استاندار خراسان جنوبی:

اهلیت و صلاحیت سرمایه گذار برای ما خیلی مهم است

۱۳۹۹/۱۰/۱۴ - ۱۰:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۱۱۴۲۷۹
اهلیت و صلاحیت سرمایه گذار برای ما خیلی مهم است
استاندار خراسان جنوبی گفت: ما نمی خواهیم زمان را ازدست بدهیم و منابعی که در اختیار داریم را زخمی کرده یا از بین ببریم به همین دلیل اهلیت و صلاحیت سرمایه گذار برای ما خیلی مهم است.

به گزارش برنا خراسان جنوبی، حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی در جلسه هم اندیشی سرمایه گذاران حوزه معدن ، سرب، روی و فولاد خاطرنشان کرد: در بحث بهره برداری از منابعی که در اختیار داریم، نمی خواهیم زمان را ازدست بدهیم تا چند سال بعد، این جلسات تکرار شود و از این بگویند که از ذخایر درست استفاده نشده است.
وی ادامه داد: این موضوع در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم قرار گرفته و به زودی پروانه معادن غیرفعال کشور، باطل می شود تا شرایط برای ورود سرمایه گذاران واقعی و با صلاحیت فراهم گردد، و ما نیز اعلام کرده ایم که با توجه به اهمیت موضوع، در اجرای این برنامه، جزو استان های پیشرو و پیشقدم خواهیم بود.
به گفته وی؛ متأسفانه در طول دوره های گذشته، در خیلی از مناطق ، اشخاصی صرفاً به جهت علاقه، به عرصه اکتشاف و بهره برداری از معادن ورود کرده اند که به دلیل عدم صلاحیت، ناتوانی و نداشتن مهارت لازم، هم سرمایه خود و هم منابع ملی را از بین برده اند و مسیر را برای بهره برداری و رشد بسته اند.
استاندار با اشاره به ظرفیت های معدنی بی نظیر استان در زمینه ذغال، مس، طلا، سنگ آهن و ... متذکر شد: با وجود چنین استعدادهایی هنوز نتوانسته ایم به معنای واقعی، در بهره برداری از معادن توفیق داشته باشیم.
ملانوری ادامه داد: طی سال های گذشته در زمینه اکتشاف، سرمایه گذاری و بهره برداری از معادن، اقدامات خوبی صورت گرفته که قابل تقدیر است اما آن چه انجام شده به نسبت ثروتی که در حوزه معادن استان وجود دارد، بسیار ناچیز می باشد.
وی با اظهار تأسف از این که خراسان جنوبی به عنوان استانی محروم معرفی شده، تأکید کرد: واژه محرومیت برای استانی با این همه ذخایر، منابع، مراکز علمی و دانشگاهی و مردم با استعداد و با شعور زیبنده نیست، لذا ما تمایل داریم در زمینه بهره برداری از معادن و راه اندازی واحدهای صنعتی در راستای جهش اقتصادی استان تلاش کنیم.
به گفته وی؛ تحققِ بخشی از این هدف نیز بر پایه فعال سازی گروه های مردمی و جوامع محلی خواهد بود.
استاندار با اشاره به رویکرد واحدهای صنعتی و تولیدی بزرگ گفت: برنامه اغلب واحدهای بزرگ، این است که پوسته خود را بشکنند و به کمک واحدهای کوچک بیایند.
ملانوری ادامه داد: قاعده هم همین است، کسی که به واسطه تجربه، علم و تخصصی که دارد، بعد سال ها به توانمندی رسیده باید به کمک دیگران بیاید و به توانمند سازی آنها همت گمارد.
وی تأکید کرد: همه ما مکلفیم در راستای پرداخت زکات علم و دانشی که داریم، به انتشار آن بپردازیم.
استاندار با تأکید بر این که برای بهره برداری از ذخایر معدنی استان از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال می کنیم، تصریح نمود: با ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی، امیدواریم مردم استان نیز در آینده ای نزدیک فعال شوند و به این صحنه ورود کنند.
ملانوری خاطرنشان کرد: زمان انجام کار، به همان اندازه که برای سرمایه گذار مهم است تا بتواند در دوره تعریف شده، شاهد برگشت سرمایه اش باشد، برای ما هم به جهت پیشرفت استان اهمیت دارد.
وی، اشتغال را از دیگر موضوعات مدنظر در بحث ورود به عرصه های معدنی نام برد و گفت: حدود ۳۰ هزار جوان بیکار جویای کار در استان داریم که برای اشتغال آنها نیز باید فضای مناسب ایجاد کنیم.
استاندار، ایجاد ارزش افزوده واقعی را از مهمترین اهداف استان در زمینه ورود به ظرفیت های معدنی و کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: این که ذخایر یک معدن به سختی برداشت شود و به راحتی از استان و حتی کشور خارج گردد، اصلاً منطقی و مناسب نیست، لذا مایل هستیم که اگر از ذخایر معدنی بهره برداری می شود، آن ماده تا جایی که امکان دارد در بستر واحدهای صنعتی مختلف، به محصولات متعدد و متفاوت تبدیل شده، به ارزش افزوده واقعی برسد و بعد از منطقه خارج گردد.
ملانوری تأکید کرد: در این قاعده برخی مسایل و محدودیت ها، مثل آب بر بودن واحد فرآوری نیز مدنظر قرار دارد.
وی تصریح نمود: برای تحقق این برنامه به دنبال ایجاد واحدهای فرآوری کوچک مقیاس در کنار معادن استان هستیم.
استاندار در ادامه به "سند توسعه خاوران" اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین اهداف ما در این سند، مذاکره، گفتگو و هدایت سرمایه گذارانی است که تمایل به حضور در استان دارند، تا با دریافت اطلاعات جامع در بدو ورود و همچنین تسهیل شرایط برای آغاز کار، بازه زمانی شروع فعالیت شان به حداقل ممکن برسد.
ملانوری ادامه داد: ما در قالب این ستاد، به دنبال مُعین های توسعه ای برای شهرستان ها و مناطق مختلف هستیم، به این ترتیب که بخش خصوصی و واحدهای سرمایه گذاری بزرگ که توانمندی لازم در حوزه های مختلف را دارند به عنوان محور فعالیت، به توسعه مباحث فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مناطق مختلف می پردازند.
وی متذکر شد: این گروه ها در قبال مسئولیت های اجتماعی که به عهده دارند، به ما کمک می کنند تفکر توسعه ای، جرأت، جسارت و اعتماد به نفس در مردم استان تقویت شود تا به میدان بیایند و به توسعه خراسان جنوبی کمک کنند.

 

نظر شما