بیکاری بزرگترین مشکل مردم چهارمحال و بختیاری/ اجرای طرح‌های کشاورزی و دامپروری راه نجات استان

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۱۳:۲۵:۱۹
کد خبر: ۱۰۳۷۰۴۵
بیکاری بزرگترین مشکل مردم چهارمحال و بختیاری/ اجرای طرح‌های کشاورزی و دامپروری راه نجات استان
نمایندگان شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشستی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مشکلات و معضلات شهرستان‌های مربوطه را بیان کردند و خواستار رسیدگی شدند.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ نمایندگان شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشستی با نمایندگان استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشکلات و معضلات شهرستان‌های مربوطه را بیان کردند و خواستار رسیدگی شدند.

مهترین مشکل مردم شهرستان بن مسائل زیست‌محیطی است

زلیخا قنبری در جلسه طرح مشکلات و معضلات شهرستان‌ها توسط شورای‌های اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه مهترین مشکل مردم شهرستان بن مسائل زیست‌محیطی است زیرا از سال 85 تاکنون اکثر مناطق در طرح حفاظت شده شیدا قرار دارد، گفت: محیط‌زیست، منابع‌طبیعی و بنیاد مسکن به مردم اجازه هیچ‌گونه دخل و تصرف و ساخت‌وساز در املاک خود را نمی‌دهد.

نماینده شهرستان بن در شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مردم در توسعه و آبادانی، دفن اموات، توسعه طرح‌های هادی، دفن زباله و پسماند شهرها و روستاها مشکل دارند، ادامه داد: این موضوعات باعث شده تا اکثر دهیاران به دلیل نداشتن محلی برای دفن پسماند و زباله بازداشت شوند و بیشتر دامداران و کشاورزان به دلیل تعارضاتی که با ادارات مذکور دارند محکوم به پرداخت جرایم نقدی شوند.

او با بیان اینکه این مشکلات چندین سال است که دامن‌گیر مردم شهرستان در بیشتر روستاها همچون بارده، شیخ‌شبان، تومانک و لارک شده است، اضافه کرد: در حال حاضر مالکیت اراضی از محیط‌زیست گرفته و به منابع‌طبیعی واگذار شده است، اضافه کرد: مردم حتی نمی‌توانند در خانه‌هایشان ساخت‌وساز کنند.

قنبری گفت: اکثر زمین‌های مردم در روستاهای لارک، بارده و شیخ‌شبان شهرستان بن دارای سند است اما این  اراضی با توجه به ماده 4 قانون ساماندهی متعلق به بنیادمسکن است و اهالی هیچ‌گونه اختیاری در این خصوص ندارند.

30 تا 40 درصد نیروی صنایع شهرستان از افراد غیربومی جذب شده است

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی استان در ادامه این جلسه با بیان اینکه بیکاری مشکل عمده این شهرستان است، عنوان کرد: در حالی که 46 درصد صنعت استان در بروجن قرار دارد اما آمار بیکاری جوانان در این شهرستان بالاست.

بهنام صادقی با بیان اینکه باید طرح ساماندهی و جذب جوانان بروجن در صنایع انجام شود، افزود: 30 تا 40 درصد نیروی صنایع شهرستان از افراد غیربومی جذب شده است.

او، رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های شهرستان، رفع مشکل مسکن، اجاره‌خانه و بهای رهن که سربه فلک کشیده، اصلاح الگوی کشت و استفاده از گلخانه‌ برای تولید محصولات کشاورزی از دیگر دغدغه‌های مردم شهرستان است که باید رسیدگی شود.

بیکاری مردم شهرستان کوهرنگ را به ستوه اورده است

خان‌محمد غیبی حاجیور نماینده کوهرنگ در شورای اسلامی استان بزرگترین مشکل مردم این شهرستان را بیکاری و نبود آبادانی عنوان کرد و گفت: وقتی صحبت از انتقال آب می‌شود باید به فکر مردم این منطقه هم بود زیرا که هیچ‌گونه اشتغالی ندارند و آب هم به زمین‌ها تعلق نمی‌گیرد تا اهالی کشاورزی کنند.

او افزود: جهادکشاورزی 60 درصد اراضی را کشاورزی اعلام کرده اما هیچ‌گونه آبی تعلق نگرفته است و اجازه ساخت‌وساز را هم نمی‌دهد و مردم شهرستان کوهرنگ در تأمین معاش خود به شدت دچار مشکل هستند.

نماینده کوهرنگ در شورای اسلامی استان اضافه کرد: من به عنوان کسی که در سرچشمه انتقال آب شهرستان زندگی می‌کنم ماهیانه برای استفاده از این آب 100 هزار تومان آب‌بهاء پرداخت می‌کنم آیا در استان همجوار هم این هزینه پرداخت می‌شود.

تنها بیمارستان اردل با کمبود نیروی متخصص مواجه است

در ادامه این نشست غلامعباس نصیری نماینده مردم شهرستان اردل در شورای اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در بیمارستان این شهر کمبود نیروی متخصص داریم و مردم برای امور درمانی به شهرکرد مراجعه می‌کنند، گفت: درمانگاه تأمین اجتماعی شهرستان سال‌هاست معطل مانده است.

او با بیان اینکه به دلیل کوهستانی بودن اردل هیچ جاده توسعه یافته نداریم و یک شهرستان محصور هستیم، اضافه کرد: ما یک منطقه محروم هستیم از مسؤولان درخواست داریم هر چه سریع‌تر تکلیف سد بهشت‌آباد را مشخص کنند زیرا کشاورزان ما حق آبه چندانی دریافت نمی‌کنند و بسیاری از طرح‌های عمرانی و بودجه‌های شهرستان معطل این طرح است.

مشکلات دفع فاضلاب و پسماند در فارسان فاجعه‌آمیز است/چیزی به نام تولید در این شهرستان نداریم

مصطفی احمدیان رئیس شورای  فارسان در ادامه این نشست مشکل فاضلاب و پسماند را در این شهرستان فاجعه‌آمیز خواند و گفت: بسیاری از پروژه‌ها ناتمام مانده است از سال 85 سالن بوکس کلنگ‌زنی شده است اما هیچ اقدامی برای ساخت انجام صورت نگرفته است.

او با بیان اینکه معیشت مردم فارسان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و تنها شهرک صنعتی ما نیمه تعطیل است و چیزی به نام تولید نداریم، افزود: تبدیل منطقه گردشگری پیرغار به دهکده توریستی و اختلافات ملکی بین کشاورزان، بنیاد مسکن و منابع‌طبیعی از دیگر مشکلات این شهرستان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز