مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشد

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۱۲:۲۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۱۲۸۸۵
مرزی که کرونا حریف تعطیل کردنش نشد
بازارچه مرزی ماهیرود، با شیوع کرونا بر خلاف تمام بازارچه‌های مرزی کشور، شاهد رونق روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و افغانستان بود.
به گزارش برنا خراسان جنوبی،  کرونا که پا به ایران و کشور‌های همسایه اش گذاشت تمامی بازارچه‌های مرزی برای کاهش تردد انسانی، تعطیل و تبادل کالا متوقف شد.
 
اما در این بین تنها بازارچه‌ای که در کشور، کرونا نتوانست آن را به تعطیلی بکشاند و تجار خارجی همچنان تمایل به فعالیت در آن داشتند، بازارچه‌ی ماهیرود در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی بود.

با بسته شدن تمامی بازارچه‌های مرزی کشور، سیل کالا‌های صادراتی ایران و بار‌های ترانزیتی کشور‌هایی همچون اندونزی، ترکیه و چین به سوی بازارچه ماهیرود در همسایگی استان فراه افغانستان سرازیر شد و ماهیرود را به تنها فرصت صادراتی ایران در شیوع کرونا، تبدیل کرد.

سیل تردد‌ها تا آنجا افزایش یافت که بر اساس آمار اعلام شده، اکنون روزانه ۱۴۰۰کامیون ایرانی، افغانی و ترانزیت در بازارچه ماهیرود تردد و بار‌های صادراتی و ترانزیتی را جابجا می‌کنند.

افزایش بیش از ۵۰درصدی صادرات از ماهیرود خراسان جنوبی
سرپرست اداره کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۹ماه گذشته یک میلیون و ۶۵هزار و ۸۷۳تُن کالا به ارزش ۸۰میلیون و ۱۲۲هزار و ۸۱۹دلار شامل کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور از گمرک و بازارچه ماهیرود به افغاستان صادر شد که از لحاظ ارزشی بیش از ۵۰درصد و از لحاظ وزنی حدود ۴۰درصد افزایش داشت.

رحیمی زاده افزود: این اقلام صادراتی شامل صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک، تخم مرغ خوراکی، شیشه، سیمان، خوراک آماده طیور و ایزوگام است.

ترانزیت کالا‌های ۷کشور خارجی به افغانستان از ماهیرود
رحیمی زاده گفت: علاوه بر صادرات کالا در ۹ماه گذشته از مرز ماهیرود، همچنین ۵هزار و ۱۵۰دستگاه کامیون به وزن ۱۵۹هزار و ۱۸۶تُن شامل گردو آرکا، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور از کشور‌های اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۹۹۸ درصد و از نظر وزن هزار و ۱۷۴ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از تشکیل ۱۲فقره اظهارنامه وارداتی از ابتدای امسال به ارزش یک میلیون و ۷۱۴هزار و ۴۶۹دلار به وزن ۳۶۹تَن خبر داد و افزود: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر تعداد پروانه ۸۱درصد، از نظر ارزش ۹۴درصد و از نظر وزن ۸۵درصد کاهش دارد.

عمده اقلام وارداتی به خراسان جنوبی شامل قطعات مربوط به خط تولید کاشی، بذر یونجه، گوسفند، شاهدانه بو داده، تخم بارهنگ فرآوری نشده، لوازم یدکی، گلپر فرآوری نشده، زغال سنگ شسته نشده و ماسک است که از کشور‌های چین و افغانستان وارد شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز