افزایش روز‌های ناسالم هوا در خراسان جنوبی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۰:۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۲۰۴۹۱۱
افزایش روز‌های ناسالم هوا در خراسان جنوبی
پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، روز‌های ناسالم در استان نسبت به پارسال افزایش داشته باشد.
به گزارش برنا خراسان جنوبی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت:سه ماه نخست امسال ۳۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید که نشان دهنده افزایش روز‌های ناسالم استان به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها است. 

اکبری افزود: پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در خراسان جنوبی فعال است که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده است.
 
 
وی گفت: براساس آخرین برآورد‌ها سالانه پنج هزار و ۵۰ میلیارد ریال خسارت ناشی از گرد و غبار به منابع مختلف زیرساختی، اقتصادی و زیست‌محیطی استان وارد می‌شود.
 
 
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: ماهیت خراسان جنوبی بیابانی است و بیش از یک سوم مساحت استان کانون فرسایش بادی است که سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تُن گرد و غبار برخاسته از این کانون‌ها بر سر مردم فرود می‌آید.
 

اکبری گفت: در چنین شرایط شکننده و حساسی بسیار باید با طبیعت مدارا شود و هر اقدامی که اندک پوشش گیاهی طبیعت یا حتی سنگ فرش‌های خاک را تغییر دهد، موجب تشدید فرسایش و افزایش گرد و غبار می‌شود.
 
 
وی افزود: سال ۹۸ بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار و پارسال بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به خراسان جنوبی اختصاص یافت و بین دستگاه‌های متولی برای فعالیت‌های پیشگیرانه و مقابله‌ای با گرد و غبار توزیع شد.
 
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مهمترین عوامل تشدید فرسایش خاک و گرد و غباری شدن استان را چرای بی‌رویه دام (شتر و گوسفند) در مراتع، ایجاد جاده‌های خاکی متعدد در طبیعت، معدنکاری بدون بازسازی و احیا، رفت و آمد خارج از جاده‌ها در طبیعت به بهانه طبیعت‌گردی و آفرود ذکر کرد.

اکبری گفت: خوشبختانه با همت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدامات ارزنده‌ای در سنوات گذشته در استان در راستای مقابله با بیابان‌زدایی و پیشگیری از آن انجام شده است.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز