استاندار :

کلید توفیق در بحران کرونا، همکاری مردم است / افتتاح و راه اندازی بیمارستان نرگسی گچساران در دهه فجر

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۱۴:۳۶:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۳۶۶۱
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان نمونه گیری های کووید 19 در استان به نسبت جمعیت از میانگین کشوری بیشتر بوده که این توفیق بزرگ نشان از عملکرد خوب آزمایشگاه سلولی مولکولی استان دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ دکتر حسین کلانتری در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: در بحران باید تهدید را به فرصت تبدیل کرد که هماهنگی و همکاری های بین بخشی در بحران کرونا، کار بزرگ و فرصت مناسبی بود.

وی با اشاره به گزارش معاونین دانشگاه علوم پزشکی در خصوص وضعیت کرونا در استان، اذعان داشت: خوشبختانه تحلیل داده ها، مسیر را برای ما مشخص کرده که کدام راه را پیش بگیریم، با چه سرعتی حرکت کنیم و به چه امکانات، تجهیزات و نیروی استانی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: در آمارها میزان کشندگی در جهان 2.3، در کشور 4.9 و در استان 1.7 بوده که نه تنها از میانگین کشوری بلکه به مراتب از میانگین جهانی نیز کمتر هستیم و این نشان دهنده کیفیت خوب کار در حوزه بهداشت و درمان است.

دکتر کلانتری با اشاره به اینکه مقامات کشور به شدت نگران وضعیت استان ما در بحران کرونا بودند، یادآور شد: همه مقامات کشوری به خصوص دکتر نمکی، وزیر بهداشت به شدت نگران کهگیلویه و بویراحمد بودند و چندین بار در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تاکید ابراز نگرانی کرده‌اند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اذعان داشت: علیرغم وضعیت قرمز استان های همجوار و بافت اجتماعی، تجهیزات و امکانات استان، ما توانستیم با همکاری مردم و مسئولان پیک بیماری را مدیریت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در میزان رعایت دستورالعمل ها ما دومین استان در کشور هستیم و هم اکنون استان فارس رقیب ما است. اما باید به میزان گستردگی، تجهیزات و توسعه این استان توجه کرد. استان فارس با 67 بیمارستان دولتی یکی از قطب های درمانی است و ظرفیت علمی بالایی دارد اما کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون به جایی رسیده است که در راس قرار دارد.

وی تاکید کرد: توفیقات حاصل شده و کاهش آمار مبتلایان به سبب کاهش ابتلا است زیرا همه فعالیت های بیماریابی به قوت خویش برقرار هستند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه بهداشت اقدامات خوبی صورت گرفته است که لازم است از همکارانمان در حوزه های بهداشت، پیشگیری و همه عوامل درگیر با این بیماری قدردانی نماییم.

وی با اشاره به پشتیبانی خوب رئیس و معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی استان در تامین امکانات مورد نیاز در بحران کرونا، خاطرنشان کرد: در این حوزه همچنین حمایت های بسیار خوبی از طرف وزیر، معاونین بهداشت، درمان و توسعه و معاون کل وزارت صورت پذیرفت که هم از مردم و هم از مجموعه دانشگاهی، پزشکان، پرستاران و دستگاه های اجرایی به جهت حفظ مطلوب شرایط بیماری قدردانی می کنند.

دکتر کلانتری افزود: نباید فراموش کنیم که اگر مردم همکاری نمی کردند ما هیچ توفیقی به دست نمی آوردیم و به شدت به این همکاری برای آینده پیش رو و کنترل بیماری نیاز داریم.

افتتاح و راه اندازی بیمارستان نرگسی گچساران در دهه فجر

وی در ادامه تاکید کرد: ما مصمم بر آن هستیم که بیمارستان نرگسی گچساران حتما در دهه فجر و بیمارستان بهمئی تا پایان سال افتتاح شود تا خدمات درمانی مطلوب به مردم این شهرستان ها ارائه و از ارجاع بیمار به شهر های همجوار جلوگیری نماییم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در 13بهمن ماه اولین جلسه ما در خصوص کرونا برگزار شد که آن زمان در استان واحد تولید ژل های ضدعفونی کننده، ماسک و الکل نداشتیم و در بسیاری از زمینه‌ها نیازهای اولیه ما بسیار کم بودند.

وی افزود: با اولین جلسه و انجام برنامه ریزی ها، تدابیر لازم را اتخاذ، بیمارستان شهید جلیل به عنوان بیمارستان معین انتخاب و اولین جلسه استانی کرونا را در کشور برگزار نمودیم. ما استانی به دور از مرکز و پایتخت بودیم و ظرفیت‌های خودمان را که دچار محرومیت هایی هستیم می‌شناختیم.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در کمترین زمان برای رفع نیازهای خود اقدام نمودیم بگونه ای که واحدهای تولید ژل، ماسک و الکل را راه اندازی کردیم و هم اکنون بسیاری از استان ها الکل خود را از ما خریداری می کنند.

دکتر کلانتری یادآور شد: ما هم اکنون تمام نیازمندی ها را تامین و به وضعیت خیلی خوبی رسیده ایم، بگونه ای که ظرفیت بیمارستان ها را نسبت به ده ماه گذشته دو برابر شد، تخت های آی سی یو از ۲۷ تخت به ۶۰ تخت رسیده، یک پزشک فوق تخصص ریه وارد استان شده و یک فوق تخصص نیز به زودی وارد استان می شود.

وی تصریح کرد: طبق گفته دکتر حریرچی؛ معاون کل وزارت بهداشت؛ زنجان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد جزء شاخص ترین استان ها در بحث کرونا هستند در حالی که فارس استانی گسترده با ظرفیت های کمی و کیفی بالا و زنجان به عنوان استان پایلوت با امکانات ویژه بود اما کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون توانسته است علارغم همه کم و کاستی های خود توفیقات خوبی را به دست آورد.

کاهش آمار به معنای ثبات وضعیت نیست

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کلید توفیق در بحران کرونا، همکاری مردم است، گفت: مردم توجه کنند که کاهش آمار به معنای ثبات وضعیت و کنترل بیماری نیست، عادی انگاری، ساده پنداری و بی توجهی به دستورالعمل ها مانند سم بوده و موجب بازگشت وضعیت حاد کرونایی در استان خواهد شد.

وی از کاهش 50 درصدی بیماران بستری در استان خبر داد و اضافه کرد: این بسیار برای ما ارزشمند است و باعث شد استان ما از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی برسد و گروه های شغلی بیشتری فعالیت کنند. اما این فعالیت ها باید با رعایت کامل دستورالعمل ها از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از تجمعات باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه ضمن قدردانی از حمایت ها و پیگیری های استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شایسته است از معاونین محترم استانداری، فرمانداران، نهاد روحانیت، حوزه های حکومتی و نهادهای سپاه، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، هلال احمر، شهرداری، اداره صنعت و معدن و همه حوزه هایی که با مدیریت دکتر کلانتری ما را همراهی و موجب توفیقات بسیاری برای استان شدند قدردانی نماییم.

دکتر پرویز یزدان پناه افزود: با همراهی بسیار خوب مردم، کهگیلیویه و بویراحمد رتبه دوم رعایت پروتکل های بهداشتی را به خود اختصاص داده است که امید است این روند ادامه یافته و باعث آسیب کمتری به مردم شود.

وی از روند نزولی بیماری در استان خبر داد و گفت: امید است به زودی شاهد کاهش مرگ و میر های ناشی از بیماری باشیم و مردم بتوانند با رعایت پروتکل ها به زندگی عادی خود بازگردند.

وی اذعان داشت: ما باید در ردیابی و قرنتطینه هوشمند بیماران مبتلا، سرمایه گذاری بیشتری داشته باشیم تا بیماری تحت کنترل ما باشد و از شیوع گسترده آن جلوگیری نماییم.

دکتر یزدانپناه یادآور شد: لازم است تشدید نظارت ها بیش از پیش ادامه یابد تا عادی انگاری صورت نگیرد و رعایت پروتکل ها کاهش پیدا نکند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تنها منحصر به درمان نیست و باید در سایر حوزه ها ارتقاء یابد، اضافه کرد: با کاهش بیماران کرونایی در بیمارستان شهید جلیل، طبقه چهارم و پنجم و بخش های داخلی، فوق تخصصی داخلی و جراحی را راه اندازی خواهیم کرد.

وی از افتتاح و راه اندازی مرکز ام آر آی بیمارستان شهید جلیل یاسوج در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متاسفانه یکی از قطعات این دستگاه در ایران موجود نبود که خریداری و به زودی نصب خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تاکید کرد: مرکز ivf بیمارستان شهید جلیل یاسوج در دستور کار بوده و به زودی افتتاح می شود و بخش جراحی قلب نیز پس از کنترل بیماری کووید 19 راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: تجهیزات فوق تخصصی در بیمارستان های ما کم هستند که باید آن ها را تامین کنیم. در حوزه آی تی نیرو بالغ بر 6 میلیارد تومان صرف زیر ساخت ها شده و تمام خدمات دانشگاه الکترونیکی شده، پهنای باند 5 برابر شده و تعداد نقاط کور ما از 210 نقطه به 65 نقطه رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ما به زودی کلینیک دهدشت را افتتاح خواهیم نمود و حواله سی تی اسکن 16 اسلایس آن دریافت شده و امید است تا بهمن ماه وارد استان شود.

وی افزود: کلینیک 5 طبقه که افتتاح شده ولی مشکلاتی از جمله ژنراتور 60 که با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان خریداری شده و دیروز وارد استان شده است.

دکتر پرویز یزدان پناه خاطر نشان کرد: هزینه ای بالغ بر 700 میلیون تومان نیز برای سیستم نوبت دهی آن پیش بینی شده که تا پایان هفته جاری تکمیل خواهد شد.

 

نظر شما