توصیه‌های جدید و جامع درمورد ضدعفونی لباس‌های بیماران کرونایی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت استان

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۱۳:۰۴:۰۵
کد خبر: ۱۰۶۴۱۹۳
توصیه‌های جدید و جامع درمورد ضدعفونی لباس‌های بیماران کرونایی عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی و رییس مرکز بهداشت استان
دکترمحمد مهدی بانشی در خصوص ضدعفونی لباس بیماران کرونایی گفت: قبل از شروع به تمیز کردن، ماسک جراحی و یک جفت دستکش بپوشید و از لمس صورت و چشم‌ها در طول تمیزکاری خودداری کنید.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛  رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از  پرتاب کردن لباس‌ها خودداری شود، افزود: از ماشین لباس شویی و شوینده مناسب و ترجیحاً آب داغ برای شستن استفاده شود.

توصیه می‌شود شست‌ و شو با آب داغ ۷۰ درجه سانتی‌گراد و شوینده برای حداقل ۲۵ دقیقه استفاده شود.

وی بیان کرد: شست‌ و‌ شو با آب در دمای کمتری انجام می شود از ماده شیمیایی مناسب برای دمای پایین و با غلظت مناسب برای شست‌ و شو استفاده شود.

هنگام خشک شویی لباس‌ ها (برای مثال در بیمارستان) تنظیمات به گونه‌ای انتخاب شوند که گرم‌ترین آب برای شست‌ و شو استفاده شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه لباس‌‌های کثیفی را که در تماس با یک فرد بیمار بوده، می‌توان با لباس‌های سایر افراد شست، گفت: چرخ دستی یا هر وسیله‌ای که برای حمل و نقل لباس‌های شستنی استفاده می‌شود طبق دستورالعمل‌های مذکور با آب و وایتکس یا محلول های ضدعفونی کننده تمیز و ضدعفونی شود.

وی با توصیه این نکته که هنگام شستن یا قرار دادن لباس‌ ها در ماشین لباس شویی از تکان دادن آن‌ها خودداری کنید تا از پراکنده شدن ویروس‌های احتمالی موجود بر سطح آن‌ ها جلوگیری شود، افزود: در صورتی که امکان شست‌وشوی لباس‌ها بلافاصله پس از درآوردن آن وجود ندارد، لباس ها در سبد لباسی که درون آن پلاستیک هست، قرار گیرند. در این صورت در طول زمانی که میزبان زنده وجود ندارد، ویروس‌ها از بین می‌روند.

وی عنوان کرد: البته حتی اگر لباس ها آلوده به ویروس‌ باشند، تنها در صورتی بیماری اتفاق می‌ افتد که دست‌ها به لباس آلوده مالیده و سپس دهان، چشم و بینی با آن ها لمس شود.

دکتر بانشی تصریح کرد: اگر افراد هنوز برای تشخیص ویروس کرونا آزمایش می‌دهند، وسایل شخصی و سایر وسایل مورد استفاده آن ها مانند بالش، تشک، فرش و کوسن تا زمانی که عفونت آن‌ها پایان یابد، استفاده نشود، پس از تکمیل تمیزکاری و ضدعفونی، دستکش‌ها  را در آورید و دست‌ها را با آب و صابون بشویید. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد؛ دستکش‌ها و ماسک در کیسه‌های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه دور انداخته شوند و 

استفاده از دستکش یک بار مصرف و ماسک مناسب هنگام تمیزکاری و ضدعفونی کردن ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  شستن ملافه‌های تخت، پوشش بالش‌ها، پتو، پرده‌ها و لباس‌ها از ماشین لباس شویی و شوینده مناسب و ترجیحاً آب داغ استفاده شود.

 

نظر شما