کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۱۱:۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۰۲۶۳۶۹
کاوش باستان‌شناسی محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود با هدف تعیین عرصه و حریم آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ حمیدرضا حسنی روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: کار کاوش این محوطه باستانی توسط گروهی از کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و به سرپرستی حسن رضوانی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه محوطه تاریخی تل خاکستر مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است، تصریح کرد: این محوطه تاریخی در سال ۱۳۸۱ با شماره  ۵۸۴۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسنی با اشاره به اینکه تاکنون در شهرستان شاهرود ۱۵۶ اثر فاخر به ثبت رسیده است، ادامه داد: از این تعداد ۷۴ اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه های تاریخی است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: از مهمترین محوطه‌های تاریخی شاهرود می‌توان به "تپه سنگ چخماق" بسطام و "ده خیر" مربوط به دوران نوسنگی، محوطه تاریخی "عمادالدین ۲ "و "تپه بلوار" شاهرود اشاره کرد.

حسنی یادآورشد: قدمت تاریخی شهرستان شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری‌ها در تپه تاریخی" ده خیر" به هزاره هشتم قبل از میلاد و تپه "سنگ چخماق" بسطام به هزاره ششم تا هفتم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

وی افزود: آثار به دست آمده دوره نوسنگی در حفاری اخیر تپه تاریخی "عمادالدین ۲"  شهر شاهرود نیز گواهی بر این مدعاست.

شهرستان شاهرود دارای یک شهر نمونه گردشگری، هشت منطقه نمونه گردشگری و هشت روستای هدف گردشگری  است.

جنگل هیرکانی ابر شاهرود دومین اثر طبیعی ایران بعد از کویر لوت در فهرست جهانی قراردارد و کار ثبت جهانی مجموعه تاریخی  بسطام و خرقان در دست اقدام  است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز