مجرب تحت تشکیل کمیته ای بهره خواهم گرفت  و در کادر فدراسیون هم  استفاده  خواهم کرد .

چه برنامه و اهدافی برای فدراسیون شطرنج دارد؟

در مورد برنامه های اجرایی باید عرض کنم که شطرنج کشور ما خصوصا از سال 90  به بعد حال خوشی ندارد و تاکنون خصوصا طی 4 یا 5 سال اخیر ،  علیرغم سالهای گذشته ، عزم جدی برای تغییر و تحول در مدیریت این فدراسیون و سیاست گذاری در آن وجود نداشته و تنش های زیادی را هم درامور داخلی و هم امور بین الملل داشته است.

مهم ترین مشکلات فعلی شطرنج را چه میبینید و چه راه کارهایی برای حل آن دارید؟

عدم حضور شطرنج بازان ایرانی در مسابقات جایزه بزرگ به دلیل عدم بودجه کافی، عدم وجود مربی تیم ملی هم برای بانوان و هم برای آقایان و نارضایتی اعضای تیم ملی،عدم توانایی در  تامین مالی لازم و عدم حضور شطرنج بازان نوجوان  ایران در المپیاد جهانی، عدم مدیریت در جهت همکاری با سرمربی هندی برای شطرنج ایران،حضور ملی پوشان شطرنج در مسابقات سریع و برق آسای جهان بدون سرمربی،عدم اعتنا به مشکلات ملی پوشان شطرنج از جمله  خانم حکیمی فر-خادم الشریعه-مقصود لو و فیروزجا و نارضایتی آنان از مدیریت فدراسیون شطرنج و در نهایت خروج آنان از شطرنج کشور،عدم ارتباط کافی با هیات های استانی و شهرستان ها  و حل مشکلات  و منابع فیزیکی ، منابع مالی و منابع انسانی آنان،خروج نوابغ شطرنجی به جهت عدم توجه به نیاز ها و جلب رضایت آنان.،حذف مدیران توانمند در برخی از  هیات های استانی و شهرستانی و جایگزینی افراد غیر مرتبط ،عدم توانایی در مدیریت مالی و شناخت منابع مالی در جذب سرمایه به رشته شطرنج و چشم انتظار بودن برای واریز بودجه دولتی .

آیا با مسئولان وزارت ورزش مذاکره ای مبنی بر حمایت و مسایل و مشکلات این رشته داشته اید؟  

خیر، بنده هم مثل سایر کاندیداها در مهلت قانونی در دبیرخانه مجمع حاضر شدم البته در روز آخر و اقدام به ثبت نام داشتم و هیچ رایزنی و یا مذاکره ای با مسئولان نداشته ام .

بطور عادی اقدام به تکمیل فرم های ثبت نام نموده ام. البته قطعا برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت و تدوین خط مشی و استراتژی جهت تحول در این ورزش نیاز به برنامه های اجرایی دارد که بنده با رویکرد  مدیریتی و حقوقی به موضوع نگاه میکنم و اعتقاد دارم هم اعضای محترم مجمع که خواهان انتخاب فردی شایسته به عنوان رییس فدراسیون هستند و هم وزارت ورزش و جوانان اگر هر دو دنبال تغییر مثبت در فدراسیون هستند بهتر آن است که از کاندیداها بخواهند تا برنامه های دقیق تر ارائه دهند و صرفا به یک ورقه مطلب اکتفا نکنند .

بنده برای بدست آوردن پست ریاست هیچ تماس تلفنی و یا انتظار سفارشی از سوی مقامی به وزارت یا افراد حق رای ندارم و اعتقاد دارم افراد مجمع به دور از وعده های واهی برخی از افراد و با تدبیر و تحقیق دست به انتخاب خواهند زد و یک نفر  باید در بین یک مجموعه  پذیرفته شود و تحمیلی در کار نباشد .

 اما اگر اعضای محترم مجمع و روسای هیات های ورزشی استان ها از من دعوت کنند برای ارائه برنامه ها هرجایی که لازم  باشد با کمال میل حاضر خواهم شد و برنامه هایم را ارائه خواهم داد و نظرات مثبت ایشان هم در برنامه ها لحاظ خواهم کرد.  

آیا برای ورود به فدراسیون شطرنج هزینه هم میکنید و یا اسپانسر دارید؟

انتخابات در فدراسیون شطرنج هم که  نهادی است عمومی و غیر دولتی و ریاست فدراسیون باید ابتدا علاقمند به آن رشته ورزشی مربوطه و عاشق آن رشته باشد . بنابر این باید  فضای سالم  در انتخابات حاکم بوده و رقابت سالم باید در این فضا مانند سایر فضاهای انتخابات مانند مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و غیره وجود داشته باشد و قطعا دستگاه های نظارتی به موضوع ورود دارند و نظاره گر خواهند بود. و این نگاه باید در بین هیات های استانی و شهرستانی نیز نهادینه شود و این موضوع باید به عنوان یک فرهنگ سازمانی در فدارسیون شطرنج تبدیل شود و  انتخاب افرادی که صرفا دستگاه امضاء بوده اند  و تازه قرار است که مشکلات را شناسایی کنند فرصت بسیار زیادی را برای شطرنج از دست خواهد داد و نمی توانند تغییر مثبتی را در مدیریت فدراسیون ایجاد نماید وبهتر است با ورود خود بیشتر از این شطرنج را به عقب نبرند . ضمن اینکه نباید خدمت به گونه ای باشد که عنوان داوطلبانه بودن و افتخاری بودن به خود بگیرد . چرا که در این صورت دلسوزی ،  و انرژی  و صرف زمان کافی از سوی مسئول آن سمت از بین خواهد رفت و انگیزه ای برای انجام فعالیت  وجود نخواهد داشت  .  

نکته قابل توجه   اینکه هیات های استانی و شهرستانی بر حسب امر فدراسیون  اقدام به عملی میکنند و زحمت میکشند و نه در اساسنامه فدراسیون های ورزشی و نه در آیین نامه هیات های ورزشی موضوع رایگان بودن این فعالیت تصریح نشده است. پس میبایست اجرت المثما به آنان  پرداخت گردد و مزایایی برای پست ریاست و ارکان آن در نظر گرفت که توجه بیشتری به توسعه و تعمیم ورزش در سطح استان ها و شهرستان ها را شاهد باشیم و سیاست من ایجاد سیستم اداری غیر متمرکز و تفویض اختیار به روسای هیات های ورزشی استان ها است که  اینجانب اهتمام جدی به این امر خواهم داشت و آن را پیگیری خواهم کرد و از اولویت های من خواهد بود که البته با هماهنگی و کمک وزارت ورزش و جوانان پیگیری خواهم کرد.

در مورد جذب اسپانسر برای فدراسیون دو نکته وجود دارد اولا افرادی قبل از ورود به فدراسیون ها ممکن است دست به دامن اسپانسر و جلب نظر این افراد برای سرمایه گذاری و جلب نظراعضای مجمع شوند که این کار غیر اخلاقی و غیر ورزشی است و شدیدا با آن مخالف هستم ، و اعتقاد دارم اگر اعضای مجمع و رای دهندگان شایستگی را در فردی میبینند که میتواند تحول ایجاد کند پس نیاز به کارهای غیر اخلاقی  نیست و رای واقعی آنان بالاترین سرمایه و ارزش است. ثانیا  در مورد کلیت ورود اسپانسر به ورزش و فدراسیون با توجه به محدودیت های بودجه دولتی خصوصا در اوضاع و شرایط به وجود آمده اقتصادی بله پاسخم مثبت است و باید از راه کار صحیح و اهتمام به آیین نامه مالی و معاملاتی فدراسیون ها اقدام به درآمد زایی و جذب سرمایه  شود و در این خصوص طرح های بسیار دقیق و قانونی و حقوقی تدوین نموده ام  و اسپانسر هم دارم.

همان طور که میدانید مهم ترین مشکل فدراسیون شطرنج کمبود بودجه هم در فدراسیون و هم در هیات های استانی و شهرستانی است . برای این موضوع چه راه کاری ارائه دارید؟

هیات های ورزشی به لحاظ مسائل اداری، معاملاتی ، فرهنگی ، ورزشی و غیره تابع مقررات مورد عمل در فدراسیون ها خواهند بود و اگر انتخاب شوم مشکل بودجه را در سطح استان ها و شهرستان ها و در نهایت فدراسیون شطرنج حل خواهم کرد بطوری که هیات های استانی علاوه بر (درآمدهای حاصل از کلاس های مربیگری و داوری و یا مسابقات و کمک ادارات کل ورزش و جوانان استان ها ) بتوانند بصورت مجزا درآمدی بالغ بر حداقل ماهانه 20 میلیون تومان و سالانه 140 میلیون تومان داشته باشند و ازین طریق بتوانند سایر هزینه های خود را پرداخت نمایند چراکه منابع درآمدی در استان ها و شهرستان ها وجود دارد و قبلا آنها را شناسایی نمودم اما جزییات ان را بعدا تشریح خواهم نمود. ضمن اینکه در صورت حمایت اعضای محترم مجمع   در اولین  روز رسمی شروع بکارم  مشکلات کسری بودجه در استان ها و شهرستان ها را پیگیری و ظرف 6 ماه درآمدی که از آن صحبت کردم به حساب هیات ها واریز خواهد شد.

برای فدراسیون نیز به غیر بودجه دولتی که همیشه مورد اعتراض روسای وقت فدراسیون بوده است تامین مالی خواهم نمود و حداقل یک میلیارد تومان در سال اول توسط اسپانسر به خزانه فدراسیون واریز خواهد شد. ضمنا قصد دارم با ثبت شرکتی وابسته به فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران ، جهت تولید صفحه و مهره شطرنج و ساعت شطرنج، کتاب ها  و سایر ملزومات این رشته ورزشی با عنایت به منویات مقام معظم رهبریدر سال جهش تولید اقدام به اختصاص درامد حاصل از فروش این ملزومات و کمک به فدراسیون شطرنج داشته باشیم.  در زمینه های تجارتی، خدماتی و بازرگانی نیز میتوان کارهای متعددی انجام داد که   اطمینان دارم که اگر با برنامه ریزی پیش برویم شاید حتی نیازی به بودجه اندک وزارت ورزش و جوانان و نیز کمیته ملی المپیک نیز نخواهیم داشت . هیچ هیاتی حتی در بخش ها و شهر ها نباید فاقد فضای فعالیتی باشد و مسابقات را در سالن فوتسال و کشتی و غیره برگزار نماید و باید تلاش کنیم تمام هیات های ما در فضای مناسب و مستقل و  در شآن ورزشکاران و با داشتن حداقل امکانات ایجاد و  اقدام به توسعه شطرنج داشته باشند .

روسای هیات های ورزشی نباید دغدغه این مسائل را داشته باشند و باید فقط به نحو مطلوب سیاست های فدراسیون را به درستی در استان ها و شهرها دنبال نمایند.  هیات های ورزشی بازوهای اجرایی فدراسیون ها هستند و نقش اصلی را ایفا میکنند و باید در  همه زمینه ها تقویت شوند . اگر یک هیاتی حتی در یک بخش که دارای ورزشکارهای علاقمند به شطرنج میباشد فاقد فضای مستقل باشد ، باید با هماهنگی و مساعدت فدراسیون در آن بخش اقدام  فوری به اجاره فضا و اختصاص آن به هیات نمود.

 افرادی که بصورت تمام وقت و زمان بیشتری را به هر عنوان در هیات بر عهده دارند از قبیل ( رییس، دبیر، نایب رییس یا مربی یا داور  فعال) باید جهت تحت پوشش قرار دادن این افراد به بیمه تامین اجتماعی اقدام شود و این افراد همان سرمایه های اصلی و نیروی انسانی کارآمد برای فدراسیون شطرنج محسوب خواهند شد و نباید دغدغه فکری داشته باشند . چرا که این عزیزان خصوصا با مدارک تحصیلی بالا  تنها از این طریق ارتزاق مینمایند و باید توسط فدراسیون حمایت شوند.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز