رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان:

میانگین استعمال دخانیات در استان مرکزی ۱۴ درصد است

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۰:۴۵:۳۱
کد خبر: ۱۱۸۶۰۰۵
میانگین استعمال دخانیات در استان مرکزی ۱۴ درصد است
رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مصرف مواد دخانی در این استان چهار درصد بیشتر از میانگین کشوری است و این امر زنگ خطری برای سلامت عمومی محسوب می‌شود.

به گزارش برنا از اراک، دکتر پری میرشفیعی به مناسب هفته بدون دخانیاد افزود: میانگین استعمال دخانیات در کشور ۱۰ درصد و این شاخص برای استان مرکزی ۱۴ درصد است.

وی اظهار داشت: بیماری‌های غیرواگیر هر پنج سال یک‌بار مورد سنجش قرار می‌گیرد و طبق پیمایش سال ۹۵ استعمال دخانیات در گروه سنی ۱۸ سال به بالا در استان مرکزی نشان می‌دهد که جوانان در این رده سنی ۱۴ درصد بیشتر مصرف کننده مواد دخانی  هستند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی نیز گفت: صنایع دخانی برای افزایش تقاضا مصرف‌کنندگان چند برنامه  را هدایت می‌کنند که شامل تغییر جنسیت مصرف و گرایش زنان به دخانیات، کاهش سن مصرف و تغییر نوع ماده دخانی به سمت قلیان است.

«حسن مهرعلی» افزود: شرکت‌های دخانی هشت میلیارد دلار صرف تبلیغات می‌کنند که نشان دهنده برنامه‌ریزی هدفمند برای افزایش تقاضا مصرف‌کنندگان است.

وی اظهار داشت: اقلام دخانی در فهرست تحریم قرار ندارند درحالی که اقلام دارویی و غذایی که ضرروت بالایی دارند در فهرست تحریم گنجانده شده است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۶ راهبرد اساسی کنترل ترک دخانیات از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده که شامل افزایش مالیات بر دخانیات، ممنوعیت تبلیغ، هشدار و کمک به ترک اعتیاد، محافظت در برابر دود، پایش مصرف دخانیات و کمک به ترک است.

مهرعلی افزود: مقوله دخانیات از منظر اقتصادی موجب هدررفت ‌ده‌ها هزار میلیارد  تومان سرمایه ملی و نیز از منظر اجتماعی فرهنگی هم دروازه ورود به اعتیاد و  انواع بزه است.

وی اظهار داشت: دخانیات یکی از شاخص‌های اساسی تهدید کننده سلامت است‌ و هر یک ساعت در معرض قرار گرفتن مصرف قلیان، معادل ۶ تا ۸ نخ مصرف سیگار است به‌طوری که افراد سیگاری دارای ۸ تا ۱۰‌سال کاهش امید به زندگی را تجربه می‌کنند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مصرف مواد دخانی بسترساز ۲۰ نوع سرطان از جمله  حفره‌های سینوسی بینی و روده بزرگ، کبد، کلیه، لوزالمعده، تخمدان، معده، تخمدان، دستگاه ادراری تحتانی مثل مثانه و نیز تشدید شوندگی سرطان دهانه رحم و خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی مطالعات گزارش شده است.

مهرعلی افزود: بیماری‌های چشمی از قبیل گلوکوم و آب مروارید و اختلالات گوارشی و دهانی و دندانی مثل پریو دنتال و نیز  بیماری‌های ریوی در مصرف کنندگان مواد دخانی گزارش شده است.

وی اظهار داشت: دخانیات سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و حتی روند بهبودی در کووید ۱۰ را با اختلال مواجه می‌سازد.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: گزارش‌هایی مبنی بر سقط و تولد زودرس و کاهش وزن نوزاد با مصرف مواد دخانی از سوی مادر باردار ثبت شده است و ۲۵ درصد از کل مرگ‌های منتسب به سرطان‌ها درجهان عامل تشدید شوندگی‌ اقلام دخانی دارد.
مهرعلی افزود: در دود قلیان ۷۰ ماده شیمیایی و محرک و سرطان زا است و هر یک ساعت مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است 
وی اظهار داشت: با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و اهمیت ترک مواد دخانی به ویژه قلیان در ارتقای سلامت مردم، همچنین اجرای برنامه شهرها و روستاهای بدون دخانیات با تاکید بر ممنوعیت پایدار عرضه قلیان، شعار ملی امسال «تعهد من، ترک قلیان» تعیین شده  است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز