تونل‌های انحراف آب سد دالکی در دشتستان به بهره‌برداری رسید

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۱:۳۴:۵۰
کد خبر: ۱۰۳۸۲۳۵
تونل‌های انحراف آب سد دالکی در دشتستان به بهره‌برداری رسید
تونل‌های انحراف آب سد دالکی با حضور استاندار بوشهر در شهرستان دشتستان به بهره برداری رسید و اجرای خاکریزی فرازبند این سد آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ تونل‌های انحراف آب سد دالکی امروز (یکشنبه ۱۲ مرداد) در مراسمی با حضور و دستور استاندار بوشهر در شهرستان دشتستان افتتاح و عملیات اجرایی خاکریزی فرازبند آغاز شد.

این عملیات با هدف هدایت آب به تونل‌های انحراف و فراهم سازی بستر مناسب برای شروع عملیات خاکریزی فرازبند و به دنبال آن بدنه اصلی سد دالکی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درباره  شبکه انحراف آب سد دالکی گفت: این شبکه شامل دو رشته تونل به قطر ۷.۵ متر و طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر است که هر کدام از آن‌ها ظرفیت انتقال هزار و ۴۳۵ مترمکعب در ثانیه را دارد.

علی محمدی همچنین با اشاره به آغاز عملیات خاکریزی فرازبند افزود: با انحراف آب به تونل‌ها، عملیات خاکریزی فرازبند به ارتفاع ۶۰ متر که جزیی از سیستم انحراف آب است نیز آغاز شد.

او، با اشاره به اهمیت شبکه انحراف آب در روند اجرایی طرح، بیان کرد: احداث تونل‌های انحراف آب و بهره برداری از آن، بخش بحرانی عملیات اجرایی سد دالکی را به پایان می‌رساند، زیرا پیش از بهره برداری از تونل‌های انحراف، انجام عملیات خاکبرداری و خاکریزی بدنه اصلی سد امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: برای ایجاد تونل‌های انحراف آب بیش از ۳۵۰ هزار متر مکعب حفاری و خاکبرداری شده و بیش از ۵۴ هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

محمدی عنوان کرد: همچنین برای ساخت فرازبند سد دالکی، بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی انجام خواهد شد.

او گفت: همزمان با عملیات اجرایی شبکه انحراف، خاکبرداری سرریز، خاکبرداری بخش‌هایی از بدنه اصلی سد و طراحی و ساخت هیدرومکانیکال سد در حال انجام است.

سد دالکی از نوع خاکی با هسته آسفالتی با حجم مخزن ۲۷۰ میلیون متر مکعب، حجم آب تنظیمی ۴۳۴ میلیون متر مکعب، و طول تاج ۱۲۰۰ متر، با هدف تامین آب مورد نیاز بیش از دو میلیون اصله نخل شهرستان دشتستان در حال ساخت است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز