احداث ۱۰۸هزارمتر مکعب سازه آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد

۱۳۹۹/۰۹/۰۱ - ۰۸:۲۴:۴۲
کد خبر: ۱۰۹۰۷۷۱
احداث ۱۰۸هزارمتر مکعب سازه آبخیزداری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری کهگیلویه وبویراحمد گفت:۱۰۸هزار متر مکعب سازه آبخیزداری از ابتدای سال گذشته تاکنون در استان احداث شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛غلام حسین حکمتیان اظهار داشت:این میزان سازه آبخیزداری در قالب ۶۲ طرح در حوزه های آبریز کهگیلویه وبویراحمد ساخته شده است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح ها ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: طرح های سنگ ملاتی پشت کوه و چاه تلخ در باشت و مال شیخ در لنده از جمله پروژه های مهم آبخیزداری امسال استان بوده اند.

حکمتیان همچنین از پیش بینی ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه سازه های آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد در سال جاری خبر داد.

وی عنوان کرد: این میزان اعتبار برای اجرای طرح مکانیکی آبخیزداری در ۱۶ حوزه آبریز استان در نظر گرفته شده است که این طرح ها هم اکنون در مرحله مناقصه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: طرح های آبخیزداری با هدف ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و کنترل فرسایش خاک اجرا می شود.

حکمتیان با اشاره به اینکه بیش از ۱۶۰میلیون متر مکعب روان آب در بارندگی سال زراعی گذشته از طریق سازه های آبخیزداری استان ذخیره شده است ابراز داشت: اجرای این طرح ها نقش مهمی در مدیریت بهینه مصرف آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اجرای سازه های آبخیزداری در استان منجر به کاهش سالیانه چهار میلیون تن فرسایش خاک نیز می شود.

وی حجم عملیات مکانیکی طرح های آبخیزداری انجام شده در استان از سال ۱۳۷۰ تاکنون را ۲ میلیون و۶۰۰ هزار متر مکعب برآورد کرد.

حکمتیان اظهار داشت: حجم عملیات خاکی اجرا شده در کهگیلویه و بویراحمد در بیش از سه دهه اخیر تاکنون نیز ۳۲۰ هزار متر مکعب برآورد می شود.

وی میزان تقویت سفره های آب زیرزمینی با سازه های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در هر سال را ۴۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

وی آبخیزداری را مهمترین راه مقابله با خشکسالی دانست و گفت: با کنترل روان آب‌ها سطح آب سفره‌های زیرزمینی تقویت می‌شود.

حکمتیان با اشاره به انجام طرح مطالعاتی پروژه های آبخیزداری در سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار و مطالعات اجرایی به مساحت ۶۲۰ هزار هکتار تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت اجرای طرح های آبخیزداری بیشتری را دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز