مجتمع متانول کاوه اکسیژن بیمارستانی تولید می‌کند

۱۳۹۹/۰۵/۱۶ - ۱۵:۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۰۴۰۴۸۴
مجتمع متانول کاوه اکسیژن بیمارستانی تولید می‌کند
رئیس هیات مدیره مجتمع متانول کاوه گفت: با توجه به افزایش مصرف اکسیژن مایع در کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، تامین این ماده حیاتی برای بیمارستان‌ها در دستور کار این واحد صنعتی قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ علیرضا عسکریان، رئیس هیات مدیره مجتمع متانول کاوه در آیین ویدئو کنفرانسی افتتاح این طرح با حضور رئیس جمهوری گفت: یکی مزایای افتتاح طرح متانول کاوه بهره‌گیری از واحد تولید اکسیژن و نیتروژن آن است که این واحد برای کمک به بخش سلامت کشور در مبارزه با بیماری کرونا با تمام توان در راستای رفع نیاز اکسیژن بیمارستانی تلاش می‌کند.

او اظهارداشت: در طرح متانول کاوه  شهرستان دیر استان بوشهر به عنوان بزرگترین واحد متانول جهان با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تن در سال و هفت هزار تن در روز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس هیات مدیره مجتمع متانول کاوه بیان کرد:  این واحد در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار طراحی و اجرا شده‌است و قابلیت توسعه برای پنج طرح دیگر را دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: در زمان حاضر یکهزار و ۳۵۰ نفر از مهندسان و کارکنان در این واحد مشغول به کار هستند و می‌توان گفت ۶۰ درصد این افراد از بومیان منطقه هستند.

عسکریان اضافه کرد: ساخت اسکله اختصاصی متانول کاوه با ظرفیت هشت میلیون تن در سال از ویژگی‌های اختصاصی این پروژه صنعتی است.

او ادامه داد: عملیات طراحی و ساخت اسکله اختصاص متانول کاوه در مدت هفت سال به طول انجامید و امروز قابلیت بارگیری کشتی‌های تا ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را دارد و اکنون با به کارگیری سیستم اس پی ام عملیات بارگیری و حمل متانول با کمترین ارزبری در این واحد اجرا می‌شود.

عسکریان گفت: با همکاری گمرکات و مسئولان مربوطه ماشین آلات این پروژه از طریق همین اسکله به سایت منتقل شده‌است.

رئیس هیات مدیره مجتمع متانول کاوه یکی دیگر از نقاط قوت این واحد را دارا بودن ۹ مخزن با ظرفیت ۴۲۰ هزار تن متانول عنوان کرد که در نوع خود بسیار منحصر به فرد است.

او تصریح کرد: وچود یوتیلیتی اختصاصی، ۲ نیروگاه ۵۰ مگاواتی و ۲ نیروگاه ۵۴ مگاواتی را از  دیگر مشخصه‌های این واحد صنعتی عنوان کرد.

عسکریان اضافه کرد: از جمله موارد قابل ذکر در بخش یو تیلیتی اختصاصی ساخت پنج بویلر۷۵ تنی و ۲ بویلر اچی بی ۱۱۰ تنی با فشار بالا است که از خروج  میزان قابل توجهی ارز جلوگیری شدهاست.

او یادآور شد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح به همراه اسکله اختصاصی و یوتیلیتی حدود ۹۵۰ میلیو ن دلار است و حدود ۶۶ درصد وزنی پروژه ساخت داخل است.

عسکریان گفت: این واحد صنعتی با بهره‌گیری از مدرنترین و پیشرفته ترین تجهیزات آزمایشگاهی درتمام مسائل زیست محیطی و ایمنی طبق استاندارهای ایران و جهان در حال کار است.

او افزود: با در نظر گرفتن میانگین قیمت فروش متانول در سال‌های اخیر میزان درآمد ارزی حاصل از فروش این طرح حدود ۴۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده‌است که حدود ۹۵ درصد از متانول تولیدی این شرکت با گرید AA صادر و حدود ۵ درصد آن به بازار داخل تخصیص می‌یابد.

رئیس هیات مدیره مجتمع متانول کاوه ادامه داد: شرکت متانول کاوه در نظر دارد برای توسعه و افزایش ظرفیت با هماهنگی هر چه بیشتر با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گام‌های بعدی را بردارد.

عسکریان تاکید کرد: با توجه به گستره زمینی واحد متانول کاوه و پتانسیل موجود این مجموعه درخواست احداث واحد ۲ متانول کاوه را دارد تا بتوانیم مجموعه پائین دستی را توسعه دهیم.

به گفته عسکریان اسکله واحد متانول کاوه نه تنها قایلیت بارگیری متانول را به روش اس پی ام بلکه قابلیت بارگیری مواد دیگر را نیز دارد.

او یادآور شد: یکی از دلایلی که  اسکله اختصاصی متانول کاوه ایجاد شد فراهم کردن زمینه صادرات محموله‌های کربنات سدیم فیروزآباد  بود که هنوز نتوانسته ایم مجوز لازم را در این زمینه بگیریم.

گروه صنعتی کاوه ۴۰ سال سابقه فعالیت دارد که با اشتغال بیش از ۱۱ هزار نفر نیروی جوان کشور را  در زمینه تولید انواع شیشه، بلور، کربنات سدیم و متانول بی نیاز کرده‌است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز