طرح ترسیب کربن در ۸ روستای نهبندان در دست اجرا است

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۱۰:۴۶:۴۳
کد خبر: ۱۱۸۹۷۴۲
طرح ترسیب کربن در ۸ روستای نهبندان در دست اجرا است
طرح بین‌المللی ترسیب کربن در ۸ روستای شهرستان نهبندان در دست اجراست و تاکنون برای توانمندسازی جوامع محلی در این طرح، ۲۰ صندوق توسعه روستایی تشکیل شده است.

به گزارش برنا خراسان جنوبی،  مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی گفت: طرح بین‌المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران ملل متحد است که فاز نخست آن در شهرستان‌های سربیشه و خوسف اجرا شد و در ۱۵۰ هزار هکتار از شهرستان نهبندان هم   از سال ۱۳۹۶ به صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

علیرضا یاری هدف اصلی از اجرای این طرح را ارتقای توانمندی جوامع محلی برای احیا، مدیریت، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و نیز توسعه روستایی دانست و افزود: در این مدت ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای این طرح در شهرستان نهبندان هزینه شده است.

 
وی افزود: همچنین در راستای اجرای طرح ترسیب کربن در روستا‌های نهبندان ۹۷۰ هکتار مدیریت روان‌آب اجرا و در منطقه زیر پوشش طرح ۶۵۰ هکتار نهال‌کاری و ۲۲۰ جلسه دوره‌های آموزشی اشتغالزایی برای روستاییان برگزار شد.


مدیر اجرایی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی گفت: با همکاری بنیاد برکت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی در منطقه زیر پوشش پرداخت شده که نقش موثری در ایجاد و پایداری اشتغال روستاییان داشته است.

یاری  افزود: طرح های ترسیب کربن از محل اعتبارات استانی در بیشتر شهرستان‌های خراسان جنوبی در دست اجراست و سال گذشته یک میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها پیش‌بینی شد اما تاکنون مبلغی اختصاص نیافته است.

طرح ترسیب کربن برنامه مشترک بین ایران (سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) و برنامه عمران ملل متحد (UNDP) است که از نیمه سال ۲۰۰۵ میلادی در دشت حسین‌آباد غیناب سربیشه برای جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی آغاز شد و بعد از موفقیت آن به سایر شهرستان‌های خراسان جنوبی تعمیم یافت.


هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی - اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که با رویکرد محیط زیستی شروع می‌شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.


در ارزیابی‌های سال ۲۰۱۷ از این طرح ها ، اجرای طرح ترسیب کربن در سربیشه به عنوان یکی از ۱۰ طرح موفق بین‌المللی در دنیا معرفی شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز