دستگیری حفاران آثار تاریخی در مهدیشهر و دامغان

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۱۵:۵۸:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۵۵۳۹
دستگیری حفاران آثار تاریخی در مهدیشهر و دامغان
فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: حفاران غیرمجاز در حال حفاری در مهدیشهر و دامغان به همراه تجهیزات و تعدادی آثار تاریخی دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ سرهنگ ابوالقاسم کربلایی غلامی روز دوشنبه به رسانه ها اعلام کرد: با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سمنان، از حفاری در مهدیشهر جلوگیری و فرد متخلف دستگیر شد.

وی گفت: بر اساس تماس شهروندان مبنی بر حفاری در منزل مسکونی واقع در مهدیشهر، تیم عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سمنان به محل اعزام شدند و پس از هماهنگی با نیروی انتظامی این شهرستان و با داشتن دستور مقام قضائی برای ورود به منزل، یک مورد حفاری غیرمجاز در یکی از اتاق‌های خانه مشاهده شد.

کربلایی افزود: در عملیات مشابه در شهرستان دامغان نیز یک دستگاه فلزیاب و کوزه سفالی از منزلی کشف شد.

وی بیان کرد: در بازرسی از منزل فردی معتاد و با سابقه خرید و فروش مواد مخدر، توسط عوامل انتظامی شهرستان دامغان و همکاری کارکنان یگان حفاظت میراث فرهنگی استان سمنان، یک دستگاه فلزیاب به همراه یک عدد کوزه سفالی کشف شد.

وی با قدردانی از اطلاع رسانی شهروندان و برای پیشگیری از وقوع این دست جرایم تاکید کرد: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیاز به مشارکت همه‌جانبه هموطنان دارد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: هموطنان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با اطمینان از حفظ امانت‌داری به سامانه خبری یگان حفاظت آثار تاریخی استان سمنان با شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات)هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب مجازات خواهد شد و اشیا مکشوفه و ادوات حفاری به نفع دولت ضبط می‌شود. فروش، تبلیغ و نگهداری از دستگاه‌های فلزیاب به اخذ مجوز از وزارت میراث فرهنگی احتیاج دارد و هرگونه تبلیغ از طریق رسانه های عمومی باید مجوز این وزارتخانه را داشته باشد.

استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری‌های غیرمجاز علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه ۱ تا ۳ سال حبس را هم به دنبال دارد.

 

نظر شما