کشف نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در مازندران

۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۱۲:۰۰:۴۵
کد خبر: ۱۲۰۱۸۵۳
کشف نخستین آتشکده دوره ساسانی و پساساسانی در مازندران
سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلا ارفه‌ده شهرستان سوادکوه خبر داد.

به گزارش برنا؛ مهدی عابدینی‌عراقی، سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید صبح امروز در جمع خبرنگاران با اعلام از کشف یک چهارطاقی با کاربرد آتشکده در تپه کلا ارفه‌ده شهرستان سوادکوه خبر داد و گفت: این کاوش در راستای فعالیت‌های پژوهشی پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید و آثار وابسته به آن برنامه‌ریزی‌شده است.

او با بیان اینکه کاوش باستان‌شناسی در تپه کلای ارفه ده سوادکوه با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از تاریخ ۱۰ خرداد امسال آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است، گفت: در کاوش تپه کلا روستای ارفه ده سوادکوه بنایی به مساحت حدود ۳۰۰ متر با پلان مشابه با چهارطاقی‌های زمان ساسانیان که در دیگر مناطق قلمرو این امپراتوری وجود دارد به‌دست‌آمده که با مصالح سنگ، و آجرهایی به ابعاد 3۸×3۸×۸ سانتی‌متر ساخته شده است.

سرپرست پایگاه میراث ملی غار تاریخی اسپهبد خورشید یادآور شد: در مرکز این بنا یک آتشدان با تزئینات گچی کشف شد که کاربرد مذهبی این بنا را به اثبات می‌رساند.

عابدینی تصریح کرد: با توجه‌ به شواهد معماری و سفالین، این آتشکده تا قرن سوم هجری قمری مورد استفاده قرار گرفته است و در چندین مرحله الحاقاتی به آن افزوده شده است.

او با اشاره به اینکه این محوطه در مرکز بافت روستای ارفه‌ده قرار گرفته و احتمال آسیب و تخریب آن می‌رود، گفت: هدف از این کاوش باستان‌شناسی شناخت دقیق لایه‌ها و آثار معماری برجای‌مانده و ثبت آن در فهرست آثار ملی و خرید از مالک شخصی محوطه است.

گفتنی است، این اثر در فاصله ۵ کیلومتری غار تاریخی اسپهبد خورشید قرار گرفته و بخشی از مجموعه بناهای مربوط به اسپهبدان تبرستان در این بخش از سوادکوه است.

نظر شما