تاکید دادستان کرمانشاه بر کنترل مرزهای استان و جلوگیری از قاچاق دام

۱۳۹۹/۰۸/۲۷ - ۰۹:۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۰۸۸۹۷۲
تاکید دادستان کرمانشاه بر کنترل مرزهای استان و جلوگیری از قاچاق دام
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت: دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی نسبت به شناسائی دلالان و قاچاقچیان دام اقدام کرده و موضوع را جهت برخورد قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کنند.

به گزارش برنا؛ شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه، با اشاره به روند افزایشی قاچاق دام طی ماه‌های اخیر، گفت: با توجه به نوسانات اقتصادی اخیر، قاچاق برخی از کالاهای اساسی از جمله دام و احشام زنده توسط افراد سودجو روند افزایشی داشته است.

او اضافه کرد: بر این اساس، قیمت گوشت قرمز به عنوان یکی از مهمترین منابع غذایی که بین مردم اهمیت زیادی دارد نیز در این مدت بارها افزایش را تجربه کرده و روند صعودی خود را حفظ کرده، که یکی از دلایل اصلی این موضوع کاهش میزان عرضه گوشت تازه به واسطه نوسانات ارز و در نتیجه قاچاق دام زنده است.

دادستان کرمانشاه اضافه کرد: هرچند که طبق قانون، صادرات رسمی و خروج غیررسمی هر گونه دام زنده، گوشت گرم و منجمد تولید داخل و وارداتی ممنوع شده، با این وجود مشاهده می‌شود که حجم قابل توجهی از نیاز بازار به صورت قاچاق دام از کشور خارج می‌شود که نه تنها بازار را با کمبود و افزایش سرسام‌آور قیمت گوشت مواجه کرده، بلکه می‌تواند موجب شیوع بیماری‌های مختلف مشترک بین دام و انسان نیز شود.

او با تاکید براینکه دستگاه‌های ذی‌ربط باید تدابیری برای پیشگیری از قاچاق گوشت اجرایی کنند، گفت: بخش کثیری از اقشار آسیب‌پذیر به علت قیمت بالای انواع گوشت قرمز، این کالا را از سبد مصرفی خود خارج کرده‌اند و یا مقدار مصرف‌شان را کم و اقدام به جایگزینی سایر مواد غذایی به جای آن کرده‌اند، که این موضوع از نظر ارزش غذایی برای آنان مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

کرمی ادامه داد: در این راستا به منظور حفظ سلامت جامعه و به ویژه اقشار آسیب‌پذیر در مقابل نوسان قیمت این کالای مهم و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف مشترک بین دام و انسان دستگاه‌های ذی‌ربط مکلف به اجرای اقداماتی پیشگیرانه هستند.

او افزود: یگان‌های نظامی مستقر در مرز تمهیدات لازم را به منظور پیشگیری و برخورد قاطع با قاچاقیان دام معمول و در راستای برخورد سریع و قانونی با متخلفان، در صورت کشف هرگونه محموله دام قاچاق مراتب را به قید فوریت به دادستان استان گزارش کنند.

دادستان کرمانشاه همچنین به دادستان‌های عمومی و انقلاب شهرستان‌های مرزی قصرشیرین، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، ثلاث باباجانی،جوانرود و پاوه دستور داد، به صورت ویژه نظارت بر مرزها را در دستور کار قرار داده وضمن رصد مستمر، با هرگونه قاچاق دام با قاطعیت برخورد کنند.

او افزود: هرگونه حمل و نقل دام زنده بدون مجوز از دامپزشکی استان ممنوع بوده و لازم است دامپزشکی بر صدور بارنامه و تحویل دام از مبدا به مقصد به‌ویژه استان‌های مرزی و همچنین ثبت سیستمی نظارت کامل داشته باشد و در صدور مجوزها ساز و کار مشخص کشوری را در دستور کار قرار دهد.

کرمی تاکید کرد: تعزیرات حکومتی استان هم باید بر قیمت دام در سطح استان نظارت کرده و با هرگونه گرانفروشی در چارچوب قوانین و مقررات برخورد قاطع داشته باشد.

او در ادامه از امور دام جهاد کشاورزی هم خواست تا به عنوان متولی توزیع گوشت قرمز و سفید در استان، بر نحوه و چگونگی توزیع گوشت قرمز و سفید در استان نظارت‌های لازم را انجام دهد.

دادستان کرمانشاه به نقش دلالان در افزایش قیمت دام هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از افزایش قیمت دام توسط دلالان صورت می‌گیرد و دامداران از این موضوع منتفع نمی‌شوند، لازم است دستگاه های انتظامی و اطلاعاتی نسبت به شناسائی دلالان و قاچاقچیان دام اقدام کرده و موضوع را جهت برخورد قانونی به دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان اعلام کنند.

منبع:فارس

نظر شما