استاندار مرکزی؛

شاکله اقتصادی نقشه رفتاری خانوار را می‌سازد 

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۱۶:۲۴:۵۹
کد خبر: ۱۰۴۰۰۷۷
استاندار مرکزی گفت: معضلات اقتصادی یکی از علل مرتبط با کاهش تمایل زوج‌ها به زادآوری است و به منظور ترمیم مشکلات جمعیتی باید ریشه‌یابی اصولی این معضلات و برنامه‌های راهبردی اثربخش در استان مدنظر باشد.

به گزارش برنا از اراک ، سید علی آقازاده  در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی، افزود: برهم خوردن توازن جمعیت اثرات نامطلوبی را می‌تواند بر پیشبرد برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف کلان ترسیم شده استان بگذارد و نیاز است که در گام نخست ابتدا مسئله‌یابی کارشناسی از سوی نخبگان علمی و متخصصلن علوم اجتماعی صورت گرفته و سپس ضمن ترمیم کاستی‌های احتمالی، مشوق‌های حمایتی دولت برای باروری زوج‌ها و بهبود شرایط جمعیتی اعمال شود.

وی اظهار داشت: شاکله اقتصادی است که نقشه رفتاری خانوار را می‌سازد بنابراین موضوعاتی چون تورم، افزایش قیمت مسکن و بیکاری می‌تواند در گرفتن تصمیمات پایه در خانواده از جمله فرزندآوری دخیل باشد.

استاندار مرکزی گفت: اگرچه دولت اکنون با تنگناهای مالی و اقتصادی ناشی از تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کند اما، برخی مشوق‌های خاص و اعمال تسهیلات ویژه برای زادآوری نباید از نظر دور بماند چرا که نیروی انسانی سالم سرمایه آینده استان و کشور است و تناسب جمعیتی و توازن در جنس و سن جمعیت شهری و روستایی را باید به عنوان سرمایه محسوب کرد و برای تصاحب ان برنامه داشت.

آقازده افزود: استان مرکزی در دو حوزه برای افزایش نرخ جمعیت ضعیف است که شامل بالابودن هزینه درمان ناباروری و فرهنگ سازی بین زوج‌های بارور است اما تنها بیان این مشکلات چاره کار نیست و اینجاست که صاحب‌نظران اجتماعی باید در کنار تصمیم سازان حوزه اجرایی آمده و نسخه هدفمندی را در درمان این معضل بیندیشند.

استاندار مرکزی گفت: تاکنون با توجه به وجود معضل زوج‌های نابارور استان مرکزی سه مرکز درمان ناباروری شامل رویان جهاد دانشگاهی، مرکز دانشگاه علوم پزشکی اراک و بیمارستان تخصصی سینا راه‌اندازی شده و اکنون زمان آن است که با حمایت‌های موثر و برنامه های کاربردی بهترین بهره‌وری از این زیرساخت‌ها گرفته شده و نگرانی‌ها در حوزه ترمیم جمعیت بهبود یابد.

آقازاده افزود: در مرکز درمان ناباروری دانشگاه علوم پزشکی اراک هزینه درمان ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است که به زوج های جوان در کاهش هزینه تا یک بیستم کمک می‌شود.

وی اظهار داشت: بخش درمان ناباروری در بیمارستان تخصصی سینا اراک مورد اقبال مردم واقع نشده است و این مجموعه برای ادامه فعالیت به حمایت نیاز دارد و باید با نگاهی علمی مسایل و داشته‌های این بخش را واکاوی کرد و بهترین پیشنهادات را در اصلاح مسایل به‌کار گرفت.

استاندار مرکزی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به درستی و با درایت به موضوع برهم خوردن توازن جمعیتی اشاره داشته و در سخنرانی‌های متعدد بر افزایش جمعیت تاکید می‌کنندکه باید برای تحقق آن باید ملزومات و زیرساخت‌های فکری و اجرایی و علمی مهیا کرد.

آقازاده افزود: ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که حدود ۹ میلیون زوج  در سنین باروری قرار دارند اما آمارها بیانگر آن است که سه میلیون زوج نابارور هستند و این موضوع به نگرانی در حوزه جمعیتی دامن می‌زندو باید راهکاری برای درمان زوج های نابارور که رغبت به فرزندآوری دارند فراهم کرد تا نرخ جمعیت متعادل شود.

وی گفت: تمرکز فعالیت و حمایت‌ها باید بر روی زوج‌هایی باشد که تمایل به فرزندآوری دارند اما بضاعت درمان ندارند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد:  دولت برای درمان ناباروری کمک‌هایی  را از راه اندازی مرکز رویان، مرکز دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بیمارستانی کلید زده اما لازم است این مراکز به صورت ویژه حمایت شوند و بخش خصوصی نیز باید در این وادی بیشتر نقش آفرین باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز