رئیس اورژانس کشور:

مقاوم سازی مراکز درمانی در اولویت اقدامات پدافند غیر عامل/ پادگان قلعه مرغی در صورت امکان بیمارستان صحرایی می‌شود/ بحران کمبود تخت در مراکز درمانی نداریم

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۰۹:۴۹:۲۹
کد خبر: ۱۰۸۱۰۴۵
مقاوم سازی مراکز درمانی در اولویت اقدامات پدافند غیر عامل/ پادگان قلعه مرغی در صورت امکان بیمارستان صحرایی می‌شود/ بحران کمبود تخت در مراکز درمانی نداریم
پیر حسین کولیوند گفت: بالگردهای ما در پادگان قلعه مرغی مستقر هستند. به دنبال توسعه بیمارستان های صحرایی در این مکان هستیم تا در صورت نیاز بتوان از ظرفیت آن استفاده کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور به مناسبت هفته پدافند غیرعامل  نشست خبری به صورت مجازی در وزارت بهداشت برگزار کرد.

 کولیوند در این نشست با تبریک هفته و وحدت و میلاد حضرت رسول گفت: اورژانس کشور در زمینه پدافند عامل در پی مصون سازی و پایداری سازی منابع و تقویت آستانه مقاومت وزارت بهداشت و نظام سلامت تلاش می کند. همچنین آموزش های تخصصی نیز در اولویت اقدامات است.

به گفته او تهدیدهای زیستی، پرتویی، اختشاشات، حوادث غیر مترقبه نیز نظام پدافند غیر عامل را به دنبال دارد. کمیته های مختلف بهداشت، درمان، غذا و دارو  و تجهیزات پزشکی و کمیته آیتی و رصد و پایش تهدیدها در اولویت قرار دارد.

 کولیوند افزود: سامانه  و نقشه خطر پذیری کل کشور آماده شده و  اغلب تهدیدها تعریف شده و نیازها بررسی شده است. سیستم نوین رصد و پایش را طراحی کرده که کل کشور رصد و پایش شود همچنین تقویت مدیریت یک پارچه نیز در حال انجام است.

این مقام مسئول گفت: آموزش برای دانشگاه ها به شکل ویدئو کنفرانس انجام می‌شود. درس آموخته هایی در سیل، زلزله، طوفان، انفجار و ... داشتیم. که در قالب تجربه باز گو می شود.

 به گفته او ساخت بیمارستان ها باید زیر نظر پدافند ها انجام شود، چون این مراکز باید چند منظوره باشد. اطلاعات سایبری نیز در این زمینه پیشرفت داشته است. تمامی مراکز درمان به آی تی وصل هستند و در صورت هر گونه خطر بررسی می شود.

او از دیپلماسی سلامت نام برد و افزود: در پی پیگیری چالش ها از سوی دیپلماسی سلامت در حوزه بین الملل هستیم.

کولیوند با اشاره به شبکه ریلی زیر زمینی مراکز درمان  را یکی از اقدامات مناسب از سوی شهرداری تهران دانست و افزود: بسیاری از مسمومیت ها به خصوص مسمومیت های الکلی را می توان از این طریق بررسی کرد.

کولیوند درباره عملکرد نیروهای جهادی گفت: باید قدر نظام و رهبر انقلاب را دانست چون خدمات مناسب از طریق نیروهای جهادی را شاهد هستیم. از لحاظ پدافند زیستی دستورالعمل های بهداشتی و اقدامات مناسبی انجام داده شده است. حتی از طریق شبکه شاد می توان به این خدمات رسانی ها پرداخت.

او گف: کرونا خانوادگی شده و این نشان دهنده این است که باید پروتکل های بهداشتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

رییس اورژانس کشور درباره پدافند زیستی تصریح کرد: شناسایی، پایش و شناسایی زیستی مدنظر است تا بتوان مصون سازی را به دنبال داشت. همچنین ارتقای آستانه نظام سلامت را باید ارتقا داد. 

او باز توانی نظام سلامت را یکی دیگر از اهداف دانست و افزود: این اقدام در دانشگاه ها انجام می‌شود و پدافند زیستی در این باره مدنظر قرار گرفته است. همچنین خدمات جهادی نظام سلامت در حال انجام است. تاکنون بیماری پست در مراکز درمانی نمانده است، تمامی تلاش وزارت خانه و دانشگاه ها در راستای  خدمات رسانی است.

کولیوند گفت: در توسعه منابع کم نگذاشتیم و پروژه های متعدد افتتاح شده و افزایش تخت های اورژانس ، بستری و دیالیز یکی دیگر از این اقدامات است. 

او درباره آخرین تصمیمات در باره قلعه مرغی گفت: الان بالگردهای ما در این مکان هستند. به دنبال توسعه بیمارستان های صحرایی در این مکان هستیم تا در صورت نیاز بتوان از ظرفیت آن استفاده کرد.

این مقام مسئول درباره عملکرد سامانه رصد و پایش تاکید کرد: بسیاری ازبیمارستان های ما عمری بالای 40 سال دارند به رغم ساخت و سازهای بیمارستان های جدید و افزایش تخت ها و مقاوم سازی ها در اولویت قرار گرفته است. با بررسی سازه ای مراکز درمانی امسال در مقایسه با سال قبل پیشرفت های متعدد حاصل شده است. بیمارستان و مراکز جدید مکلف به رعایت اصول پدافندی  هستند.

 به گفته او در مقابل هر بحرانی سناریو طراحی شده و آماده به پاسخ هستیم. دراین ایام اتفاقات فراوان رخ داده است.

کولیوند تصریح کرد: حوادث غیر مترقبه در سند قرار می گیرد. در تمامی نقاط سند جامع می تواند راهگشا باشد. 

او در خصوص استخدام نیروی انسانی در این سازمان گفت: 7هزار پرسنل به وزارت بهداشت افزوده می‌شود که از این تعداد سهم اورژانس هزارو 125 نفر است. کمبود منابع انسانی را رفع می کنیم. بسیاری از کارکنان 115 به شکل شرکتی فعالیت می کنند در صورتی که باید این پرسنل رسمی بوده و با کیفیت به خدمات رسانی بپردازند.

کولیوند تصریح کرد: یکی از علت های افزایش مبتلایان به ویروس کرونا عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های بهداشتی است. همه با هم برای مقابله با ویروس باید وارد عمل شویم. وقتی یک یا دو روز تعطیل می شود شاهد مسافرت های غیر ضرور و دورهمی ها هستیم. اصلی ترین و شایع ترین ابتلا به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی است.

او با بیان اینکه هم اکنون بیمارستان ها از لحاظ پذیرش بیمار شلوغ هستند، افزود: بحران کمبود تخت در بیمارستان ها وجود ندارد. گرفتاری خانوادگی مردم به ویروس را شاهد هستیم. باید به مراقبت ها  بپردازیم تا از شیوع بیش از پیش بیماری جلوگیری کرد.

به گفته او تاکنون هیچ آمبولانسی سرگردان نبوده و همواره در حال پذیرش است. برخی ادعا می کنند پرسنل خسته شده اند، اما از لحاظ روحی جهادی کار می کنند. برای مثال در دفاع مقدس برخی از معاندین می گفتند مردم خسته هستند اما تا آخرین لحظه اتوبوس های متعدد به منطقه اعزام می شد.

 او افزود: اعلام خستگی پرسنل را نمی پذیرم چون پرسنل با روحیه به در حال خدمات رسانی هستند.

 کولیوند تصریح کرد: تا امروز بیمار کرونایی که در آمبولانس جانش را از دست داده باشد نداشتیم. ما با تجربه ترین پرسنل را در اختیار داریم. مریض های بدحال به شکل ویژه و از طریق لاین های ویژه خدمات دریافت می کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: این روزها تعداد تماس های تلفنی  و ماموریت ها با موضوع کووید19 افزایش یافته است. اغلب افراد که ازخانه به بیمارستان منتقل می شود بستری می شوند در ضمن انتقال بیماران به بیمارستان نیز از دیگر خدمات اورژانس محسوب می شود. 75 درصد بیماران مبتلا به کرونا از منزل به بیمارستان منتقل شده اند. 

کولیوند تصریح کرد : مشکلی در زمینه تامین اکسیژن در کشور  نداریم. شرایط مصرف اکسیژن افزایش یافته  است. خیلی وقت ها بحران های حادی ناشی از کمبود اکسیژن سپری شده است اما امروز شرایط مناسب است.

او درباره نقاهتگاه ها برای بیماران کرونایی گفت: هر گونه دستورالعمل در این زمینه منوط به دستور وزارت بهداشت و مطابق با دستورالعمل هستند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز