گزارش اختصصاصی برنا از حضور نمایندگان اصفهان درکمیسیون های مجلس یازدهم؛

نمایندگان براساس تخصص، دانش و تجربه برای کمیسیون ها انتخاب می‌شوند

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۴:۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۰۱۷۶۴۱
نمایندگان براساس تخصص، دانش و تجربه برای کمیسیون ها انتخاب می‌شوند
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نماینده‌ای صلاحیت ورود به کمیسیونی اخذ نمود می‌تواند در آن کمیسون به فعالیت بپردازد و در غیر این صورت در کمیسیونی وارد نمی‌شود تا اینکه هیئت رئیسه تصمیم گیری کنند و باید گفت هیچ نماینده‌ای بدون کمیسیون نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در اصفهان؛ این روزها چشم مردم ایران و چه بسا چشم بسیاری از سیاست مداران و سیاست دوستان آمریکایی و اروپایی به دنبال منتخبینی است که در یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی رهسپار خانه ملت شدند و در برابر قرآن مجید سوگند یاد کردند که با تکیه بر شرف انسانی خود متعهد شوند، پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند.

در این میان با نگاهی ریز بینانه و برسی آمارها می‌توان به این نتیجه رسید، اکنون که چهل و یک سال  از انقلاب اسلامی و نخستین مجلس شورای اسلامی به ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌گذرد، مطالبات و انتظارات مردم در زمینه‌های گوناگون از منتخبین خود با روند افزایشی روبرو بوده که این امر ناشی از پیشرفت علوم سیاسی مردم در طول این سال ها است.

امروزه مردم خواهان این هستند که مسئولان عالی رتبه کشوری  بنا به تخصصی که دارند باید در جایگاه مربوطه خود قرار گیرند و اگر مسئولی دانش و تخصص کافی در اموری که به او محول شده است را ندارد نباید در آن جایگاه حاضر شود و از همه مهمتر نباید به بیان نظرات غیر تخصصی بپردازد چراکه به کار گرفتن هر نظر غیر تخصصی در جایگاه‌های عالی نظام اسلامی می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای کشور به دنبال داشته باشد.

در همین خصوص گزارشی که درحال خواندن آن هستید سعی دارد با یک روند مقایسه‌ای، منتخبین مردم اصفهان در مجلس‌های دهم و یازدهم را از نظر تخصص، دانش و سوابق اجرایی با یکدیگر مقایسه نماید و بررسی کند منتخبین مجلس یازدهم بر چه اساسی عضو کمیسیون‌های موجود در مجلس شورای اسلامی شده‌اند.

کمیسیون فرهنگی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

تا پیش از ورود امیر حسین بانکی پور فرد به خانه ملت، همگان او را به عنوان یک چهره فرهنگی و متخصص در روابط اجتماعی و خانواده می‌شناختند، بانکی پور علاوه بر دارا بودن تحصیلات حوزوی در مقطع سطح دو دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته الهیات – فلسفه اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس تهران و همچنین دارای مدرک دکتری فلسفه غرب است که تاکنون کتاب های پر طرفداری با موضوعیت خانواده، ازدواج و روابط اجتماعی را به رشته تحریر در آورده است.

بانکی پور در یکی از مصاحبه هایش که از او پرسیده بودند درمورد فعالیت سیاسی خود توضیح بدهید گفته بود: « بنده حلقه اول ستاد آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری بودم و ساعتها با ایشان جلسه خصوصی داشتم؛ شعار «دولت کرامت» که توسط ایشان مطرح شد پخت و پز بچه های اصفهان بود که وقتی ما مطرح کردیم ایشان استقبال کردند؛ همواره در عرصه های مختلف انقلابی حضور داشته ام و در تمام آثارم هم نمایان است لذا از دکتر حسن عباسی هم می توانید درباره فعالیت های انقلابی و سیاسی بنده سوال کنید.»

همچنین او در جای دیگری متذکر شده بود: « عزیزانی که پس از برگزاری انتخابات رای آوردند، بایستی با بار سنگینی که روی دوششان است تمام قد با حمایت از مردم و با اجرای طرح‌های اساسی مشکلات معیشتی مردم را حل کنند. » حال باید دید بانکی پور فرد به صحبت خود جامه عمل می‌پوشاند یا اسیر جو همیشه برقرار مجلس می‌شود؟ خبری در چند روز گذشته منتشر شد که نشان می‌داد، دکتر امیرحسین بانکی پور فرد با پیوستن به کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی قصد دارد در جایگاهی که تخصصش را دارد بنشیند و به ارائه نظرات و راه حل هایش در خصوص بهبود وضعیت فرهنگی کشور بپردازد.

گفتنی است تنها نماینده اصفهان در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک بود که از سوابق اجرایی ایشان پیش از ورود به مجلس شورای اسلامی می‌توان به مسئول کمیته دفاع شهری اصفهان در سال ۱۳۵۷، فرمانده کمیته انقلاب اسلامی کشور از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶، دبیر هیات مرکزی گزینش بانک مرکزی، عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز از سال ۱۳۷۶ تا کنون و ریاست کمیسیون مشترک طرح صیانت از حجاب و عفاف اشاره کرد که با توجه به موارد ذکر شده از امیرحسین بانکی پور فرد انتظار می‌رود با تخصصی که در حوزه های فرهنگی دارد عملکرد بهتری نسبت به نماینده دوره دهم داشته باشد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

عباس مقتدایی خوراسگانی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع)، همچنین دارای مدرک دکترای روابط بین الملل از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران و مولف کتب، مقالات و پژوهش های مختلف در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است.

از سوابق اجرایی مقتدایی خوراسگانی می‌توان به عضویت در هیئت علمی دانشکده علوم انسانی –گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، عضو حقیقی (کارشناس استراتژیک) اتاق فکر صدا و سیمای مرکز اصفهان، عضو حقوقی شورای پژوهشی پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دوره نهم، اشاره کرد.

نامبرده در مجلس یازدهم عضو هیئت اجرایی فراکسیون انقلاب اسلامی است  و به تازگی به عضویت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درآمده که امید است در این جایگاه فعالیت قابل قبولی داشته باشد و بتواند پایبند سخنانش در مصاحبه‌ای که گفته بود: « مردم ایران توقعشان این است که افراد مسئول، پیام وحدت را در عمل اجرا کنند و مجریانی باشند که در عمل و در عرصه‌های مختلف به انسجام بیشتر مردم کمک کنند،» باشد.

لازم به ذکر است تنها نماینده استان اصفهان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم مرحوم مرتضی صفاری نطنزی بود که در پنجم تیرماه 98 به علت سرطان درگذشت، لازم به ذکر است این مرحوم پیش از ورود به مجلس سفیر ایران در اسپانیا بود.

کمیسیون اقتصادی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

مهدی طغیانی، سیاستمدار و اقتصاددان اصولگرای اصفهانی که به عنوان یکی از نامزدهای مجمع نیروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کرد و پس از عباس مقتدایی به عنوان سومین نماینده از اصفهان راهی مجلس شورای اسلامی شد تا با استفاده از دانش و تخصصی که در زمینه اقتصاد دارد، آبی باشد بر آتش مشکلات اقتصادی کشور

طغیانی استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان است، او فارغ التحصیل دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه امام صادق(ع) با عنوان رساله « تدوین مؤلفه‌های اصلی الگوی اسلامی ایرانی تربیت اقتصادی » و  دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته معارف اسلامی و اقتصاد است که در همین زمینه کتب متعدد و پر طرفداری را به رشته تحریر درآورده است.

از سوابق اجرایی این نماینده تازه وارد اصفهانی می‌توان به مجری طرح تدوین الگوی اسلامی ایرانی تعلیم و تربیت اقتصادی، عضو گروه اقتصاد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری تربیت اقتصاد حکیم (مفتاح) مستقر در مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان، تهیه اولین بسته منسجم آموزش اقتصادی و مالی در ایران با عنوان «اقتصاددان کوچک» برای کودکان ۶ تا ۹ سال، اشاره کرد که به نوعی همه سوابق اجرایی ایشان در اقتصاد خلاصه می‌شوند.

ورود طغیانی در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم به سبب تخصصش در اقتصاد می‌تواند امیدوار کننده باشد چراکه در مجلس دهم تنها نماینده ای که از استان اصفهان در کمیسیون اقتصادی حضور داشت سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان بود که به نظر می‌ر‌سید تخصص کافی در این جایگاه را ندارد و تنها به سبب داشتن تجربه سنی به این کمیسیون ورود کرده است، نکته جالب و قابل توجه اینجا است که موسوی لارگانی در مجلس یازدهم حضور دارد و انتخاب کرده است که این بار هم در کمیسیون اقتصادی باشد.

کمیسیون بهداشت و درمان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

زهرا شیخی مبارکه، یکی دیگر از منتخبین مردم اصفهان در یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی، به عنوان چهارمین نماینده از اصفهان برگزیده شد و بر روی کرسی خانه ملت نشست، شیخی مبارکه دارای مدرک تخصصی لنفولوژی از دانشگاه Graz اتریش و همچنین دارای مدرک تخصصی از کالج فولدی آلمان است و اعضای انجمن بین المللی لنفولوژی آمریکا به شمار می‌رود.

شیخی به همراه پروین صالحی نماینده مردم مبارکه و سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار، بنا به تخصص خود در امر پزشکی به عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم درآمده‌اند که در ارتباط این موضوع از این سه پزشک اصفهانی انتظار می‌رود با هم اندیشی، روند رو به رشدی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم ایجاد کنند، گفتنی است اکبر ترکی و حیدرعلی عابدی دو نماینده اصفهانی بودند که در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم با عملکردی مثبت اهداف خود را جلو می‌بردند.

دزد را از هر طرف بخوانیم دزد است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، از جمله کسانی است که پس از اخذ مدرک مهندسی در رشته عمران با توجه به علاقه‌ای که به روحانیت داشت در سال 77 وارد حوزه علمیه شد تا بار دیگر به تحصیل بپردازد.

میرزایی پیش از انتخابات یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در مناظره‌ای گفت: « مردم شهر اصفهان من را در انتخابات شورای شهر دوم با شعاری مشهور می‌شناسند که عبارت است از: "درد را از هر طرف بخوانیم درد است"، اما امروز می‌گوییم دزد را از هر طرف بخوانیم دزد است و با توجه به این شعار و گفته، وظیفه نظارتی و مبارزه با فساد را پس از ورود به مجلس اجرایی می‌کنیم. » حال باید به تماشا نشست که حجت الاسلام میرزایی چگونه راه مبارزه با فساد را در پیش می‌گیرد اما با همه این ها سوای ایجاد شده است که چرا حسین میرزایی مانند سمیه محمودی نماینده شهرضا و دهاقان در هیچ یک از کمیسیون های موجود در مجلس هنوز عضو نشده‌اند؟

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

ابوالفضل ابوترابی با مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق در دو مجلس نهم و دهم نیز نماینده مردم نجف آباد و تیران بود، ابوترابی بنابر سابقه اجرایی خود در سمت دادستانی شهرستان تیران و کرون، در مجلس دهم عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی شد که مطالبه گری های قابل اهمیتی هم داشت، اما با منتخب شدن او در مجلس یازدهم تصمیم گرفت دیگر در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس جایگاهی نداشته باشد و همراه حسین محمد صالحی نماینده تازه وارد مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت که دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها را برگزینند، که در نگاه اول قدری ابهام آور است چراکه این دو نماینده تحصیلات آکادمیک خاصی در ارتباط با این کمیسیون را ندارند.

کمیسیون عمران

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

 رحمت الله فیروزی پوربادی، تحصیلات آکادمیک او در رشته مدیریت دولتی بوده و از سوابق اجرایی اش می‌توان به مدیرکل حراست سازمان هواپیمایی کشور و مشاور پارلمانی و بازرس ویژه شرکت فرودگاه‌ها، اشاره کرد، فیروزی پوربادی با پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم بنا بر دغدغه‌ای که داشت در کمیسیون عمرانی ورود کرد و در یکی از مصاحبه هایش گفت: « برای توجه به اولویت ها باید از نظرات تشکل‌ها و متخصصین این حوزه استفاده کرد. چرا که این افراد صاحب تجربه  از محدودیت‎ها و مشکلات اطلاع دارند و می توانند راه‌های رفع این محدودیت‌ها را پیشنهاد دهند. » حال امید است متخصصان خوبی در این حوزه به کار گرفته شوند!

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

و اما چند نماینده دیگر از استان اصفهان؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار که در مجلس های نهم و دهم نیز حضور داشت و سابقه‌ای تقریبا نظامی دارد به همراه سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل، سید صادق طباطبایی نژاد نماینده مردم اردستان و محمد تقی نقد علی نماینده تازه وارد مردم خمینی شهر، ورود به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را به کمیسیون های دیگر ترجیح دادند، این درحالی است که در مجلس دهم باتوجه به وجود عراضی وسیع کشاورزی در استان اصفهان و همچنین رودخانه زاینده رود، هیچ نماینده‌ای از اصفهان در این کمسیون ورود نکرد و تنها شاهد استعفای دسته جمعی نمایندگان استان بودیم، حال از نمایندگان باتجربه‌ای که در این کمیسیون وارد شده‌اند انتظار می‌رود مطالبات کشاورزان و مسائل آبی استان اصفهان را به خوبی دنبال نمایند.

در مبحث ریاست بر کمیسیون‌های مجلس یازدهم نام سه نفر از نمایندگان استان اصفهان اعم از آقایان، سید مسعود خاتمی در کمیسیون بهداشت و درمان، سیدجواد ساداتی نژاد در کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی و ابوالفضل ابوترابی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها دیده می‌شود اما جای سوال دارد که چرا در برخی از کمیسیون ها مانند: برنامه و بودجه، انرژی، آموزش تحقیقات و فناوری، اجتماعی، صنایع و معادن و قضایی و حقوقی، استان اصفهان هیچ نماینده ای را ندارد که در این خصوص گفت و گوی اختصاصی برنا اصفهان با سید مسعود خاتمی ریاست مجمع نمایندگان استان اصفهان را در ادامه می‌خوانیم:

خاتمی

 ابتدا در مورد نحوه انتخاب کمیسیون ها توسط نمایندگان را توضیح دهید.

همواره در مجلس شورای اسلامی کمیسیون های تخصصی مانند: بهداشت و درمان، انرژی، برنامه و بودجه و کشاورزی، آب و منابع طبیعی موجود است که معیار انتخاب نمایندگان برای ورود به کمیسیون های ذکر شده داشتن تخصص، تجربه و دانش آکادمیک است که نمایندگان موظف هستند دو کمیسیون را برای انتخاب در فرم مربوط به خود بنویسند که این فرم ها مورد برسی قرار می‌گیرد و اگر نماینده‌ای صلاحیت ورود به کمیسیونی اخذ نمود می‌تواند در آن کمیسون به فعالیت بپردازد و در غیر این صورت در کمیسیونی وارد نمی‌شود تا اینکه هیئت رئیسه تصمیم گیری کنند و باید گفت هیچ نماینده‌ای بدون کمیسیون نخواهد ماند.

در مجلس یازدهم و همچنین در دوره‌های گذشته گاها شاهد حضور غیر تخصصی نمایندگانی در کمیسیون‌ها هستیم که دانش کافی را ندارند، به نظر شما چرا اینگونه اقدامات انجام می‌شود؟

گاهی اوقات به دلیل کمبود تعداد اعضا برای تشکیل یک کمیسون از نمایندگانی که تخصص مرتبط تری با کمیسیون مربوطه دارند درخواست می‌شود به آن کمیسیون ورود کنند لذا این امر سبب سو برداشت مبنی بر وجود نماینده غیر متخصص در یک کمیسیون می‌شود که اشتباه است.

به عنوان سوال آخر، چرا در کمیسیون‌های تخصصی مانند: برنامه و بودجه، صنایع و معادن، انرژی و قضایی و حقوقی، نمایندگان اصفهانی هیچ سهمی ندارند؟

همانطور که گفته شد انتخاب نمایندگان برای ورود به هر کمیسیون بر اساس معیارهایی بررسی می‌شود و اگر نماینده‌ای امتیاز لازم را کسب کرد می‌تواند در کمیسیونی که انتخاب کرده است ورود کند و  بنده اطلاع دارم یکی از نمایندگان استان با وجود این که کمیسیون صنایع و معادن را به عنوان اولویت یک انتخاب کرده بود امتیازات لازم برای ورود به این کمیسیون را کسب نکرد.

به گزارش برنا اصفهان، مجلس یازدهم توقعات ویژه ای را برای مردم ایجاد کرده که با توجه به شرایط تحریمی و خاص کرونا ویروس و مسائل جهانی با مشکلات و محدودیت های خاص اقتصادی در کشور مواجه هستیم و وجود این مسائل رسالت و بار مجلس یازدهم را سنگین تر می کند و طبیعی است که باید یکی از  اولویت های اول مجلس ارایه تصویر مثبت از شرایط اقتصادی و معیشتی مردم باشد.

نظر شما