قطعه ۱۶ راه آهن ایران به همت معتمدیان استارت خورد:

پیشرفت ۱۶ درصدی ابر پروژه راه آهن بیرجند به یونسی

۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۱۰:۳۱:۲۴
کد خبر: ۱۰۷۳۵۳۱
پیشرفت ۱۶ درصدی ابر پروژه راه آهن بیرجند به یونسی
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بعد از گذشت حدود یک سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی در قطعه ۱۶، متوسط پیشرفت پروژه ۱۶ درصد بوده و اکنون پیمانکار با ۲ شیفت کاری مشغول عملیات عمرانی است.

به گزارش خبرگزرای برنا خراسان جنوبی به نقل از ایرنا، وحید داعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مهر ماه سال گذشته قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق کشور از بیرجند به یونسی به طول ۳۲ کیلومتر و به مبلغ قرارداد ۹۰ میلیارد تومان همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی کلنگ‌زنی شد.

وی اظهار داشت: در این پروژه حدود ۱۱۰ دستگاه پل و یک تونل به طول ۲۵۰ متر احداث می‌شود که حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر بازگشایی و تکمیل شده و چند دستگاه پل در دست اجرا است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت این کریدور برای توسعه شرق کشور و خراسان جنوبی گفت: از اهمیت مضاعف آن برای کشورهای هند، افغانستان و پاکستان نیز نباید غافل ماند به گونه‌ای که اتصال این کشورها به آسیانه میانه کوتاه‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این کریدور ریلی کمک به توسعه شرق کشور، افزایش امنیت پایدار و ایجاد بستر ایمن برای حمل و نقل مسافر و بار است.

داعی افزود: این کریدور از چابهار تا یونسی گناباد به طول هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که از چابهار تا زاهدان ۶۰۰ کیلومتر و از زاهدان تا یونسی ۹۰۰ کیلومتر است.

وی با اشاره به قطعه بیرجند تا یونسی در این کریدور گفت: طول این قطعه حدود ۲۷۰ کیلومتر است که در این مسیر حدود ۵۸ کیلومتر از سمت خراسان رضوی عملیات زیرسازی و ریل‌گذاری آغاز شده بود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: بخشی از این کریدور از سمت زاهدان در سال‌های قبل شروع شده بود اما عملا قطعه عملیاتی شده در جغرافیای خراسان جنوبی نداشتیم که با پیگیری‌های فراوان استاندار خراسان جنوبی و با توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی در نیمه مهرماه سال ۹۸ کلنگ قطعه ۱۶ بیرجند - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر به زمین زده و انتظار دیرینه مردم خراسان جنوبی محقق شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر نیرو در کارگاه پروژه در ۲ شیفت کاری شاغل هستند و امید است با فعالیت‌های پیمانکار بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی عملیات این قطعه را به اتمام برسانیم.

حمایت مالی دولت پس از آغاز عملیات اجرایی پروژه

داعی با اشاره به نحوه تخصیص اعتبار پروژه راه‌آهن بیرجند گفت: سال ۹۷ مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافت که بسیار ناچیز بود اما با پیگیری‌های استاندار خراسان جنوبی در سال ۹۸ اعتبار پروژه به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی عنوان کرد: سال ۹۹ هم پیش بینی اعتبار ۲۹ میلیارد تومان است که مبالغ خوبی تاکنون تخصیص یافته و علاوه بر آن استاندار خراسان جنوبی از منابع در اختیار مبلغ چهار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده‌ است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: این اقدامات بر فعالیت بیش از پیش کارگاه افزوده اما این یک ابر پروژه است که هزینه‌های بالایی دارد لذا با هدف افزایش سرعت کار و اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی هیات وزیران سال گذشته ۲ مصوبه داشت که یک مصوبه صدور قرارداد مشارکت از محدوده بیرجند تا یونسی به مبلغ چهار هزار میلیارد تومان است.

وی اظهار داشت: براساس این مصوبه اولین بار مدل مالی مشارکتی ۱۰-۲۰-۷۰ مصوب شد که ۱۰ درصد آورده دولت، ۲۰ درصد آورده بخش خصوصی و ۷۰ درصد تسهیلات از صندوق توسعه ملی در اختیار کنسرسیوم قرار گیرد.

داعی با بیان اینکه اولین گام بعد از این مصوبه تشکیل کنسرسیوم ریلی متشکل از ۶ شرکت راهسازی بزرگ بود گفت: بعد از تشکیل این شخصیت حقوقی، در گام بعدی دوم مهر ماه امسال هیات امنای صندوق توسعه ملی تشکیل و اولین بار با پرداخت تسهیلات ریالی به پروژه ریلی خراسان جنوبی موافقت شد تا در حد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار پروژه قرار گیرد که بتوان به عنوان تسهیلات از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به جلسه برگزار شده با معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان جنوبی گفت: موافقت اولیه از سوی بانک‌های رفاه، ملی، ایران زمین، خاورمیانه و ملت برای مشارکت در این کنسرسیوم بانکی اعلام شده است و امیدواریم اتصال بیرجند به یوسنی حداکثر در چهار سال آینده با این اقدامات به سرانجام برسد.

وی افزود: اتصال زاهدان به بیرجند نیز از دیگر مصوبات هیات دولت است که از طریق فاینانس کشور روسیه دنبال می‌شود و وزیر نیرو به عنوان رییس هیات مذاکره ایران و روسیه کار را در دست پیگیری دارد تا ابر پروژه ریلی شرق کشور در حداقل زمان به سرانجام برسد و مردم خراسان جنوبی پس از سال‌ها انتظار از آن بهره‌مند شوند.

 

نظر شما