با پیگیری های استاندار خراسان جنوبی رقم خورد؛

بازگشایی بازارچه های مرزی استان به زودی

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۸:۵۰:۴۳
کد خبر: ۱۱۴۵۴۲۸
پیگیری های استاندار خراسان جنوبی، بازگشایی بازارچه های مرزی استان به زودی محقق می شود.

به گزارش برنا خراسان جنوبی، خراسان جنوبی؛ ملانوری در جلسه دیدار با وزیر امور خارجه به ظرفیت های استان به ویژه شهرستان های مرزی اشاره کرد و به تشریح اقداماتی پرداخت که به سرمایه گذاری و انجام فعالیت های اقتصادی در راستای بهبود وضعیت معیشتی و اشتغال مرزنشینان، همچنین پایداری امنیت در منطقه انجامیده است.
وی از سهم چشمگیر خراسان جنوبی از حجم صادرات کشور به افغانستان گفت و تصریح نمود: در شرایطی که اغلب مرزهای کشور به جهت تحریم های ناجوانمردانه آمریکا و شیوع پاندمی کرونا با تعطیلی مواجه شده ، اما مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، سهم بسزایی در کسب درآمد از طریق صادرات داشته است.
به گفته وی؛ سهم استان متأسفانه از این موهبت بسیار اندک می باشد.
استاندار با اشاره به وجود ۴ گذرگاه مرزی استان اظهار داشت: در حال حاضر تنها گذرگاه فعال استان، ماهیرود است که طی ۱۰ ماهه سال جاری میزان صادرات کشور از مرز ماهیرود حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این حجم به لحاظ ارزشی ۳۳ درصد و به لحاظ وزنی ۴۷ درصد کل صادرات ایران به افغانستان را شامل می شود.
ملانوری از فاجعه آتش سوزی در گمرک قلعه کاه مرز دوغارون گفت و با اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت مرز ماهیرود به منظور پوشش امور گمرکی محموله های صادراتی متذکر شد: با توجه به محتمل بودن بروز حادثه در هر کدام از نقاط مرزی، تعدد گمرکات مرزی می تواند گره گشا باشد.
وی پیگیری بازگشایی گمرک یزدان توسط وزارت خارجه را در همین راستا خواستار شد و گفت: علاوه بر این که شورای عالی اقتصادی دولت افغانستان در سال ۱۳۹۶ با راه اندازی گمرک رسمی یزدان موافقت نموده، مطالبه عمومی مردم استان به ویژه فعالان اقتصادی راه اندازی دوباره این مرز رسمی است.
استاندار از مشکل صدور روادید به عنوان مهمترین چالش روابط بین دو استان همجوار خراسان جنوبی و فراه یاد کرد و خاطرنشان نمود: عدم وجود کنسولگری کشور افغانستان در بیرجند، یکی از علل بروز این مشکل است.
ملانوری تأکید کرد: وجود کنسولگری افغانستان در بیرجند، همچنین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرکز ولایت فراه افغانستان،طبعاً بسیاری از مشکلات اتباع دو طرف را حل کرده، ضمن این که مراودات دو استان را گسترش می دهد، در نهایت توسعه استان خراسان جنوبی را به دنبال خواهد داشت.
وی، راه اندازی گردشگری سلامت و جذب توریست درمانی از فراه را از برنامه های استان در مراودات با افغانستان برشمرد و تصریح نمود: بر اساس نشست های تخصصی که در این زمینه با فعالان دولتی و خصوصی این بخش داشته ایم، مهمترین مشکل موجود برای تحقق این برنامه، صدور روادید یرای اتباع افغان ولایت فراه است.
استاندار، فراهم کردن تمهیدات لازم برای صدور ویزا در مرز ماهیرود را به عنوان راهکار پیشنهادی برای رفع این مشکل مطرح کرد و اظهار داشت: این اقدام رفت و آمد فعالان اقتصادی،اتباع و گردشگران سلامت را تسهیل کرده، به جذب توریسم مذهبی به مشهد مقدس کمک خواهد کرد.
ملانوری به پتانسیل مرز مشترک ایران و افغانستان برای توسعه مبادلات مرزی در سطح ملی و بین المللی اشاره کرد و تصریح نمود: با افزایش بازارچه های مرزی در استان و البته از طریق دسترسی به بندر چابهار و دریای عمان، ارتباط ما با کشورهای همسایه در شرق و نیز بازارهای هدف در دیگر کشورها توسعه می یابد.
در این جلسه مقرر گشت؛ با اعزام تیم کارشناسی وزارت امور خارجه به خراسان جنوبی، اقدامات لازم در زمینه بازگشایی بازارچه های مرزی استان صورت گیرد.

 

نظر شما