فرماندار دنا:

ضرورت توجه به امر حفاظت از میراث ماندگار گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۱:۵۵:۴۵
کد خبر: ۱۱۲۶۸۱۸
ضرورت  توجه به امر حفاظت از  میراث ماندگار گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی
فرماندار دنا بر ضرورت حفاظت از میراث ماندگار گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان کهگیلویه و بویراحمد؛مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با  فرماندار دنا دیدار داشتند در این دیدار فرماندار اظهار کرد: شهرستان دنا دارای پتانسیل‌های خاص گردشگری، تفریحی همچون کوه گل، چشمه میشی، ماسوله کریک، غار ده شیخ، آبشار قلعه دختر ده شیخ، آبشار منج و میمند که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند و این خود نوید بخش قطب گردشگری بوده است.

پناهی بر ضرورت حفاظت بر میراث ماندگار گورستان ۴۵۰۰ ساله دوره ایلامی دهستان سادات محمودی تاکید کرد و اظهار داشت: بر این باوریم دنای سرافراز برگرفته از فرهنگ نامدار کهن شکوه و جلال خود را با تبادل معاملات فی مابین حکومت‌های قبل از اسلام در این دیار به یادگار گذاشته است.

فرماندار دنا گفت: انتظار داریم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا کاوش کامل گورستان ۴۵۰۰ ساله دهستان سادات محمودی اجازه آبگیری سد خرسان ۳ را ندهد.

فرماندار دنا اظهار داشت: گورستانی که میراث فرهنگی مردم این دیار و یکی از بزرگترین و غنی ترین گورستان‌های کشف شده ایران است و تنها گورستان دوران ایلامیان در استان است نشان دهنده تمدن و هویت مردم این سرزمین است، گورستانی که نشان دهنده ارتباطات مردم این دیار با شهر سوخته در شرق و بین النهرین در غرب است و قدمت آن بیش ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  است باید کامل نجات بخشی آثار آن انجام گیرد.

پناهی گفت: یکی از دیگر پتانسیل های دنا صنایع دستی سادات محمودی که با دست بافت زنان فرهنگ دوست نماد و هویت گذشته سنتی که بعنوان تولید کننده فرهنگ برجسته ایران زمین نقش بسزایی در نقش نمای کشور و جهان دارد نگذارید فرهنگ ۴۵۰۰ساله دنا در زیر آب سد مدفون گردد که در این خصوص نیازمند حمایت ویژه‌ای می‌باشد.

وی با اشاره به کوه کیخسرو گفت:در کوهپایه دنای سرافراز آثاری برگرفته از گورستان های قدیمی مشهور به گورستان لما، لهسواره، ده پایین که نماد دیرینه ایران زمین بوده که بیش از هر چیز باید از آن محافظت کرد.

فرماندار دنا اظهار داشت: در اجرای پروژه های عمرانی،اقتصادی باید طوری برنامه ریزی شود که خدشه‌ای به این فرهنگ ۴۵۰۰ساله وارد نشود و سد جدید در حال اجرا باید توسط میراث فرهنگی با برنامه ریزی دقیق انجام گیرد و نگذارند این آثار در زیر آب مدفون گردد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز