احیا جنگل در هشت هکتار از منطقه حفاظت شده دیل گچساران

۱۳۹۹/۱۰/۰۷ - ۱۳:۴۳:۲۵
کد خبر: ۱۱۱۰۴۴۵
احیا جنگل در هشت هکتار از منطقه حفاظت شده دیل گچساران
ئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: به منظور احیا جنگل در منطقه حفاظت شده دیل این شهرستان بذر گونه‌های درخت‌های مقاوم کاشته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛ولی رمضانی با تأکید بر اهمیت حفظ مناطق زیست محیطی این شهرستان اظهار کرد: گچساران یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از منظر مناطق طبیعی و حفاظت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از  مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد در گچساران واقع شده است، افزود: مناطق حفاظت شده گچساران با تنوع گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی بیش از52هزار هکتار از  مناطق حفاظت شده استان  را به خود اختصاص داده است.

رئیس محیط زیست گچساران تصریح کرد: متاسفانه  به دلیل خشکسالی و  آتش‌سوزی در چند سال گذشته  در این شهرستان 10 درصد از  درخت ها و درختچه های در مناطق حفاظت شده دیل  خشک و خسارت دیده اند.

رمضانی در ادامه از احیا جنگل در مناطق حفاظت شده این شهرستان خبر داد و گفت: به منظور احیا جنگل در منطقه حفاظت شده دیل این شهرستان که در چند سال اخیر به دلیل آتش سوزی نابود شده‌اند بذر گونه‌های درخت‌های مقاوم از جمله بلوط، بادام و ارژن که با اقلیم این منطقه سازگار است با بذرپاشی از سوی این اداره و تشکل های مردمی احیا شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر هشت هکتار از جنگل‌های  مناطق حفاظت شده دیل با کاشت بذر گونه‌های درخت‌های مقاوم احیا شدند.

این مسوول با بیان اینکه در مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران مکان مناسبی برای رویش گیاهان دارویی است، گفت: در مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران گیاهان دارویی و خوراکی از جمله  آویشن، لیزک و کارده  رویش دارد که متاسفانه  به دلیل برداشت بی رویه این گیاهان از سوی برخی افراد سودجو در معرض انقراض قرار گرفته است.

رمضانی ابراز کرد: امسال برای اولین بار  گیاه بومی جاشیر در سه هکتار از منطقه حفاظت شده خامی از سوی این اداره و تشکل های مردمی کشت شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران منطقه حفاظت شده خامی در این شهرستان را ۲۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در منطقه حفاظت شده خامی گونه گیاه مرتعی جاشیر وجود نداشت که  این اداره با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه اقدام به کشت این گونه گیاهی کرد.

 رمضانی در ادامه به کشت بلوط در منطقه حفاظت شده  دیل اشاره و عنوان کرد: امسال چهار هکتار از منطقه حفاظت شده دیل  از سوی این اداره و تشکل های مردمی به زیر کشت بلوط  رفته است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت بادام در منطقه حفاظت شده کوه سرخ  یکی دیگر از برنامه های محیط زیست این شهرستان در سالجاری است و این منطقه یکی از زیستگاه های اصلی درخت بادام  است که در چند سال گذشته عوامل طبیعی و انسانی  موجب از بین رفتن این گونه ارزشمند شده است.

 

نظر شما