مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران خبر داد:

اهدای جایزه «لی لینگ» به بیماران کرونایی

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۱۲:۲۹:۴۷
کد خبر: ۱۱۸۷۷۵۱
اهدای جایزه «لی لینگ» به بیماران کرونایی
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: استاد «لی لینگ» به درستی شرایط جهانی را درک کرد و خواست این جایزه به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کند.

به گزارش برنا از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، کتاب یادداشت‌های پارس نوشته «لی لینگ» در بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان برگزیده انتخاب شد که مولف آن ضمن قدردانی و ابراز خوشحالی از دریافت این جایزه، طی نامه‌ای درخواست کرد مبلغ ارزی جایزه‌ به بیماران کرونایی ایران اهداء شود. بر این اساس، خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران، یک دستگاه تنفّس مصنوعی «وِنتیلاتور» خریداری و در اختیار بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان بهارستان استان تهران قرار داد. 

در ابتدای این آیین ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تشکر و قدردانی از لی لینگ برای اهدای جایزه خود در بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به بیماران کرونایی، ابزار امیدواری کرد که در راستای این‌گونه اقدامات بشر دوستانه شاهد ریشه کنی کرونا از سراسر کشور و جهان باشیم. 

دهقانکار ضمن برشمردن فعالیت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران در حوزه کتاب و نشر گفت: یکی از فعالیت‌های خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. این جایزه در دو بخش داخلی و خارجی برگزار و کتاب‌های شاخص و معتبر علمی و آکادمیک در داخل و خارج از کشور با موضوع اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی مورد داوری قرار می‌گیرد.

وی افزود: بخش خارجی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران قریب به سه دهه است که در کشور ما برگزار می‌شود و آثار برگزیده با موضوعات اسلام و ایران در عرصه بین‌المللی موفق به کسب این جایزه می‌شوند.

دهقان‌کار افزود: در این جایزه اساتید مجرب و برجسته علمی و آکادمیک به عنوان هیئت علمی و داوران حضور دارند که در اعتباربخشی به جایزه نقش بسیار مهمی دارند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر این‌که جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه کتاب سال معتبرترین جایزه حوزه کتاب و نشر در کشور ما است، گفت: این جایزه هر ساله مصادف با سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور برگزیدگان کشورهای مختلف برگزار می‌شود و لوح خود را با امضای رئیس‌جمهوری و از دستان ایشان دریافت می‌کنند. حضور رئیس دولت برای اهدای این جایزه نشان‌دهنده اهمیتی است که در کشور ما به کتاب داده می‌شود.

او ادامه داد: امسال به دلیل وجود بیماری کرونا امکان حضور برگزیدگان خارجی در ایران وجود نداشت. لذا مراسم به صورت محدود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صرفا با حضور برگزیدگان داخلی برگزار شد و لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان بخش خارجی طی مراسم‌هایی در خانه کتاب و ادبیات ایران به رایزنان فرهنگی و نمایندگانی از سفارت‌خانه های کشورهای متبوع در تهران تحویل داده شد.

وی همچنین عنوان کرد: بعد از اعلام برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نامه‌ای از استاد لی لینگ دریافت کردیم، با این مضمون ‌که: «بنده از برگزیده‌شدن کتابم در جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بسیار خرسندم، اینجانب تقاضامندم لوح تقدیر بنده را برایم ارسال نمایید، اما مایلم مبلغ این جایزه صرف بیماران کرونایی در ایران شود.»

در نتیجه این درخواست ما از محل این جایزه یک دستگاه تنفّس مصنوعی «وِنتیلاتور» خریداری و به بیمارستان امام حسین(ع) اهدا کردیم و دلیل تشکیل این جلسه همین است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان این‌که از نویسندگانی که همه عمر خود را با مطالعه و پژوهش سر کرده‌اند جز این انتظار نداریم، گفت: لی لینگ به درستی شرایط جهانی را درک کرد و با حس بشردوستانه خود از ما خواست این جایزه به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کند. امیدواریم نویسندگان همانطور که به فکر سلامت روح (تفکر و آگاهی بخشیدن) هستند برای حفظ سلامت جسم مردم و ریشه‌کنی ویروس کرونا در جهان به میدان بیایند، چراکه این امر یادآور این شعر از حکیم سخندان پارسی‌گو سعدی شیرازی است که قرن‌ها پیش سروده است: «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار».

ایوب دهقانکار در پایان از کادر درمان کشور به ویژه پزشکان و پرستاران شهرستان بهارستان تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد با همت و همدلی دست به دست هم دهیم تا شاهد ریشه‌کنی ویروس کرونا در جهان باشیم.

مهربانی‌های چینی‌ها را می‌ستایم

عباسعلی وفایی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین نیز در سخنانی کوتاه در آیین اهدای یک دستگاه تنفّس مصنوعی «وِنتیلاتور» به بیمارستان امام حسین(ع)، ضمن تشکر از کمک‌های انسان دوستانه مردم چین در دوران کرونا به ایران گفت: مهربانی‌های چینی‌ها را می‌ستایم و امیدواریم این بیماری هرچه زودتر ریشه‌کن شود.

پشتیبانی معنوی از کادر درمان و بیماران کرونایی

در ادامه، ناصر عباسی دزفولی رئیس بیمارستان امام حسین(ع) با بیان این‌که در دوران بحران کرونا ناچار شدیم تخت‌های بیشتری را به این بیماری اختصاص دهیم، اظهار کرد: در این دوران نیاز شدیدی به دستگاه‌های مراقبت ویژه داریم چرا که یکی از مسائل مهم در درمان بیماران کرونا مراقبت و تامین نیازهای اکسیژن آنها است. اهدای این دستگاه جدای از مسائل مادی، یک پشتیبانی معنوی از کادر درمان و بیماران کرونایی است که در دوران همه‌گیری کرونا، خستگی کادر درمان را برطرف می‌کند تا با قوت بیشتری به کار خود ادامه دهند. انشالله با اهدای این دستگاه، کار خود را با کیفیت بهتری در راستای بهبود بیماران کرونایی انجام ‌دهیم.

«لی لینگ» نگرانی‌های بشردوستانه دارد

حسن صفرخانی مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین طی سخنانی، جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را ارزشمند دانست و گفت: این جایزه به محققان برتر در جهان تعلق می‌گیرد و مفتخر هستیم این جایزه به شخصی تعلق گرفت که غیر از تخصص و پژوهش، نگرانی‌های بشردوستانه دارد و با اهدای این دستگاه نشان داد که غیر از ویژگی‎های علمی و پژوهشی دارای ویژگی‌های اخلاقی نیز است که نوع بشر را مورد توجه قرار می‌دهد. امیدوارم این اقدام موجب سلامتی بیماران شود و برای همه بیماران سراسر جهان آروزی سلامتی می‌کنم.

اهدای این جایزه به بیماران کرونایی کار ناقابلی است

در پایان این آیین، لی لینگ با بیان این‌که از اینکه کتاب من توسط تیم علمی جایزه دیده شده و موفق به دریافت این جایزه شده‌ام بسیار خرسندم، گفت: با خرید این دستگاه بیماران کرونایی می‌توانند آسوده‌تر با این بیماری مبارزه کنند، عنوان کرد، بنابراین با بهبود بیماران کرونایی من به هدف خودم رسیده‌ام. امیدوارم هرچه زودتر کرونا تمام شود. اهدای این جایزه به بیماران کرونایی کار ناقابلی است که به نظرم شایسته تحسین نیست، اما از خانه کتاب ایران بابت برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. امیدوارم این کتاب به مردم چین کمک کند تا با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شوند.

نظر شما