صدور و تمدید بیش از ۷۰۰ کارت صنایع دستی دراستان چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۱۰:۳۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۷۰۹۲۰
صدور و تمدید بیش از ۷۰۰ کارت صنایع دستی دراستان چهارمحال و بختیاری
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت فعالیت های صنایع دستی گفت: در نیمه نخست سال‌جاری ۷۲۶ کارت صنایع‌دستی در این استان صادر و تمدید شد.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری برنا؛ مهرداد رئیسی تاکید کرد: از این تعداد ۳۵۷ کارت صادر و ۳۶۹ کارت تمدید شده است.

او با اشاره به ارایه آموزش رایگان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به ۲۰۷ نفر در چهارمحال و بختیاری همزمان با نیمه نخست سال‌جاری اشاره و افزود: ۱۳۸ نفر در روستاها و ۶۹ نفر در شهرهای استان بوده‌اند.

رئیسی تصریح کرد: به هرکدام از این هنرجویان ۱۲۰ ساعت و در مجموع ۲۴ هزار و ۸۴۰ نفرساعت آموزش به شرکت‌کنندگان ارایه شده است.

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا و خسارت‌های ناشی از آن به بازار صنایع‌دستی و هنرهای سنتی یادآور شد: هم‌اکنون انباشت تولید، گرانی مواد اولیه و نبود بازار فروش جزو مهم‌ترین مشکلات هنرمندان این حوزه در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این مدت پرداخت تسهیلات، توزیع بسته‌های حمایتی، بخشودگی و یا تخفیف در اجاره‌بهای بازارچه‌ها در مکان‌های دولتی و یا متعلق به شهرداری‌ها، تمدید مهلت بازپرداخت برخی قسط‌های بانکی تا خردادماه، امهال در پرداخت حق بیمه و مهلت در پرداخت مالیات برای هنرمندان این بخش اعمال شد.

او گفت: در این مدت ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی از طریق سامانه کارا، مشاغل خانگی و تفاهم‌نامه با بنیاد برکت و بانک قرض‌الحسنه مهر به متقاضیان واجد شرایط پرداخت شده است.

رئیسی تصریح کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات بانکی، زمینه اشتغال مستقیم ۳۵۷ نفر در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری فراهم شد.

گفتنی است ، هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز