رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی :

برنامه های سال زارعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت ۱۰۰ درصدی به تحقق رسیده است

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ - ۱۰:۵۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۶۳۷۹۰
برنامه های سال زارعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت ۱۰۰ درصدی به تحقق رسیده است
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برای رفع نگرانی ها نسبت به تولید محصولات دیم از جمله گندم، تا اردیبهشت ماه دو بارندگی با ظرفیت ۲۰ میلیمتر بارش می خواهیم.

به گزارش برنا از اراک ، مجید آنجفی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی اظهار کرد: برنامه کشت ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی محقق شده و برنامه های سال زارعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت ۱۰۰ درصدی به تحقق رسیده است.

وی افزود: میزان کشت گندم آبی در استان ۴۵ هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که ۱۰۰ درصد محقق شده است، میزان کشت گندم دیم ابلاغی به استان نیز ۱۹۶ هزار هکتار است که ۱۰۲ درصد این امر محقق شده است. برای کشت کلزا ۳ هزار هکتار به استان ابلاغ شد که تحقق آن به ۵۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در طول سال های گذشته میزان کشت گندم دیم در استان ۲۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی در امر تولید محصول، کاهش مصرف آب را مدنظر دارد و برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گرفته است به طوری که برای کاهش مصرف آب در اراضی زراعی، ۱۴ هزار بذر گواهی شده توزیع شد که مقاوم به خشکی هستند و بازخورد خوبی از این بذر گرفته شده است و فرآیند توزیع و نظارت بر این بذر توسط استان انجام می گیرد.

آنجفی اظهار کرد: توسعه کشت و کشاورزی حفاظتی به میزان ۱۲ هزار هکتار در استان انجام شده است که مواد آلی خاک و مقاومت به شرایط خشک با این روش بیشتر می شود و در اکثر مزارع گندم و جو این روش در حال استفاده است. ادوات لازم برای استفاده از این روش نیز فراهم شده است، همچنین سعی شده است ک ه استفاده از بذر علوفه مقاوم به خشکی در دستور کار قرار گیرد و در بیش از هزار و ۱۵۰ هکتار توزیع بذور رایگان انجام شده است، البته روش و آرایش کشت محصولات در حال تغییر و نیازمند تهیه ماشین آلات است و در ۲۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده و آبیاری تیپ نیز توسعه یافته است.

وی با اشاره به اینکه پروژه ارتقای امنیت غذایی در ۶ شهرستان استان مرکزی به همراه ۶ استان دیگر در حال انجام است، گفت: پروژه در ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرایی شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: در بحث کشت های گلخانه ای مجموعه گلخانه های استان به میزان ۳۰ هکتار افزایش یافته، ۴۵۰ هکتار از اراضی کشت سبزی و صیفی در فضای باز حذف و کشت گلخانه ای جایگزین شده است که کاهش مصرف آب را به دنبال دارد. کشت زعفران ۵۴ هکتار افزایش یافته، گل محمدی به بیش از ۱۰۵ هکتار و گیاهان دارویی به ۱۲۰۰ هکتار رسیده است که عموما مصرف آب این کشت ها کاهش یافته است و حتی در خمین کشت لوبیا که آب بر است جای خود را به کشت گیاهان دارویی و زعفران می دهد.

وی با اشاره به لزوم ترویج سایه بان های باغی که کار خود را خیلی دیر در ایران آغاز کرده اند، گفت: این روش ۳۰ درصد کاهش مصرف آب را به دنبال دارد که در حال حاضر ۳۰ هکتار در استان اجرایی شده است و درصدد تامین تسهیلات مورد نیاز برای توسعه این روش هستیم.

آنجفی افزود: در استان ۱۶۲ هزار هکتار اراضی مستعد توسعه سیستم آبیاری نوین داریم که تاکنون ۷۰ هزار هکتار تجهیز شده است و ۳۱۵ میلیون مترمکعب مصرف سالیانه آب را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۴۸ میلیارد تومان اعتبار توسعه سیستم آبیاری نوین به استان اختصاص یافت که ۱۶۵ طرح به مساحت ۴ هزار هکتار پوشش داده شد، گفت: در سال ۹۹ نیز ۱۲ میلیارد تومان اعتبار، تخصیص یافته است که ۲۲۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده و ۸۶ پروژه آبیاری نوین نیز در دست اقدام است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی تعداد قنوات استان را ۱۸۰۰ قنات برشمرد و گفت: ۲۶۱ میلیون مترمکعب میزان آبدهی این قنوات است که در سال ۹۸ که سال استثنایی در جذب اعتبارات بود، ۲۶۳ کیلومتر قنات مورد لایروبی و مرمت قرار گرفت به عنوان مثال در کرهرود و سنجان با کار مرمتی آبدهی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه ای قنوات به بیش از ۶۰۰ لیتر در ثانیه رسید و امسال نیز درصدد تخصیص سهم اعتباری استان در این راستا هستیم.

وی اظهار کرد: بهره وری آب در استان به شکلی است که در هر مترمربع زمین و هر مترمکعب آب ۱۲۱۰ گرم ماده خشک تولید می شود که در این حوزه از میانگین کشوری بالاتر هستیم و هدف گذاری تولید ۱۷۰۰ گرم ماده خشک است.

آنجفی در خصوص میزان برداشت کشت دیم بویژه گندم دیم در استان با توجه به کاهش بارندگی ها، اظهار کرد: تاکنون مزارع دیم مشکلی ندارند، به لحاظ مراحل رشدی و کیفی در ۱۹۶ هزار هکتار اراضی دیم مشکلی نداریم، اما آفت سن گندم رفتار متفاوتی را نشان داده است به طوری که همزمان با ریزش سن مادر، عملیات تخم ریزی به دلیل گرما در فصل زمستان در حال انجام است و در واقع باید همزمان با سن مادر و سن پوره مبارزه کرد. اگر دو بارندگی ۱۰ میلیمتری در مزارع دیم داشته باشیم شرایط سختی را نخواهیم داشت و میزان تولید گندم از سال گذشته کمتر نخواهد بود، اما آنچه نگران کننده است عدم اصلاح قیمت خرید تضمینی است و به نظر نمی رسد که کشاورز رغبتی برای تحویل گندم به قیمت ۴ هزار تومان نداشته باشد.

 

نظر شما