نشست مشترک مسئولان دانشگاه سمنان و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC برگزار شد

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۲:۳۵:۵۸
کد خبر: ۱۰۲۳۰۵۰
نشست مشترک مسئولان دانشگاه سمنان و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC برگزار شد
نشست مشترک مسئولان دانشگاه سمنان و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC با هدف بررسی روند اجرای تفاهم نامه منعقد شده دانشگاه سمنان و این پایگاه به صورت مجازی برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ رئیس دانشگاه سمنان در این نشست با بیان اینکه این دانشگاه جزء دانشگاههای یک درصد برتر تاثیر گذار دنیاست گفت : دانشگاه سمنان در کنار توسعه علمی  گام برداشتن در زمینه حل مسائل و مشکلات بر اساس تقاضای جامعه   را در دستور کار دارد که به عنوان نمونه می توان به ایجاد اتاق حل مساله در شهرک صنعتی سمنان اشاره کرد که در یکسال گذشته میزان قراردادها و پروژه های دانشگاه در جهت حل مشکلات صنایع بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است ..
رئیس دانشگاه سمنان تصریح کرد : این دانشگاه  برای شرکت در کارگاههای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشگاه سمنان جهت ارتقای نام این دانشگاه در رتبه های مختلف علمی استقبال می کند .
دکتر نصیری با اشاره به رتبه بندیهای انجام شده دانشگاهها از سوی پایگاههای مختلف علمی اظهار امیدواری کرد :  با ورود فعالتر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام رتبه بندی دانشگاههای کشور واقعی شود .
رئیس دانشگاه سمنان خواستار کمک پایگاه ISC  به این دانشگاه برای نمایه سازی اطلاعات و مقالات علمی ، تحقق شاخص های رتبه بندی دانشگاه و همکاری در جهت معرفی و ورود دانشگاه سمنان به نظام های رتبه بندی بین المللی شد .
دکتر نصیری با اشاره به پتانسیل فضای مجازی دانشگاه سمنان افزود : خوشبختانه تمامی کلاس های درس این دانشگاه با توجه به شیوع بیماری کرونا در موعد مقرر در بستر فضای مجازی برگزار و هم اکنون امتحانات دانشجویان در حال برگزاری است.
دکتر سعدالدین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه سمنان هم در این نشست گزارشی از جایگاه دانشگاه سمنان در رتبه بندیهای ملی و بین المللی و موفقیت اعضای هیات علمی این دانشگاه ارائه کرد و گفت : دانشگاه سمنان از نظر ارجاعات به مقالات رتبه ۳۰/۹ را داراست که این رقم از متوسط کشوری که ۰۴/۹ است نیز بالاتر است و این امر نشان دهنده نفوذ مجلات دانشگاه سمنان است .
دکتر سعدالدین افزود : برای ارتقای جایگاه علمی دانشگاه سمنان اتاق فکری در این دانشگاه تشکیل که جریان فکری و نفوذ در فضای بین الملل و راهکارهای اجرایی آن بررسی می شود .
دکتر سعدالدین به نفوذ دانشگاه سمنان در رتبه بندهای معتبر ملی اشاره کرد و گفت : بر اساس آخرین رتبه بندی ISC در سال ۹۸ دانشگاه سمنان موفق به کسب رتبه ۱۳در بین دانشگاههای جامع کشور ، رتبه ۱۱ در پژوهش و رتبه ۹ در دارا بودن محققین پر استناد و داغ ISC در سال ۹۶ و ۹۷ شده است .
دکتر سعدالدین همچنین خواستار حضور دانشگاه سمنان در کنفرانس هایی شد که از سوی کشورهای D۸ برگزار می شود .
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به توانمندیهای فناوری اطلاعات دانشگاه سمنان اضافه کرد : در دوران کرونا که کلاسهای مجازی جای خود را به کلاسهای حضوری داد ، با تقویت زیر ساختهای فناوری اطلاعات دانشگاه بیش از ۶۰ هزار کلاس درس به صورت مجازی و یک هزار و ۲۵۶ آزمون تا کنون برگزار شده است .
دکتر محمد جواد دهقانی رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC   هم در این نشست تمرکز دانشگاه سمنان در زمینه علم نافع در جهت کمک به حل مشکلات کشور را تحسین برانگیز برشمرد و گفت : دانشگاه سمنان از دانشگاههای منتخب کشور است و از حضور یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه در راستای انجام فعالیتهای پایگاه ISC  استفاده می شود .
دکتر دهقانی اضافه کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای تمام دانشگاه‌ها در حال طراحی سامانه یا پروفایلی است که در آن اطلاعاتی از قبیل نام اعضای هیئت علمی، مقالات و نمودارهای تحلیلی وضعیت علمی هر دانشگاه، دانشکده‌های آن و رشته‌های دانشگاه گنجانده می‌شود که این سامانه  به یکدست شدن و استانداردسازی وابستگی سازمانی کمک فراوانی خواهدکرد.
دکتر دهقانی با توجه به وجود سه دسته نشریات در ISC (لیست اولیه، لیست انتظار و هسته)، پیشنهاد کرد هیئت ممیزه دانشگاه در امر ارزیابی اعضای هیئت علمی توجه ویژه‌ای به مقالات منتشره در مجلات نشریات هسته (شامل ۲۴ درصد از کل نشریات) داشته باشند زیرا  چنین نشریاتی از فیلترهای داوری و ارزیابی محتوایی با امتیاز بالایی عبور کرده و دارای ارزش علمی زیادی هستند.
وی گفت: در مقابل نشریات فهرست سیاه شامل نشریات جعلی یا کم‌اعتبار هستند که می‌توانند توسط هیئت ممیزه دانشگاه‌ها در موضوع ارزیابی عملکرد علمی محققان مورد توجه قرار گیرند.
در این جلسه دیگر مسئولان پایگاه ISC نیز از فعالیتهای این پایگاه و چگونگی و روند رتبه بندی دانشگاهها و ارزیابی مقالات علمی مطالبی ارائه کردند .

 

نظر شما