رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک؛

نیروهای شرکتی حوزه بهداشت و درمان در پی استعفا و رها کردن کار هستند

۱۳۹۹/۰۵/۰۸ - ۱۵:۳۵:۴۲
کد خبر: ۱۰۳۶۶۹۲
نیروهای شرکتی حوزه بهداشت و درمان در پی استعفا و رها کردن کار هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: به دلیل شدت خستگی، نیروهای شرکتی حوزه بهداشت و درمان در پی استعفا و رها کردن کار هستند.

به گزارش برنا از اراک ، دکتر سید محمد جمالیان در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی که با حضور معاون درمان و معاون توسعه وزارت بهداشت، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و استاندار برگزار شد، با اشاره به اینکه استان مرکزی دومین استانی در کشور بود که با ویروس کرونا درگیر شد، بیان کرد: در روزهای ابتدایی اطلاعات کمی در خصوص بیماری کووید ۱۹ وجود داشت، اما با همدلی، مدیریت مناسبی برای کنترل این بیماری اعمال شد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان مرکزی گفت: این استان در شاهراه مواصلاتی کشور قرار گرفته، استانی صنعتی است و در همین راستا تهدیدات بسیاری از حیث مسافرت‌ها از دیگر استان‌ها، جلسات صنایع و رفت‌وآمد کارگران بویژه در شهرستان‌هایی همچون ساوه، دلیجان و اراک وجود داشت که با برنامه‌ریزی مناسب شرایط تحت کنترل درآمد و خوشبختانه تصمیمات اتخاذ شده در استان مرکزی از بسیاری از استان‌ها و حتی ستاد ملی کرونا جلوتر بود.

جمالیان تصریح کرد: بعد از فروکش کردن موج اول شیوع ویروس، موج دوم با افزایش آمار ابتلا شایع شد به طوری که ظرفیت‌های بهداشت و درمان استان در وضعیت بحرانی قرار گرفت. در اراک تخت‌های بستری محدود است و اگر در برهه ای از زمان، ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اراک بستری شوند عملا جایی برای بستری دیگر بیماران باقی نمی‌ماند کما اینکه اگر در اراک به بستری ۲۰۰ بیمار کرونایی نزدیک شویم برای بستری دیگر بیماران نگرانی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی نگران پاییز و زمستان هستیم، افزود: سیاست دانشگاه علوم پزشکی اراک این است که بهداشت را سدی برای درمان کنیم، با ورود کارشناسان بهداشتی به موضوع کرونا تلاش شد که فشار اضافی به حوزه درمان وارد نشود و از طرفی کادر درمان مدیریت شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه با تلاش صورت گرفته آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در استان مرکزی قابل قبول بود، گفت: طبق آمار وزارت بهداشت میزان مرگ و میر در استان ۶.۷۳ در یک میلیون نفر جمعیت است و این آمار نشان از اقدامات مثبت در حوزه درمان دارد، همچنین تمامی بیماران پرخطر، مبتلایان به فشار خون، دیابت و مادران باردار روزانه رصد می شوند و این آمار کم مرگ و میر ناشی از چنین تدابیری است که مجموعه دانشگاه با جدیت دنبال کرد.

وی با بیان اینکه استان مرکزی بحران سختی را پشت سر گذاشته است، افزود: اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص ویروس و پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و اصناف و سمن‌ها در بازرسی‌ها کمک می کنند که این امر به کاهش فشار کار کارشناسان مراکز بهداشت و دانشگاه می‌انجامد.

جمالیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر روند بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در استان مرکزی شرایط ثابتی دارد، تصریح کرد: از هفته سوم تیرماه میزان بستری‌ها سیر ثابتی به خود گرفته است در حالی که موج افزایشی را شاهد بودیم و از هفته چهارم تیرماه نیز مرگ و میر روند کاهشی در پیش گرفته است و کنترل مرگ و میر حاصل تلاش کادر پزشکی و پرستاری استان مرکزی است.

وی در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های فعال استان در حوزه کرونا اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت خوبی در آزمایشگاه‌ها حاکم است، آزمایشگاه PCR استان مرکزی پس از آزمایشگاه پاستور پاسخ تست‌ها را ظرف ۲۴ ساعت آماده می‌کند و در این بین بخش‌ خصوصی نیز به کمک مجموعه دانشگاه آمده است و روند مناسبی را شاهد هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه تهدید فعلی در استان مرکزی خستگی کادر درمان و کمبود شدید نیروی پرستاری است، افزود: برای تشویق و جبران خستگی کادر درمان تلاش می‌شود که حداقل کارانه به موقع پرداخت شود، اما ضریب پرستار به تخت در استان مرکزی ۰.۸ است که این امر باعث شده است شیفت‌های کاری طولانی و به تبع آن خستگی مضاعف شود به طوری که نیروهای شرکتی تقاضای استعفا دارند و حتی پرستارهای  طرحی تمایلی به تمدید طرح ندارند.

وی یکی از عوارض بیماری کووید ۱۹ را بیماری اعصاب و روان دانست و گفت: در استان مرکزی تنها ۵۰ تخت اعصاب و روان وجود دارد که حتی جوابگوی ارجاعات نیروی انتظامی نیست، با جابجایی انجام شده ۴۰ تخت روان به مجموعه تخت‌های اعصاب و روان استان اضافه می‌شود اما برای نیروی پرستاری آن هنوز موفق به انجام کاری نشده‌ایم و با توجه به رشد بیماری اعصاب و روان و کمبودهای شدید باید فکری در این حوزه صورت گیرد.

جمالیان با تاکید بر اینکه تنها راه کنترل کرونا تقویت بهداشت است، افزود: متاسفانه نیروهای مرکز و شبکه بهداشت در استان نیز دچار خستگی شده‌اند و از طرفی با عدم پرداخت حقوق‌ طرح بهور روبرو هستیم. دانشگاه ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان از محل درآمدهای اختصاصی خود را صرف PHC شهری و روستایی می کند، اما در حال حاضر نیروهای شرکتی بهداشت هم در پی رها کردن کار هستند

 

نظر شما