طرح هر هفته معرفی یک شهید کهگیلویه و بویراحمد:

آشنایی با شهیدی مفقودالاثر از روستای اسفندان دیشموک

۱۳۹۹/۰۶/۰۷ - ۰۸:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۰۵۰۶۵۹
آشنایی با شهیدی مفقودالاثر از روستای اسفندان دیشموک
جوانی که از یکی از محروم ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد عازم جبهه شد و پس از رشادت های فراوان به شهادت رسید و بدن مبارکش هیچ وقت به زادگاهش برنگشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛  روستای اسفندان، یکی از روستاهای تاریخی و با سابقۀ بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه است. این روستا، در بهمئی سرحد قرار دارد که مردمانش به پیشۀ کشاورزی مشغول اند. دلاورمردان این روستا، در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند. 

شهید جمشید اسفرم، از شیر فرزندان این روستا، سال 1340 در خانواده ای محروم به دنیا آمد. جمشید، فرزند بزرگ خانواده پرجمعیت اسفرم، در سن 7 سالگی به تحصیل پرداخت. سال 1352 دوره ابتدایی را به پایان رساند، پس از آن وارد دوره راهنمایی شد و در شهرستان باغملک جانکی بخش ایذه در 150 کیلومتری خانواده اش، ادامه تحصیل داد.

با خاتمه دوران راهنمایی در باغملک، به رامهرمز رفت تا در دبیرستان تحصیل کند. در کنار تحصیل، به کارگری و فعالیت های ضد رژیم مشغول بود که چند شبانه روز تحت بازداشت بود. سال 1357، به زادگاه خود بازگشت و در تشویق هم ولایتی هایش نقش بسزایی داشت. با پیروزی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره)، در شهرستان رامهرمز به فعالیت سیاسی و دینی و تبلیغ به روستاهای متعددی رفت. او سال 58 ازدواج کرد که حاصل آن پیوند مبارک، یک فرزند پسر است. 

جمشید اسفرم، سال 59 به خدمت سربازی اعزام و بعد از دوره آموزشی داوطلبانه، وارد جبهه شد. در عملیات فتح بستان، فتح المبین و جبهه های شوش تنگ چزابه از خود دلاوری نشان داد تا اینکه در حین خدمت در لشکر 92 زرهی اهواز به عنوان خدمه تانک، به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به دیدار معبودش شتافت.

محمدرضا تیموری، شاعر هم استانی، در مورد آن شهید والامقام سروده است:

طلوعش را تماشا کرد خورشید                        ز اسفندان کهگیلویه جمشید

ابرمردی که اصلش اسفرم بود                         همان مردی که بنیادش کرم بود

هزار و سیصد و زادش چهل شد                     بهاری که خدا دادش چهل شد

به شوش و فتح بستان و چزابه                       گهی تانک و گهی توپ و ارابه

شهیدی شد که جاوید الاثر شد                       نیامد مادر از او بی خبر شد

 

نظر شما