نشست صمیمی مهندس تندگویان با دبیران سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۲:۰۶:۵۰
کد خبر: ۱۱۸۶۶۲۵
نشست صمیمی مهندس تندگویان با دبیران سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در جمع دبیران سازمان های مردم نهاد استان گفت: ایجاد ساختار قانونی و رتبه‌بندی سازمان‌های مردم نهاد جوانان، دستاورد بزرگی است که سمن‌های جوانان باید از این ساختار استفاده بهینه کنند.

به گزارش برنا خراسان جنوبی ، محمدمهدی تندگویان در نشست با دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان خراسان جنوبی افزود: تنها دستگاهی هستیم که سمن‌های آن ساختار و دبیرخانه ملی دارند و رتبه‌بندی شده‌اند که نهادهای مختلف می‌توانند با برون‌سپاری کارها به این تشکل‌ها از ظرفیت‌های آنها برای کمک به استان استفاده کنند.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۷۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در کشور داریم که تاکنون به حدود ۷۰۰ تشکل در رتبه‌بندی D و غیرفعال اخطاریه داده‌ایم.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: در حوزه سمن‌های جوانان تمایل به برخورد حذفی نداریم و در این راستا استانداردسازی کردیم و تعدادی از تشکل‌ها ‌مشخص شد که استاندارد نیستند.

وی بیان کرد: فرصتی به تشکل‌ها داده می‌شود تا خود را به استانداردها برسانند و سپس در کمیته رسیدگی ملی موضوع بررسی و برای ابطال آنها تصمیم‌گیری شود.

تندگویان گفت: در ساختار جدید پیش‌بینی کردیم که کمیته‌ای برای رسیدگی به این موضوعات تشکیل شود و به خاطر اینکه ما نهاد تصمیم‌گیرنده نباشیم، آنها را به نهاد قضایی معرفی می‌کنیم تا موضوع لغو پروانه انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه مجموعه تشکل‌های مردم نهاد باید خودشان در سطح کشور فعال باشند اضافه کرد: تعدادی زیادی تشکل اسمی داریم که ثبت شده است و باید تشکل‌ها خود را در کشور ثابت کنند تا دیده شوند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: تشکلی که نمی‌تواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد، تشکل نیست و باید اقداماتی که انجام می‌دهند، هدفمند باشد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد شعار نامزدهای انتخابات و نمایندگان مجلس در حوزه جوانان است افزود: تشکل‌های غیردولتی می‌توانند مشکلات خود را با نمایندگان مجلس مطرح و از آنان مطالبه‌گری کنند.

تندگویان با بیان اینکه ۲۷ درصد از جوانان امروزی با رفع تمامی مشکلات اقتصادی باز هم تمایلی به ازدواج ندارند گفت: در این زمینه باید اقدامات فرهنگی توسط همه نهادهای فرهنگی و رسانه‌ها انجام شود که در همین راستا سال گذشته ۷ هزار اثر به جشنواره تدبیر و زندگی ارسال و ۷۰ اثر منتخب شد.

وی افزود: اکنون نیز در رابطه با تولید محتوا به صورت فیلم کوتاه و انیمیشن حدود ۱۷۰ اثر فاخر به صدا و سیما و شبکه فضای مجازی برای ترویج و فرهنگ‌سازی موضوع ازدواج ارسال شده است.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان به نحوه اختصاص اعتبار به سمن‌ها اشاره کرد و گفت: اعتبار به سمن‌ها داده نمی‌شود بلکه در سطح کشور فراخوان می‌دهیم و بر مبنای طرح‌هایی که تشکل‌ها در استان به ما می‌‎دهند، اعتبار در استان‌ها مشخص و سپس به ما ابلاغ می‌شود که اعتبار اختصاص می‌دهیم.

وی به دوره‌های مهارت‌آموزی و اجرای طرح سرباز مهارت اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل نبود رغبت جوانان به ازدواج آگاهی نداشتن به زندگی مشترک و مهارت‌های زندگی است.

وی با بیان اینکه در زمینه بازی‌های رایانه‌ای آنلاین ورود پیدا کردیم اظهار داشت: سال گذشته فراخوان تولید بازی را نیز انجام دادیم که بازی‌ها پیام محور انجام شود و نهادهایی مثل صدا و سیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند.

تندگویان درخصوص روند طولانی ثبت سازمان‌های مردم نهاد جوانان گفت: ۷۰ درصد مشکل به خاطر کوتاهی سازمان‌های مردم نهاد در انجام صحیح مراحل کار و ارائه مدارک مورد نیاز به طور کامل و به موقع است.

وی از ثبت سالانه هفت هزار درخواست راه‌اندازی سازمان مردم نهاد (سمن) در سامانه کشوری خبر داد و گفت: اما از این ثبت درخواست‌ها یک دهم آنها پیگیر ادامه روند هستند البته مشکلاتی ممکن است در این حوزه وجود داشته باشد.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در این نشست با بیان اینکه تا سال گذشته قانونی برای احداث خانه جوانان نداشتیم و این کار را سخت می‌کرد افزود: در قانون جدید وزارت ورزش و جوانان این موضوع دیده شده و تحولی هم در موضوع احداث و هم تجهیز و مدیریت خانه‌های جوان به وجود خواهد آمد.

وی به موضوع شناسه ملی سمن‌های جوانان اشاره کرد و گفت: در مورد شناسه‌ها هم بخش بزرگی از مشکلات با تصویب لایحه قانون جدید وزارت ورزش و جوانان حل خواهد شد و ادارات کل ما می‌توانند به طور مستقیم با ادارات ثبت استان‌ها برای ثبت شناسه اقدام کنند.

تندگویان اظهار داشت: اگر خلافی در تشکل‌های مردم نهاد بروز کرد باید اعضا خودشان متخلف را شناسایی کرده و آن را از مجموعه کنار بگذارند و اجازه ندهند تشکل قربانی یک فرد شود.

وی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط و تعامل با جوانان افزود: طی حدود سه سال، بنده و مدیران کل حوزه جوانان در مجموع ۷۶۰ روز در استان‌ها حضور داشتیم یعنی حدود دوسوم دوره مدیریت‌مان را در استان‌ها به منظور حل مسائل و مشکلات جوانان کشور بودیم.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت: در این حوزه بدون حضور در میان جوانان نمی‌توان خوب و موثر کار کرد و باید از نزدیک با جوانان استان‌ها گفت و گو کرد و مشکلات و حرف‌های آنها را رصد و پیگیری کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: ۵۳ سازمان مردم نهاد جوانان در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۱۸ سازمان مردم نهاد شناسه ملی گرفته‌اند.

حسن عزیزی درباره حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در سال گذشته گفت: یک میلیارد تومان از طرح و برنامه‌های سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان حمایت شده است.

وی اظهار داشت: در ستاد ساماندهی امور جوانان استان هم پیشنهادی را ارائه کردیم که از محل فصل پنجم اعتبارات استانی همان گونه که از هیات‌های ورزشی حمایت مالی می‌شود به سازمان‌ها مردم نهاد جوانان هم کمک شود.

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان  (شنبه) وارد بیرجند شد و ضمن دیدار با خانواده شهید مرتضی بصیری پور اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی در نشست مجمع سازمان‌های مردم‌ نهاد جوانان استان شرکت کرد.

محمدمهدی تندگویان در دومین روز سفر به خراسان جنوبی علاوه بر شرکت در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان، از محل احداث خانه جوان در بیرجند بازدید کرد و در گردهمایی دبیران سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان حضور یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز