رئیس دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد؛

بحران کرونا در اراک ، دلیجان ، فراهان و شازند / کهنسالان قربانی غفلت دیگران در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه کرونا هستند

۱۳۹۹/۰۸/۰۴ - ۱۳:۵۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۷۷۸۵۴
بحران کرونا در اراک ، دلیجان  ، فراهان و شازند / کهنسالان قربانی غفلت دیگران در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه کرونا هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وضعیت استان مرکزی در شیوع ویروس کرونا قرمز است اما چهار شهرستان اراک، دلیجان، فراهان و شازند شرایط بحرانی دارند و میزان ابتلا و مرگ و میر در آن‌ها تامل برانگیز است.

به گزارش برنا از اراک، دکتر سید محمد جمالیان افزود: زنگ خطر کووید ۱۹ در این شهرها به صدا درآمده و شمار مبتلایان به حدی بالاست که دیگر امکانات درمانی پاسخگوی نیست و برای کند کردن روند بیماری نیز تنها مسیر همراهی مردم با پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک است.

وی، نسبت فوتی‌ها به موارد بستری کرونا در استان مرکزی را  ۱۲ و نیم درصد عنوان کرد و گفت: بالاترین شاخص در این خصوص  متعلق به شهرستان شازند با ۱۷ و چهار صدم درصد و پس از آن دلیجان با ۱۴ و ۹ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: حدود ۵۸ درصد از فوت‌شدگان کرونا در استان مرکزی مرد و ۴۲ درصد زن هستند و میانگین سنی جان باختگان کرونا در ماه‌های شهریور و مهر امسال ۷۰ سال است درحالی که در ۶ ماه قبل آن میانگین سن فوت شده‌های کرونا ۷۲ سال بود.

دکتر جمالیان عنوان کرد: تحلیل آمارها بیانگر آن است که نه تنها شمار مبتلایان به کرونا در استان روند صعودی دارد بلکه میانگین سن ابتلا و مرگ و میر این بیماری پایین‌تر آمده و تداوم این موضوع به شدت نگران کننده است.

وی ادامه داد: بیشترین فوت شده‌های کرونا در استان مرکزی با بیماری زمینه‌ای فشارخون، امراض قلبی و عروقی و دیابت مبتلا بودند و زنان خانه‌دار در رتبه اول مبتلایان و فوتی‌های کرونا در استان مرکزی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نبود باور ذهنی به خطر هولناک کرونا در طیفی از مردم استان تهدید در کمین است و اگراین رویه ادامه یابد  مخاطرات کرونا را نمی‌توان مدیریت کرد.

دکتر جمالیان افزود: برای مثال چهار قطار در مسیر اراک به مشهد تردد دارند که حتی اگر کاهش ظرفیت مسافر هم رعایت شود، حضور شماری از افراد برای ۱۸ ساعت در فضای بسته واگن‌ها و شرایط کابین و سرویس‌های بهداشتی قطار می‌تواند به‌عنوان کانون انتقال بیماریا عمل کند و نیاز است که مردم توصیه مسئولان بهداشتی را جدی گرفته و از سفر کردن در شرایط بحران کرونا بپرهیزند تا سلامت خود و دیگران را در خطر نیندازند.

وی ادامه داد: برگزاری تجمعات در شرایطی که میزان ابتلا و کشته‌های کرونا در استان مرکزی مرزهای خطر را گذرانده توجیهی ندارد و برپایی نمایشگاه خودروهای قدیمی در یکی از شهرستان‌های استان و حضور پرشمار بازدیدکنندگان از آن در روز گذشته جای سئوال دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: گروه سنی نوجوان، جوان و میانسال ممکن است مبتلای بی‌علامت کرونا باشند و کم توجهی این اقشار به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است آنان را با بیماری خفیف یا متوسط مواجه کند اما با انتقال ویروس به سالمندان می‌توانند به سفیر مرگ تبدیل شده و این حادثه تلخ اکنون در چهار شهر استان مرکزی نمود عینی دارد و کهنسالان قربانی غفلت دیگران در رعایت مسایل بهداشتی و پیشگیرانه کرونا هستند.

دکتر جمالیان از رسانه‌ها درخواست کرد: مطالبه‌گری و نگاه نقادانه خود را در حوزه کرونا بیشتر کنند و افراد سهل انگار را فارغ از تعارف به تصویر بکشند چرا که اعمال محدودیت‌های کرونا در شعار کارساز نیست و باید رفتارهای بهداشتی نهادینه شود.

 

نظر شما