معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هشدار داد:

خبرنگاران مراقب آبرو و امنیت مردم باشند/ خط قرمز ما حفظ امنیت و آرامش مردم است

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۰۹:۵۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۵۶۹۹۱
خبرنگاران مراقب آبرو و امنیت مردم باشند/ خط قرمز ما حفظ امنیت و آرامش مردم است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با گلایه از برخی بداخلاقی های رسانه ای در دوماه اخیر در فضای رسانه ای استان گفت:متاسفانه ملاحظه می شود که برخی از اهالی رسانه در حال دور شدن از رسالت اصلی خود که حفظ کرامت انسان ها، احترام به ثروتهای معنوی و اجتماعی اقوام و به ثمر رساندن حق اطلاع رسانی است، می باشند.

سید عیسی حسنی در گفتگو با خبرگزاری برنا  گفت: اگر چه استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ موقعیت جغرافیایی و وجود برخی خرده فرهنگ ها و جایگاه مهم غیرت و تعصب در میان اقوام و طوایف،در حوزه جرائمی مانند ایراد ضرب وجرح عمدی در سنوات گذشته جایگاه بدی داشت ولی با تلاش مراجع امنیتی و انتظامی و قضایی این موقعیت ارتقاء پیدا کرده است که متاسفانه این روزها با نمایش فیلم ها وکلیپ های تهیه شده از درگیریها و زدوخوردهای شخصی و گروهی موقعیت خوب به دست آمده خدشه‌دار شده است. 

حسنی با تصریح اینکه نمایش این درگیری ها در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام موجب ایجاد التهاب در اذهان عمومی شده است به خطر افتادن آبروی مردم والقاء ناامنی را از دیگر پیامدهای نشر کلیپ ها و درگیری های اخیر در فضای اجتماعی دانست.

وی ادامه داد: قطعاً مردم استان می دانندکه خطوط قرمز ما در دستگاه قضایی و نهادهای عضو شورای تامین، حفظ امنیت،آرامش و آسایش جامعه است ودستگاه قضایی نیز تاکنون با قوت وصلابت با چنین درگیری هایی برخورد  کرده است؛اقدامات شبانه روزی و مخلصانه پلیس و طرح های انتظامی،امنیتی انجام شده مانند بازداشت حداقل ۵۰نفر از این افراد طی چند هفته اخیر خود گویای این موضوع است.

خانواده ها را به میدان بیاوریم

وی تاکید کرد:نباید از این نکته غافل شویم که بلاخره اقدامات قضایی و امنیتی بخش کوچکی از فرهنگ یک جامعه و هنجارهای آن است و نمی توان در هر محله و هر کوچه و بازار یک مامور امنیتی قرار داد،ضرورت ارتقاء فرهنگ عمومی و برچیدن زمینه های درگیری اقتضای آن را دارد که خانواده ها را به میدان بیاوریم تا با نظارت بر فرزندان خود زمینه های این موضوع را برچینند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: برخی تصور می‌کنند که قانون اجازه انتشار هر چیزی را در فضای جامعه و رسانه می دهد،در حالی که چنین نیست و قوانینی مانند مجازات اسلامی،مطبوعات و مجازات جرائم رایانه‌ای و سایر قوانینی چنین اجازه‌ای را به هیچ فردی حتی رسانه ها نداده‌اند که هرچه از محتوای خبری به دستشان رسیده به فضای جامعه منتقل کنند.چرا که حقوقدانان به خوبی می‌دانند که برخی از این موارد خود مصداق اشاعه خشونت، فساد وحتی بعضاً آموزش جرائم ،تشویق و ترغیب به فساد است.

رسانه ها باید مشاور حقوقی داشته باشند

حسنی اظهار کرد:هر رسانه باید مشاور حقوقی داشته باشد و قبل از اقدام به انتشار یا توزیع محتوا نسبت به اخذ مشاوره اقدام نماید.

تذکر به برخی خبرنگاران

وی ابراز کرد:به همه اهل رسانه متذکر می گردد اولاً در چارچوب قانون و مقررات کشور اقدام نمایند و ثانیاً با توضیح رسالت خبرنگاری و یا توضیح آزادی بیان اقدام مجرمانه ای را مرتکب نشوند که فردا خدای نکرده مجبور به پاسخگویی در مراجع قضایی باشند،ثالثا دایره و سطح انتشار محتوای خود را با آگاهی انتخاب کنند تا امنیت عمومی و روانی و اقتصادی استان به خطر نیفتد. 

وی ضمن اخطار مجدد به کسانی که فضای کوچه و خیابان را با کوه و بیابان  اشتباه گرفته‌اند و اقدام به ایجاد ناامنی یا درگیری می‌نمایند، ادامه داد: قطعاً در آینده ای نزدیک متوجه خواهند شد که اقدامات خسارت بار آنها علاوه بر مجازات اصلی منتهی به محکومیت های سخت قضایی شامل حبس، شلاق یا دیه (در صورت مطالبه شاکی خصوصی) خواهد شد و به دلیل تجری و  خسارتی که بر روان عمومی جامعه وارد کرده اند، مجازات‌های تکمیلی مانند اقامت اجباری در مناطق دوردست و مرزی  محکومیت خواهند یافت، صحبتی با خانواده ها هم داشت.

وی با اشاره به وضعیت خاص استان از خانواده ها خواست: که کنترل بیشتری بر فرزندان خود و به ویژه آستانه تحمل آنها داشته باشند.

این مقام قضایی تاکید کرد: رها کردن فرزندان در محیط کوچه و خیابان و حتی بی توجهی به جستجو ها در فضای مجازی و عدم برخورد با ولگردی ها و ولنگاری هایی که نه تنها در فضای حقیقی بلکه در فضای مجازی هم ازسوی فرزندانشان رخ می دهد و نیز عدم توجه به مراودات اجتماعی فرزندانشان در پیوستن به گروه های اجتماعی که زمینه های مجرمانه و اهداف ناسالم دارند قطعاً آنها را در آینده گرفتار خواهد کرد و خسارات مادی و معنوی و خانواده ها ی آنها را تحویل خواهد کرد و لذا بهترین راه پیشگیری از این اقدامات و از بین بردن زمینه‌های ایجاد آن است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز