رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک ، از آخرین وضعیت کرونا در استان مرکزی گفت :

روزهای خوبی را پیش بینی نمی کنم

۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ۱۰:۲۵:۳۹
کد خبر: ۱۰۸۱۰۷۵
روزهای خوبی را پیش بینی نمی کنم
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با توجه به شرایط کنونی، اصلا روزهای خوبی را پیش بینی نمی کنم.

به گزارش برنا ار اراک ، دکتر سید محمد جمالیان با اشاره به آمارهای ابتلا و مرگ و میر کرونایی در استان بیان کرد: به دلیل مشکلات بهداشت و درمان فعلا گروه های خاصی مورد آزمایش و تست کرونا قرار می گیرند و در حال حاضر نزدیک به دو تا سه برابر این افراد که هر روز به عنوان موارد مثبت ابتلا به کرونا معرفی می شوند، ناقلین بدون علامت در جامعه حضور دارند و هر روز با عدم رعایت پروتکل ها تعداد ابتلا را بالا می برند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 535 بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمان بستری هستند، گفت: کرونای 331 نفر به صورت کامل تایید شده و بیماری 220 نفر محتمل بوده و هنوز به تایید نرسیده است، در واقع تست و آزمایش آنها منفی است، اما گراف و اسکن آنها مثبت است.

جمالیان تعداد موارد بستری در بخش های ویژه استان را 85 نفر عنوان کرد و افزود: 19 بیمار تنها با دستگاه قادر به تنفس هستند و 66 بیمار در شرایط بحرانی تحت مراقبت ویژه قرار دارند، همچنین در سنین بین 30 تا 40 سال بیشترین مبتلایان را شاهد هستیم که با ورود به خانه افراد مسن خانواده را مبتلا می کنند و همین امر باعث می شود که سنین بالای 65 سال به کام مرگ کشیده شوند و چون استان مرکزی جزو استان های مسن کشور است، این میرایی خود را بیشتر نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در پی ایجاد نگرانی در بین مردم نیستم، اما باید گفت که در تمام دنیا بضاعت و سرمایه درمانی پاسخگوی اپیدمی ها نخواهد بود، تصریح کرد: اگر تغییر جدی در رفتار همه ما صورت نگیرد، در آینده نه چندان دور که شاید به ماه هم نرسد تخت عادی و معمولی بیمارستانی برای بستری نخواهیم داشت و اگر امروز تصمیم به تغییر رفتارمان نگیریم با روزهایی مواجه می شویم که بحران های جدی را پیش رو خواهیم داشت، هوا به سمت سرما می رود و موضوع بسیار جدی تر و بحرانی تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مجددا بیمارستان آیت الله خوانساری به مرکز درمان و بستری بیماران کرونایی تبدیل شد و بیماران سرطانی به بیمارستان امیرکبیر منتقل شدند، در خصوص توقع خود از مردم و مسئولان اظهار کرد: در دو هفته اخیر در خمین یک نمایشگاه ماشین داشتیم و نتیجه آن این شد که امروز، خمین در کنار دلیجان در بین شهرستان های پر خطر کشور اعلام شد.

وی که در یک گفتگوی تلویزیونی سخن می گفت، تاکید کرد: کوچکترین سهل انگاری زحمت ما را افزایش می دهد. متاسفانه بخش بهداشت و درمان رضایتمندی لازم توسط از رعایت پروتکل های بهداشتی ندارد، شاید 60 درصد از جامعه این موارد را رعایت کنند، اما همان 30 درصد بی توجه به این موارد، قاتل بقیه می شوند.

جمالیان با بیان اینکه نگران هستم که سی تی اسکن ها که بیش از دو تا سه برابر ظرفیت روزانه فعالند، بخوابد و در همان لحظه مردم اعتراض می کنند که چرا این مراکز کار نمی کنند، افزود: اصلا روزهای خوبی را پیش بینی نمی کنم.

وی در خصوص مجالس عروسی اظهار کرد: مردم مسئله لغو مراسم های عروسی را جدی بگیرند چراکه یکی از نقاط انتشار دهنده ویروس مراسم های عروسی و ختم هستند که هنوز کنترل نشده اند و همچنان شاهد ماشین های عروس و فعالیت آرایشگاه های زنانه به عنوان مشاغل گروه 3 هستیم که باید تعطیل باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه طبق آخرین بازدید  متاسفانه در شهر اراک هنوز باشگاه های ورزشی فعالیت دارند، تصریح کرد: باشگاه های ورزشی جزو مشاغل رده 4 هستند که حتی در مناطق زرد هم نباید فعالیت کنند در حالی که امروز در اراک که وضعیت قرمز دارد باشگاه ها همچنان فعالند. برخی ادعا می کنند که چنین نیست، در حالی که این افراد را در بین مبتلایان می بینیم، حتی پس از مسابقه فوتبال بسیاری از بازکنان و مدیریت های باشگاه دچار بیماری شدند، اما رسانه ای نشد و این نشان می دهد که سهل انگاری عواقب دارد، البته ورزش و رشته های دارای فاصله اجتماعی مناسب در فضای باز مشکلی ندارند و می توانند فعال باشند.

جمالیان در خصوص عرضه قلیان بیان کرد: شرایط به شکلی است که همه نگاه ها به سمت دانشگاه است، در استان 1200 بازرس حوزه بهداشتی فعالیت دارند که باید روزانه 4468 بیمار بستری در منزل را رصد کنند، بر روند اجرای پروتکل های بهداشتی در صنایع و واحدها نظارت داشته باشند و همه نگاه ها به بازرسان دانشگاه بوده که همکاری خوبی را با آنها شاهد نبودیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز