تعداد مشاوران املاک در شهرکرد بیش از حد مجاز است

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۰:۲۱:۳۹
کد خبر: ۱۰۴۸۰۸۲
تعداد مشاوران املاک در شهرکرد بیش از حد مجاز است
معاون بازآفرینی شهری و مسکن چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد مشاوران املاک دارای پروانه در شهرکرد با استانداردهای موجود همخوانی ندارد و بیش از حد مجاز است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ ابراهیم علیرضایی، معاون بازآفرینی شهری و مسکن چهارمحال و بختیاری تعداد مشاوران املاک دارای پروانه در شهرکرد را ۶۵۰ بنگاه اعلام کرد و افزود: اگرچه در نگاه اول می‌توان گفت که به همین تعداد بنگاه شغل ایجاد شده است، اما این تعداد بنگاه معاملاتی بر قیمت زمین و مسکن تاثیر دارد و منجر به بروز نوساناتی در این حوزه شده است.

او ادامه داد: اگر چه قوانینی برای نظارت بر فعالیت مشاوران املاک وجود دارد اما کافی نیست و باید قوانین بیشتری در این خصوص تصویب شود تا بتوان علاوه‌بر شناسایی خانه‌های خالی، تعداد معاملات انجام شده در مشاوران املاک را رصد و پیگیری کرد.

علیرضایی با بیان اینکه قوانین فعلی برای مقابله با تخلفات بازار مسکن سهل و آسان نیست، تصریح کرد: یکی از چالش‌های موجود این است که دستگاه‌های بالادستی حق ورود به مالکیت‌های شخصی را ندارند و همین موضوع می‌تواند از سوی برخی افراد سودجو مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن چهارمحال و بختیاری، لایحه مالیات بر عایدی مسکن را از دیگر طرح‌های موجود برای ساماندهی بازار مسکن در کشور برشمرد و گفت: این طرح از سوی دولت و مجلس در حال چکش‌کاری است و به گفته مسئولان امید است در سالجاری تبدیل به قانون و وارد مرحله اجرا شود.

علیرضایی، سامانه «ثبت املاک و مستغلات معاملات مسکن» از دیگر طرح‌های وزارت راه و شهرسازی برای مدیریت بخش مسکن نیز تصریح کرد: در این طرح نیز که در سال‌های اخیر مطرح شده باید معاملات املاک و مستغلات با یک کد رهگیری در این سامانه به ثبت برسد که بدین ترتیب میزان معاملات، قیمت و سایر اطلاعات این معاملات به صورت شفاف ثبت می‎شود.

او ادامه داد: این طرح نیز هنوز در استان اجرایی نشده که امید است با اجرایی شدن آن علاوه‌بر نظارت بر نحوه فعالیت مشاوران املاک، از بروز هرگونه سفته‌بازی و قیمت‌گذاری‌های کاذب و غیرواقعی جلوگیری کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما