حجت الاسلام دانشی خبر داد :

مجمتع های فرهنگی شهرستان خنداب ، محلات ، دلیجان در هفته دولت به بهره برداری می رسد

۱۳۹۹/۰۵/۲۹ - ۱۴:۵۴:۲۸
کد خبر: ۱۰۴۶۵۲۷
مجمتع های فرهنگی شهرستان خنداب ، محلات ، دلیجان در هفته دولت به بهره برداری می رسد
 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت : همزمان با هفته دولت، مجمتع های فرهنگی شهرستان خنداب، محلات و دلیجان و همچنین یک سالن از تالار مرکزی شهر اراک به بهره برداری می رسد.

 به گزارش برنا از اراک حجت الاسلام عباس دانشی در نشست خبری با اصحاب رسامه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت : طی گذشت هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید تحولات گسترده ای رخ داده که با توجه به شیوع بیماری کرونا طی ۶ ماه گذشته ، شاهد رکود در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری در کشور و به تبع آن در استان بودیم .

وی افزود : در سال ۹۸ ، ۹۹و ۱۴۰۰ برنامه ریزی های مختلفی برای اجرا، رشد و جهش فعالیت های فرهنگی و هنری در استان برنامه ریزی شده بود که به واسطه شیوع بیماری کرونا و همچنین محدودیت های اعتبارات فرهنگی این مهم محقق نشد که امید است این بیماری ریشه کن شود تا فعالیت های فرهنگی و هنری استان از سر گرفته شود .

حجت الاسلام دانشی ضمن تاکید بر اینکه به لحاظ کمیت و کیفیت بخشی فعالیت های فرهنگی و هنری نیازمند تحولاتی در استان هستیم گفت : از سنوات گذشته توجه زیادی به بخش های مختلف فرهنگی و هنری نشده که می طلبد در این راستا گام های موثرتری برداشته شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به اقدامات انجام شده دولت طی سال های ۹۲تاکنون گفت : فضاهای فرهنگی و هنری این استان از ۱۷ هزار و ۸۰۲ متر در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳۸ هزار مترمربع در سال جاری رسیده ، در سال ۱۳۹۲ به ازای هر یک‌هزار نفر ۱۲ متر مربع بود و این در حالی است که اکنون به ازای هر یک‌هزار نفر، ۲۵ مترمربع است.

وی افزود : سال ۹۲ تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان مرکزی ، ۴۶۷ کانون بود که در سال ۹۸ به ۵۷۸ کانون رسید که با رشد ۲۴ درصدی همراه بوده است و همچنین سال۹۲ مجموع برنامه‌های قرآنی این اداره کل ۸۹۰ مورد بود اما در سال ۹۸ به یک‌هزار و ۴۵۵ مورد و رشد ۶۳ درصدی داشته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: تعداد مجموع مجوزهای فرهنگی صادر شده در سال ۹۲ در استان مرکزی ۳۱۳ فقره بود که سال ۹۸ به ۷۸۴ فقره رسید و بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است و همچنین تولید فیلم کوتاه استان از ۹ اثر در سال ۱۳۹۲ به ۵۸ اثر در سال جاری رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره مطبوعات، برگزاری جایزه کتاب سال برای اولین‌بار در سال جاری گفت : تعداد هنرمندان بیمه شده از ۳۶۸ نفر در سال ۹۲ به یک‌هزار و ۵۶۵ نفر در سال ۹۸ افزایش یافته است که از دیگر اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان

مرکزی بعد از سال‌ها تعطیلی بود که  برگزاری  این نمایشگاه و یک نمایشگاه کتاب ویژه کودکان و نوجوانان در سال جاری برنامه‌ریزی شده که امید می‌رود با رفع محدودیت های کرونایی ، امکان برگزاری این دو یا یکی از این ۲ نمایشگاه در استان فراهم شود.

حجت الاسلام دانشی ادامه داد : برنامه‌های آموزشی حوزه سینما نیز در سال ۹۲ حدود ۳۰۰ ساعت بود که اکنون به ۳۸۰ ساعت رسیده و باید اذعان داشت که اکنون  پنج سینما در شرایط عادی در این استان فعال است که این مهم به هیچ عنوان در شان و منزلت استان نیست که از این رو حمایت های لازم  برای مشارکت بخش خصوصی و شهرداری ها در قالب  پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بلاعوض و تامین تجهیزات لازم و همچنین ساخت سینما در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌ در برگزای آیین‌های عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) در ماه محرم و صفر نیز گفت : حسینیه فرهنگ و هنر  با حضور هنرمندان استان مرکزی در فضای تالارآیینه اراک در دهه نخست ماه محرم برپا می‌شود و هنرمندان می ‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند و تکیه ارک نیز در فضای مجازی راه اندازی می شود .

حجت الاسلام دانشی بیان داشت : نخستین نمایشگاه ابزار و ادوات تولیدشده تعزیه در استان از دیگر برنامه های محرم و صفر است که توانمندی های هنرمندان اراکی را در معرض دید عموم قرار دهیم .

حجت الاسلام دانشی در خصوص خسارات وارده بیماری کرونا در حوزه فرهنگ و هنر استان اظهار داشت : میزان برآورد خسارات در اسفند و فروردین ماه ۱۰ میلیارد تومان بود که تاکنون در حوزه تعزیه ۵میلیارد تومان خسارت وارد شده است .  

در پایان این نشست  از پوستر جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان مرکزی نیز رونمایی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز