سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک؛

پیک پاییزی کرونا نگران کننده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۵:۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۷۳۳۵۵
پیک پاییزی کرونا نگران کننده است
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در چند روز اخیر با رسیدن به نقطه پیک بیماری کرونا، بسیار نگران هستیم.

به گزارش برنا از اراک ، دکتر علی علیمحمدی در گفتگو با خبرنگاران ، بیان کرد: طبق آمار ۲۴ ساعت گذشته ۲۸۷ مورد مثبت بیماری کرونا ثبت شده و ۱۶ نفر از همشهریان در سطح استان فوت کرده‌اند و چه بسا با ادامه دار بودن سهل انگاری و بی تفاوتی مردم و با توجه به تمام شدن تاب و توان پرسنل بهداشت و درمان، ظرفیت پذیرش برای بیماران کرونایی و غیر کرونایی به اتمام برسد.

وی هشدار داد: طبق آمار و اطلاعات ثبت شده متاسفانه به طور میانگین هر ماه تنها ۵۰ نفر از اعضای محترم کادر پرستاری به این بیماری مبتلا شده و از چرخه درمان خارج می شوند و همین امر موجب افزایش بار کاری سایر پرسنل شده و ضریب اشتباه را افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: علیرغم اینکه پرسنل بهداشتی و درمانی به صورت ۲۴ ساعته در حال تلاش و مبارزه هستند و هدف ما استفاده حداکثری از امکانات و تجهیزات می باشد، اما باید بدانیم که در کنار بحران کرونا همچنان بیماران غیر کرونایی نیاز به خدمات درمانی و پزشکی دارند.

وی جهش ژنتیکی ویروس، تغییر آب و هوا و کم تفاوتی و عدم توجه مردم علی الخصوص اقشار جوان به پایبندی به اصول بهداشتی را مهمترین دلایل افزایش آمار و ابتلا در دو روز اخیر برشمرد.

دکتر علیمحمدی خطاب به مردم استان مرکزی گوشزد کرد: با توجه به تلاش های مستمر و ۸ ماهه کادر بهداشت و درمان، انتظار ما از مردم فهیم این است که به مصوبات تصویب شده ستاد مقابله با کرونا پایبند باشند و استفاده از ماسک را از خانه به خانه نیز مد نظر قرار دهند.

وی افزود: تمامی صنوف، ارگانها، سازمانها و صنعتگران، ادارت و دستگاه ها، همگی باید مقید به استفاده از ماسک باشند، زیرا با استفاده از ماسک ۹۰ الی ۹۵ درصد جلوی انتشار ویروس گرفته می شود و تنها زدن‌ماسک می تواند کاهش قابل توجهی در آمار ابتلا داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: در قدم اول زدن ماسک برای سلامت خود فرد حائز اهمیت بوده و جان افراد و خانواده  را حفظ کرده و در درجه بعدی باری از روی دوش پرسنل خسته بهداشت و درمان برمیدارد و همچون سدی از انتقال ویروس از افراد ناقل و افراد بیمار به افراد سالم جلوگیری می کند.

وی در ادامه رعایت سایر نکات بهداشتی از جمله شستشوی مرتب دست ها، رعایت فاصله ایمن و اجتماعی یک و نیم تا دو متر و عدم برگزاری مراسم ها و اجتماعات را از نکات مهم دیگر بر شمرد.

دکتر علیمحمدی هشدار داد: درگیری جوانان علی الخصوص سنین ۳۰ الی ۳۹ سال یکی دیگر از نگرانی های اصلی ما می باشد چرا که دیده شده افراد جوان کمتر به اصول بهداشتی توجه کرده و ضمن درگیری خود باعث درگیری افراد دیگر و همچنین افزایش آمار متوفیان می‌شوند.

وی به افرادی که با توجه به تغییرات آب و هوایی و برودت هوا بیشتر از گذشته دچار سرماخوردگی های مکرر می‌شوند، توصیه کرد: این افراد باید رعایت موازین بهداشتی را در این فصول بیشتر از قبل مهم تلقی کنند و می توانند با مرطوب نگه داشتن هوای داخل منزل و تغییر رژیم غذایی و همچنین مشاوره با متخصصین عفونی و یا داخلی سیستم ایمنی خود را تقویت نمایند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص سوال مطرح شده درباره علائم کرونا، بیان کرد: علائم کرونا ویروس بسیار پیچیده است و از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است، اما در اکثر افراد در ابتدا به صورت سرفه های خشک و تنگی نفس و تب بالا و در ادامه بدن دردهای پیچیده و علایم گوارشی از جمله اسهال و استفراغ، سردردهای ممتد و اختلال در حواس چشایی و بویایی و بیماری های عروقی اضافه می شود.

دکتر علیمحمدی در پایان متذکر شد که افراد با مشاهده علائم فوق حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

 

نظر شما