اخذ اولین صلاحیت آزمایش «ایزو ۱۷۰۲۵» منطقه ۵ توسط معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۹/۰۸/۲۲ - ۰۹:۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۸۶۵۳۳
اخذ اولین صلاحیت آزمایش «ایزو ۱۷۰۲۵» منطقه ۵ توسط معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد
اولین صلاحیت آزمایش «ایزو ۱۷۰۲۵» منطقه 5 توسط معاونت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛امام‌بخش قائدی گفت: معاونت غذا و دارو در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین بخش‌های سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است.

وی گفت: شبکه تامین و پخش دارو، نظارت بر داروخانه‌ها، سلامت مواد غذایی و آشامیدنی از مهم‌ترین وظایف این معاونت است.

این مسوول افزود: اگر دانشگاه علوم پزشکی در معاونت غذا و داروی خود، لنگ بزند قطعا بار سلامت این استان به مقصد نخواهد رسید.

وی گفت: حدود ۴ سال است که مدیریت غذا و داروی کهگیلویه و بویراحمد به فضایی بی‌حاشیه  شده است و به زعم کارشناسان و دلسوزان سلامت این استان به اهداف خود نزدیک‌تر شده است.

این مسوول گفت: توزیع دارو میان داروخانه‌ها، عادلانه شده و مهمتر از آن سیستم تامین و پخش دارو با فاصله گرفتن از حالت رانت و انحصار، تا حد زیادی شفاف‌تر شد.

وی افزود: تعداد داروخانه‌های شبانه‌روزی افزایش قابل توجهی داشت و نظارت بر کار داروخانه‌ها بهتر و مستمرتر شده است.

این مسوول گفت: قدرت چانه‌زنی این استان در گرفتن حق خود از کشور بیشتر شده و در همین راستا تخفیفات داروهای صعب‌العلاج و پیوندی هم دو برابر شد و هم برای اولین بار شامل شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران هم شدند.

وی گفت: برای اولین‌بار، به فعالیت عطاری‌ها و فروشندگان داروهای گیاهی نگاه علمی شد و با آموزش‌های مستمر و جدی، به فعالان این عرصه آموزش داده شد تا بتوانند خدمات سالم‌تر و علمی‌تری به مردم داشته باشند.

این مسوول افزود: همچنین عطاری‌هایی که دوره‌های آموزشی را با موفقیت طی کردند، دارای مجوز شدند و اکنون بر نحوه فعالیت آنها، نظارت می‌شود.

قائدی بیان کرد: به تازگی موفقیت اخذ مجوز آزمایشگاه ایزو ۱۷۰۲۵ و صلاحیت صدور این گواهینامه بین‌المللی نام غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی را بر سر زبان‌ها انداخت تا یک موفقیت دیگر به کارنامه استان اضافه شود.

وی گفت: صدور گواهی مدیریتی و فنی این آزمایشگاه برای کیفیت و سلامت هر ماده غذایی قابل استناد در همه جای کشور است و اعتبار این آزمایش ملی است.

این مسوول گفت: نکته دیگری که این موفقیت را برجسته می‌کند این است که در منطقه ۵ کشور، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اولین دانشگاهی است که موفق به دریافت صلاحیت این استاندارد ملی شد.

در همین زمینه امام‌بخش قائدی با اعلام این خبر گفت که فرایند اخذ این گواهینامه از سال ۹۷ با تلاش‌های قابل تحسین کارشناسان توانمند غذا و دارو شروع شد و بعد از دو نوبت ممیزی از سوی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (Naci) و پس از طرح در کمیته کشوری، گواهینامه مذکور صادر شده است.

معاون غذا و دارو با قدردانی از حمایت‌های مدیریت ارشد دانشگاه و زحمات همکارانش در واحد آزمایشگاه افزود: این قابلیت مهم در منطقه پنج کشور در اختیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است.

قائدی اظهار امیدواری کرد که اخذ صلاحیت صدور گواهینامه ۱۷۰۲۵ برای مواد غذایی و آشامیدنی به عنوان یک شاخص مهم در تامین سلامت مردم بتواند منشا ارائه خدمت به کل کشور به ویژه جنوب شود.

وی گفت: در کنار این موفقیت غذا و دارو اما کمبودهایی هم قابل لمس است از آنجا که کنترل و نظارت بر محصولات غذایی و آشامیدنی از وظایف حاکمیتی حوزه غذا و دارو است، لزوم پایش سموم و آفت کش‌ها در محصولات تولیدی و کشاورزی استان اهمیت بسزایی دارد که می‌طلبد مسئولین استانی با تامین اعتبار لازم نسبت به تهیه دستگاههای آزمایشگاهی مورد نیاز ، این استان را در این مورد نیز خودکفا کنند.

قائدی خاطرنشان کرد: با این دستاورد، آزمایشات مربوط به سنجش میزان سموم و آفت‌کش‌ها و دیگر موارد مضر در مواد غذایی و آشامیدنی نیز در درون همین استان انجام می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز