زندگینامه و بیوگرافی سعید محمد

۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ۱۷:۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۲۴۰۸
زندگینامه و بیوگرافی سعید محمد
سعید محمد (زادهٔ ۱۱ اسفند ۱۳۴۷) نظامی ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران فعالیت دارد و پیش از این فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بوده‌است که به گفته معاون سیاسی سپاه، او را به دلیل تخلف از این سمت منفک کرده‌اند. محمد پیش‌تر مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه) بود، همچنین در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعاملی سپاسد (از زیرمجموعه‌های قرارگاه خاتم) را برعهده داشت.

به گزارش برنا؛ سعید محمد در سال ۱۳۴۷ در تهران به دنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی را در این شهر سپری کرد. او در سال ۱۳۶۶ در سن ۱۹ سالگی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکتری مهندسی عمران (گرایش راه و ترابری) را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. فعالیت محمد در سپاه پاسداران تنها به بخش‌های مدیریتی و اجرایی، در شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و دوره کوتاهی نیز در بنیاد تعاون سپاه، خلاصه می‌شود. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ مدیرعامل گروه سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم) بود و از سال ۱۳۹۷ تا اسفند ۱۳۹۹ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود و دارای درجه نظامی سرتیپ‌دوم پاسدار است.

سعید محمد نخستین فرد از نسل دوم سپاه پاسداران است که در ۱۵ مهرماه ۱۳۹۷ به عنوان فرمانده ارشد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه منصوب شد.

  • فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا
  • مدیرعامل سپاسد (وابسته به قرارگاه خاتم)
  • مدیرعامل گروه ایرانیان اطلس (وابسته به بنیاد تعاون سپاه)
  • رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت پروژه ایران

وی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا استعفا کرد و حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران پس از قبول این استعفا، او را به عنوان مشاور خود منصوب نمود. سعید محمد دلیل استعفای خود را در متن استعفا نامه‌اش جلوگیری از ایجاد شائبه‌های سیاسی و انتخاباتی بیان کرد.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت که سعید محمد را به علت «تخلف» و «رعایت نکردن» مقررات از قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منفک کرده‌اند. سپاه پاسداران نیز «نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد». پس از این، جوانی با بیان اینکه از سوی برخی رسانه‌های داخلی و خارجی «برداشت‌های نادرست و بعضاً سوءاستفاده» دربارهٔ این سخن او صورت گرفته، گفت که منظورش از تخلف مورد اشاره، صرفاً «بروز رفتارهای سیاسی-انتخاباتی بوده که مغایر با مقررات جاری سپاه است.»

رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز دربارهٔ صحبت جوانی مبنی بر «تخلف» سعید محمد گفت: «نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد.»

چند روز بعد عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با بیان اینکه مواضع معاون سیاسی سپاه موضع مجموعه سپاه است، تصریح کرد: «آنچه که معاون سیاسی اعلام می‌کند، همان چیزی است که مجموعه سپاه و نمایندگی ولی‌فقیه به عنوان متولی این امر دربارهٔ آن اتفاق نظر دارند.»

آثار او در تألیف و ترجمه چند جلد کتاب در حوزه‌های عمرانی خلاصه می‌شود که شامل مشارکت در تألیف کتاب‌های تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن، مدیریت طرح‌های عمرانی، طراحی و اجرای روسازی بلوکی بتنی، انتخاب، طراحی و اجرای خط با دال بتنی در خطوط قطار شهری و بهسازی خاک با نگرشی ویژه به سدهای خاکی هستند؛ همچنین می‌توان به همکاری وی در ترجمهٔ ۲ جلد کتاب زمین‌شناسی مهندسی در کارست و کاربرد بتن غلطکی نیز اشاره کرد.

این سوابق پژوهشی در حالی عنوان شده که نامش به عنوان نویسنده در کتاب تأثیر الیاف فولادی در کنترل ترک‌های کششی بتن و مدیریت طرح‌های عمرانی ذکر نشده‌است، کتاب نخست به نویسندگی شخصی به‌نام «ابوالفضل حسنی» بوده و کتاب دوم نیز بدون ذکر نام نویسنده و توسط روابط عمومی قرارگاه خاتم‌الانبیاء منتشر شده‌است. در سایر کتاب‌های منتشر شده به نام محمد نیز نام او تنها در کنار نام نویسنده یا مترجم اصلی کتاب ذکر شده‌است.

سعید محمد در اولین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی، اقدام به ثبت نام برای نامزد شدن در سیزدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری ایران کرد.

 

نظر شما