استاندار خراسان جنوبی بیان کرد:

بسیج همه امکانات برای تامین نهاده‌های دامی استان

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۲۲:۳۷:۳۸
کد خبر: ۱۱۷۲۰۶۱
بسیج همه امکانات برای تامین نهاده‌های دامی استان
استاندار خراسان جنوبی بر بسیج همه امکانات برای تأمین نهاده‌های دامی استان تأکید کرد.

به گزارش برنا خراسان جنوبی؛ ملانوری با تأکید بر این مطلب در جلسه بررسی وضعیت نهاده های دامی استان خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی های امسال که در بدترین وضعیت طی ۵۰ سال گذشته می باشد و در طول سال های گذشته بی سابقه بوده، نیاز است در بحث مدیریت شرایط در زمینه های مرتبط با اب، خاک، مرتع، کشاورزی و دامداری جلسات کارشناسی متعددی برگزار شود.
وی هدف از برگزاری این جلسات را اتخاذ تصمیماتی متناسب با شرایط و گذر از بحران با کمترین دغدغه عنوان کرد.
استاندار، اقدامات انجام شده در دستگاه های اجرایی را در زمینه تأمین نهاده های دامی مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این اقدامات نشان می دهد که دستگاه ها نسبت به شرایط بی تفاوت نیستند و برای مدیریت وضع موجود و گذر از این موقعیت سخت، تلاش می کنند.
ملانوری با تأکید بر این که برای کنترل شرایط و رفع نیاز دامداران استان باید دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار دهیم، تصریح نمود: برنامه کوتاه مدت برای مدیریت وضعیت فعلی است و در برنامه بلند مدت برای تضمین آینده کشاوری و دامداری استان برنامه ریزی می کنیم.
وی متذکر شد: اواخر سال گذشته، برای تأمین نهاده ها پیگیری هایی صورت گرفت و امیدوار بودیم بارندگی ها به گونه ای باشد که دام استان بتواند از مراتع استفاده کند و دغدغه دامداران مرتفع گردد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد .
به گفته وی؛ با عنایت به فقر مراتع باید با اقدامی انقلابی و جهادی شرایط دامداری استان را در این بحران مدیریت کنیم.
استاندار با اشاره به آمار دام های موجود در استان گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار رأس دام شناسایی شده، علاوه بر دام هایی که پلاک کوبی نشده اند در سطح استان داریم که بخش عمده ای از  آنها در مناطق با مراتع فقیر وجود دارند.
ملانوری ادامه داد: نکته مهمتر این که آمار افراد شاغل در بخش های کشاورزی و دامپروری در شهرستان های مرزی استان بسیار قابل توجه است.
وی به تأثیر پذیری این مشاغل از بیماری کرونا هم اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته و احتمال ورود ویروس هندی از مرزهای شرقی، قطعاً اگر شرایط مدیریت نشود، وضعیت سخت تری خواهیم داشت.
استاندار با تأکید بر این که در حال حاضر چاره ای جز تأمین نهاده دامی به هر شکل ممکن نداریم، گفت: در قالب برنامه کوتاه مدت، بخشی از مشکل باید به شکل خروج دام برای فروش یا تعلیف حل و فصل شود.
ملانوری تأکید کرد:  موضوع فروش دام باید متناسب با برنامه های تنظیم بازار استان باشد و ما نباید کاهش عرضه گوشت در بازار باشیم.
وی یادآور شد: مشابه این موضوع را در جریان مرغ هم داشتیم و بر اساس برنامه ریزی هایی که صورت گرفت، خروج مرغ را در شرایط بحرانی، ممنوع کردیم تا نیاز استان تأمین گردد.
به گفته وی؛ در این زمینه جزو استان هایی شدیم که قیمت را کنترل کردیم، لذا در گوشت قرمز هم همین قاعده باید لحاظ گردد که خروج دام متناسب با نیاز استان باشد.
استاندار با اشاره به اقدامات قابل قبول جهادکشاورزی در تأمین نهاده ها، خاطرنشان کرد: کلیه دستگاه های دولتی، نظامی و امنیتی باید تمامی استعدادها و ظرفیت حمل و نقل در اختیار خود را در اختیار این موضوع قرار دهند تا با مدیریت جهاد کشاورزی و بسیج برای انتقال نهاده های خریداری شده اعزام شوند.
ملانوری به نقش تعاونی های روستایی و عشایری در این جریان اشاره کرد و گفت: تعاونی ها و اتحادیه ها می بایست برای تأمین نهاده های دامی و دیگر نیازهای دامداران و کشاورزان برنامه ریزی کنند و از ظرفیت های در اختیار به خوبی در لین زمینه بهره برداری نمایند.
وی، ذخیره سازی نیازهای دامداران و کشاورزان برای استفاده در شرایط بحرانی را مهمترین اقدام تعاونی ها برشمرد.
به گفته وی؛ هنر تعاونی ها این است که نیازها را ارزیابی کرده و ارزش افزوده ایجاد نمایند.
استاندار به نتایج سفر معاونین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نشست های مرتبط با مصوبات این سفر با وزیر اشاره کرد و گفت: مبلغ ۲۵۸ میلیارد تومان ذیل مصوبات نشست وزارت تعاون داریم که مصوب کردیم در قالب تسهیلات روستایی عشایری برای واحدهای تولیدی پرداخت شود.
ملانوری متذکر شد:می توانیم این اعتبار را برای کمک به دامداری و کشاورزی استان اختصاص دهیم تا بخشی از مشکلات برطرف گردد.
وی به تغییر شیوه های سنتی در کشاورزی و دامداری تأکید کرد: دامدار ما باید بداند که جایگزینی بز سانن و مورسیاه به جای دام های سنتی، بسیار مقرون به صرفه تر است و ۲۰ گوسفند از این نوع به اندازه ۵۰۰ رأس دام، آورده دارد.
به گفته وی؛ اصلاح نژاد دام باید در دستور کار ویژه جهاد کشاورزی قرار گیرد.
استاندار بر توسعه کشت هیدروپونیک نیز تأکید کرد و گفت: رشد سریع و میزان تولید بالا در سطح، مهمترین دلیل برای توجه به این نوع کشت است.
ملانوری متذکر شد: افرادی که برای ورود به این موضوع اعلام آمادگی کنند از تسهیلات ویژه برخوردار می شوند.
وی ادامه داد: این تسهیلات در مناطق مرزی با نرخ کارمزد ۴ درصد و در مناطق غیر مرزی با نرخ ۶ درصد می باشد.
استاندار با اشاره به حجم نهاده هایی که طی یک ماه گذشته در سطح استان توزیع شده، تصریح نمود: در فروردین ماه امسال به میزان ۳ برابر مدت مشابه سال قبل، نهاده دامی در سطح استان توزیع شده است.
ملانوری، اطلاع رسانی نادرست را عامل اصلی نارضایتی های موجود عنوان کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز