رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هنوز در تالاب میقان وجود دارد

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۱۴:۲۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۱۶۵۳۴
آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هنوز در تالاب میقان وجود دارد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال در ۱۴ نقطه مربوط به حیات وحش و طیور روستایی و ۲ مزرعه صنعتی گزارش شده‌ است.

به گزارش برنا از اراک ، علی‌صفر ماکنعلی  در حاشیه بازدید ار تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در بین پرندگان مهاجر سرخ‌رود مازندران، ۲ نقطه کشور به صورت اینترفیس(پهنه مرزی، نقطه اتصال)، ۲ نقطه در بین پرندگان غیر صنعتی تهران، یک کانون در آذربایجان غربی و یک کانون در اصلان رود مرز مشترک ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

وی با یادآوری مشاهده بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از  کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، قزاقستان، ژاپن، عربستان و عراق گفت: تمام کشورهای در مسیر پرواز پرندگان آزاد، اکنون درگیر موج  این بیماری هستند.

ماکنعلی خاطرنشان کرد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اکنون در کشور کاملا مدیریت و مهار شده و مزارع مرغ تخم گذار با بیشترین ظرفیت به تولید اشتغال داشته و مشکلی از نظر پرورش مرغ تخم‌گذار در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: بیماری در یک مزرعه صنعتی هفته گذشته به وجود آمده بود که در سیستم رصد و پایش شناسایی و عملیات مهار این بیماری روز گذشته به صورت ۱۰۰ درصد به پایان رسید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از مرغداران و کارکنان سازمان دامپزشکی خواست به اطلاعیه ها و دستورالعمل‌های بهداشتی این سازمان توجه کرده و کاهش تولید، مصرف و تلفات را به نزدکترین  اداره دامپزشکی در شهرستان‌ها اطلاع رسانی کنند.
وی یادآورشد: عملیات مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب ۲۵ هزار هکتاری میقان اراک به پایان رسیده و عملیات مختومه شدن در این تالاب تا یک ماه دیگر ادامه می یابد.

ماکنعلی افزود: ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اکنون در این منطقه وجود داشته و بر اساس عملیات رصد، پایش و مهار این ویروس از تالاب بیرون نرفته‌است.

وی با یادآوری پایان تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میقان اراک گفت: بر اساس آخرین آمار اداره کل محیط زیست و ستاد بحران استان مرکزی از بیست و هشتم آبان ماه  تاکنون یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر که در این تالاب زمستان گذری می‌کردندتلف شده‌ و تمام تلفات به نحو مطلوب جمع آورده و دفن بهداشتی شده‌اند.

وی در خصوص تولید یک میلیون تن تخم مرغ به صورت سالانه در کشور نیز اظهار داشت: ۶۵ هزار تن تخم مرغ امسال به خارج از کشور صادر شده است.

 

نظر شما