«یوکای درختی» را بیشتر بشناسیم

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۲:۴۳:۰۵
کد خبر: ۱۰۹۷۳۳۸
«یوکای درختی» را بیشتر بشناسیم
بخش وسیعی از فضای سبز تبریز تحت کشت انواع درختچه قرار دارد و آشنایی با این گونه از گیاهان می تواند به حفظ و نگهداری و حتی ازدیاد و تکثیر آنان توسط عوامل فضای سبز و شهروندان کمک کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، گیاهی است با ارتفاع یک متر، دائمی و چند ساله، دارای برگهای سبز خنجری شکل و نوک تیز که به شکل توده ای، متراکم و روبه بالا رشد می کند. ساقه در این گیاه در تابستان یکبار در سال گل تولید می کند.

 

گلهای آن سفید شیری رنگ است. گلها متراکم، شبیه گل مریم و زنگوله ای شکل به صورت خوشه ای روی گل آذین که از ساقه عاریه شده تشکیل می شود. پس از اتمام فصل گلدهی و ریختن گلها، ساقه انتهایی از نکته گل آذین باید قطع شود تا به گلدهی فصل بعد کمک کند کاربرد این درختچه کاشت بصورت ردیفی در وسط بلوارها، کاشت در حیاط منازل، ادارات، کاشت در پارکها وکاشت به صورت انبوه و کپه ای است.

 

نیازهای اکولوژیکی:

 

ویژگیهای این گیاه مقاوم به خشکی و کم آبی است (البته واریته باغی). نیاز به آفتاب کامل، با برگهای نوک تیز، خوشه های گل بزرگ به رنگ سفید، بنفش در صورت رشد کافی از وسط گیاه بیرون می آید. در صورت رشد زیاد ساقه بلند می شود و برگهای خشک بایستی جدا گردد.

 

روشهای تکثیر:

 

معمولترین روش این گیاه جدا کردن بخشی از گیاه که در سال جدید رویش داشته و پنجه زنی کرده و کاشت آن در مکان مناسب است. همچنین تکثیر از طریق بذر انجام می یابد 

 

آفات و بیماریها:

 

بیماری لکه قهوه ای و نقطه ای شبیه زنگ آهن، کپک خاکستری از قارچی بنام بوتری تیس حاصل می شود. درصورت زیاد بودن می تواند ساقه را از بین ببرد و موجب نابودی گیاه شود.

 

پراکندگی در سطح شهر:

 

در تمامی مناطق شهر تبریز در پارکها، بلوارها و میادین کاشته شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز